مدیریت شهری

بازنمای مکان- رویدادهای تاریخی شهر تهران برای نخستین بار

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین نادری  با اشاره به این که این اتفاق مهم تاریخی،فرهنگی برای اولین بار در کشور رخ می دهد گفت: هویت شهرها مبتنی بر خاطراتی است که درآن شهرها شکل گرفته است و به جهت حفظ این خاطرات در گذر زمان و جلوگیری از فراموش شدن آن می بایست پیوندی عمیق بین شهروندان و هویت فرهنگی و تاریخی شهر ایجاد نمود.

وی در ادامه افزود: در این طرح تمام اتفاقات و رویدادهای تأثیرگذاری که در بستر زمانی زندیه تاکنون رخ داده است را شناسایی کرده و دردستور مستندسازی و بازنمایی قرار خواهیم داد.

معاون شهردار تهران  با اشاره به این مکان- رویدادهای تاریخی خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری از دیرباز اتفاقاتی در شهر تهران رخ داده است، همانند به توپ بسته شدن مجلس، وقوع سیل در تجریش، کشتار مردم بی دفاع در میدان شهدا و یا رخ دادهای موثر در توسعه شهر تهران منجلمه تخریب حصار صفوی و ناصری که در این پروژه سعی بر آن است این مکان- رویدادها بازنمایی گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان، شکل و ماهیت این پروژه را بدین صورت تشریح کرد: هدف مهم این پروژه تبدیل خاطرات شهر به حافظه جمعی است ، این فضاها از طریق پروژه های طراحی شهری، ساخت منومان های یادمانی و استفاده از ابزارهایی که توسط آن  شهروندان می توانند با حضور در این مکان- رویدادها و با استفاده از دستگاه های هوشمند تمام اتفاقاتی که در برهه ای از تاریخ در آن مناطق رخ داده را مشاهده نمایند.

نادری هدف دیگر مدیریت شهری از اجرای این طرح را جلوگیری از فراموشی و تحریف رویدادها و مکان های تاریخی شهر تهران بیان کرد و اظهار داشت: قطعا بسیاری ازاتفاقات تاریخی در بستر زمان دچار فراموشی خواهند شد و بر همین اساس مدیریت شهری با اجرای این پروژه سعی دارد که خاطرات نسل گذشته را به نسل آینده پیوند بزند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از حصار ناصری به عنوان اولین محور مطالعاتی مکان- رویدادهای تاریخی شهر تهران که تاپایان سال جاری عملیاتی می شود یاد کرد و افزود: طراحی هایی مبتنی بر مطالعات اولیه در حصار ناصری صورت پذیرفته است که بزودی و در آینده ای نزدیک مورد استفاده شهروندان قرار خواهد گرفت.

نادری از مناطق یک و بیست شهرداری تهران در گام دوم اجرای پروژه مکان- رویدادهای تاریخی شهر تهران یاد کرد که توسط کارشناسان مورد کاوش تاریخی و مکانی قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا