مدیریت شهری

مترو تهران،جهانی شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  همزمان با رکوردشکنی این شرکت در پیشبرد عملیات حفاری و ساخت تونل و ایستگاه در ۶ پروژه (۴ پروژه داخل شهر و ۲ پروژه خطوط اقماری) به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر و فاصله زیاد جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه با دیگر کشورها از نظر دارا بودن خطوط مترو و خطوط در حال ساخت و جایگاه مهم کشورمان در میان کشورهای دارنده سیستم حمل و نقل مترو، معاونت تحقیقات فنی شرکت مترو به استناد آمارها و اطلاعات اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی(UITP ) گزارشی مقایسه ای تهیه کرده که به شرح زیر منتشر می شود.

 

در حال حاضر ۱۴۹ کشور دنیا با طول خط ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر و جابجایی روزانه ۱۵۱ میلیون مسافر در روز دارای سیستم حمل و نقل مترو هستند که از این تعداد ۵۰ شهر در منطقه آسیای جنوب شرقی و استرالیا روزانه رقمی حدود ۷۱ میلیون مسافر را جابجا می کنند.

 

براساس این گزارش، کشورهای مشترک المنافع (اتحاد جماهیر شوروی سابق ) با ۱۶ شهر دارای مترو به طول ۷۶۰ کیلومتر،روزانه ۱۶ میلیون مسافر را از طریق خطوط موجود مترو جابجا می کند.

 

منطقه خاورمیانه و کشور ایران مجموعاً ۷ شهر دارای سیستم مترو با مسافت ۳۰۰ کیلومتر و جابجایی روزانه ۷ میلیون مسافر هستند که سهم ایران از این میزان ۳ شهر و روزانه بیش از ۳ میلیون مسافر با ۱۹۰ کیلومتر خط است.

 

سهم اروپا نیز از این سیستم با ۴۵ شهر دارای خط مترو و با ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول خط جابجایی روزانه ۳۱ میلیون مسافر است.

 

در آمریکای لاتین هم با ۱۶ شهر و ۸۰۰ کیلومتر طول خط،مترو سهمی در حدود جابجایی روزانه ۱۵ میلیون مسافر را به خود اختصاص می دهد.

 

آمریکای شمالی نیز با ۱۵ شهر و طول خط یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر،روزانه یازده میلیون نفر از شهروندان را از طریق خطوط مترو جابجا می کند.

به گزارش شرکت مترو تهران، در شرایطی که متوسط جابجایی مسافر در شهرهای دارای سیستم مترو در دنیا حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر در روز است، مترو تهران با جابجایی روزانه افزون بر ۳ میلیون سفر ۳ برابر متوسط جهانی در این زمینه کارایی دارد.

 

بر اساس این گزارش در حال حاضر ۵۲۳ خط مترو در دنیا با طول ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر و تعداد ۸ هزار و ۹۸۱ ایستگاه وجود دارد که سالانه حدود ۴۷ میلیارد مسافر را جابجا می کند.

این در حالی است که مترو ایران(بالاخص مترو تهران) از نظر خطوط در حال بهره برداری در رتبه بندی جهانی در رتبه پانزدهم قرار دارد.

 

از جهت طول خطوط در حال ساخت منتهی به دوره زمانی کوتاه مدت جهت بهره برداری نیز مترو تهران در رتبه دو با حدود ۲۲ کیلومتر خط در حال ساخت و آماده بهره برداری در کوتاه مدت شامل بخش شمالی خط سه و خط فرودگاه مهرآباد واقع شده است.

 

همچنین مترو تهران در رتبه بندی پایتخت های دنیا و از جهت تعداد خطوط رتبه نهم،از نظر تعداد ایستگاهها در جایگاه یازدهم ، از حیث تعداد جابجایی روزانه مسافر در پله نهم و از نظر جابجایی سالانه مسافر و مسافر به کیلومتر در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا