شورای شهر

قرائت گزارش پلاسکو در صحن علنی شورای شهر

به گزارش شورا‌آنلاین، محمد تقی احمدی صبح امروز طی سخنانی در جریان ارایه گزارش این هیات ملی در صحن شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه هیات منتخب رییس جمهور برای بررسی این حادثه مرکب از ۱۰ نفر از اساتید بود که در تخصص خود در کشور شاخص بوده و از بعد علمی و پژوهشی دارای تجربیات در رشته های مورد نیاز بودند، افزود: لازم بود حادثه پلاسکو به عنوان یک درس و نتیجه تاریخی در شهر باقی بماند و نتایج آن برای آینده شهر راهگشا باشد. از این رو هیات ملی پلاسکو گزارشی را در دو ماه برای حاکمیت به عنوان راهبرد آینده و علت یابی دلایل گذشته، آماده کرد.

احمدی در ادامه شناسایی علل حادثه، نحوه اقدام در حین حادثه و پیشنهادهای کوتاه مدت و بلند مدت را به عنوان محورهای گزارش هیات ملی پلاسکو عنوان کرد.

در ادامه آقاکوچک، از اعضای این هیات ملی با اشاره به تشکیل شش کمیته تخصصی در حوزه های فنی، حقوقی و اجتماعی در این هیات، ابراز کرد: این هیات از تصاویر و فیلم ها، مکاتبه رسمی با ارگان ها، برگزاری جلسه استماع با مسوولان، تحلیل رسانه ها و نخبگان، نمونه برداری از مصالح، گزارش های مردمی و … برای ارایه این گزارش استفاده کرد.

وی افزود: با توجه به محورهای پنج گانه حکم رییس جمهور، گزارش نهایی هیات به همراه پیوست‌ها آماده سازی شد که در سه فصل مجزا منتشر شده است.

عضو هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو در بیان بررسی‌های تخصصی مهندسی آتش گفت: بار حریق بالا، عدم انطباق فنی پلکان‌ها و فضاهای خروجی، نبود فضاسازی فنی و عدم وجود سیستم بازدارنده، وجود وسایل گرمایشی غیراستاندارد و… از دلایل گسترش حریق در ساختمان پلاسکو بود. بر این اساس یکسری توصیه های جزیی و کلی برای جلوگیری از موارد وقوع در آینده در گزارش ارایه شد.

وی ادامه داد: در بررسی‌های مهندسی سازه ابتدا سعی شد سیستم سازه شناسایی شود. این سیستم سازه شبیه سیستم لوله ای بود که ستون های زیادی در کنار ساختمان هستند و تعداد ستون های میانی کم است. همچنین اجزای سازه از مقاطع مرکب بودند که ضعف‌های خود را در حادثه نشان داد و وجود حرارت و اثر آتش باعث شد ساختمان فرو بریزد.

آقا کوچک در ادامه با تشریح سه مرحله مختلف فروریزش ساختمان پلاسکو در اثر حریق و حرارت، گفت: فرضیه آتش سوزی و انفجار عمدی در ساختمان در بررسی ها رد شد و در نهایت توصیه هایی برای جلوگیری از تکرار حادثه مطرح شد از جمله آنکه ضوابط و مقررات ملی و مبحث ۲۲ از نظر محتوا و نحوه اجرا دارای ضعف هایی است که باید برطرف شود. همچنین لزوم تمایز در نگرش به ساختمان های بلند مرتبه و تدوین ضوابط لازم برای این ساختمان ها مورد تاکید قرار گرفت.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش آسیب پذیری ساختمان های بلندمرتبه موجود اظهارکرد: لازم است مقامات مسوول در اسرع وقت اقدامات لازم برای کاهش آسیب پذیری این ساختمان ها را انجام دهند.

عضو هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو با اشاره به فعالیت های کمیته مدیریت بحران، گفت: در این کمیته دلایل گسترش حریق و عملیات مهار آتش و آواربرداری بررسی شد و در این زمینه نقاط قوت و ضعف عملیات شناسایی شد. در نهایت پیشنهاداتی برای اصلاحات در سازمان آتش نشانی و سازمان مدیریت بحران برای بهبود رویه‌ها ارایه شد.

آقاکوچک با اشاره به بررسی های صورت گرفته در حوزه مدیریت ریسک و بیمه نیز بیان کرد: تعدادی از واحدها به تنهایی دارای پوشش بیمه‌ای بودند و یکسری از کارگران نیز تحت پوشش بیمه قرار داشتند. از این رو پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین بیمه و رابطه مالک و مستأجر ارایه شد تا بیمه در ساختمان‌ها اجباری شود و اشکالات فنی ساختمان‌ها بروز و ظهور پیدا کند.

عضو هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو با اشاره به تشکیل کمیته اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای ابراز کرد: عموم مردم به صورت عام اصولا دغدغه ایمنی برابر آتش را ندارند. در این ساختمان نیز به رغم تذکرات سازمان آتش نشانی به دلیل آنکه اهمیتی داده نشد چنین حادثه‌ای رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات و رویه‌هایی که در این زمینه دارای نقص، ابهام و همپوشانی هستند باید بررسی شده و این موانع برطرف شود.

آقاکوچک در ادامه پیشنهاد تشکیل یک دبیرخانه دایمی در یک مرکز علمی برای پایشی مستمر از اقدامات و پیشنهاداتی که توسط هیات گزارش ملی ارایه شده است را مطرح کرد.

وی در پایان با اشاره به شعار پایانی این هیات ملی گفت: ما نباید پلاسکو را فراموش کنیم، اگر می خواهیم این حادثه تکرار نشود همه سازمان ها نباید این حادثه را فراموش کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا