شورای شهر

گزارش یکصدوشصت و سومین جلسه شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در جریان بررسی لایحه تامین اعتبار پروژه های آب و فاضلاب علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و وبودجه با اشاره به قانون مصوب مجلس در سال ۷۷ گفت: به استناد اختیارات ناشی از تبصره ۳ قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه های آب شهری به شورا اجازه داده می شود که در راستای ایجاد تسهیلات برای دسترسی سریع شهروندان به شبکه های فاضلاب اتخاذ تصمیم نماید. به موجب این قانون علاوه بر افزایش حق انشعاب که دولت و وزیر نیرو می توانستند انجام دهند حقی نیز  به قائم مقامان شهرداری داده شده بود البته در آن زمان شورا وجود نداشت و بعد از ایجاد شورا این حق به شورا انتقال داده شد.  

وی ادامه داد: شورای سوم هم به این بحث ورود پیدا کرد و شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه بودیم .

دبیر افزود: به موجب این لایحه به شرکت آب و فاضلاب اجازه داده می شود که پس از طی مراحل قانونی و تایید وزیر نیرو نسبت به وصول مبالغ قید شده در این مصوبه اقدام و در جهت اجرای پروژه های مصوب برنامه پنج ساله شرکت آب و فاضلاب تهران مصوب شورای اسلامی شهر تهران هزینه نماید. این در حالی است که ما این مبالغ را به صورت منطقه ای و به فراخور شرایط آن منطقه دیده ایم.

دبیر همچنین افزود:از قدیم  در کشور ما کشت زمین بر اساس میزان آب موجود در منطقه و محل صورت می گرفت در حالی که امروزه  بر اساس میزان زمینی که موجود است آب را استخراج می کنیم و این یکی از دلایل کم آبی ما است.

 

در ادامه جلسه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در  سال ۸۲ طی برآوردی که داشتیم ۱۱۳ سال طول می کشید که فاضلاب تهران تکمیل شود  با قیمت همان روز . سال ۸۲ بودجه فاضلاب ۸۰۰ میلیون تومان و سال  83 یک میلیارد تومان بود و آن سال با پیشنهاد شورا و موافقت دولت بودجه فاضلاب را به ۵۰  میلیارد تومان رساندیم  و از آن سال ایجاد فاضلاب شروع شد. سال ۸۶ هم تکمیل سد ماملو پیش آمد.

وی ادامه داد:  ما باید کمک کنیم تا شبکه فاضلاب هر چه سریعتر ایجاد شود چرا که  آب و فاضلاب ریشه بهداشت شهر تهران است و مانند هوا می ماند.

در ادامه جلسه اعضای شورا به ذکر نکاتی در خصوص این لایحه پرداختند.

احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران  گفت: اعتقاد دارم که بایستی با مدیریت بهتری در خصوص منابع آب پیش رویم .

وی ادامه داد: در تبصره های مختلف هزینه های مردم را افزایش دادیم چه در بحث آب و چه در بحث فاضلاب و به نظر می آید این حوزه افزایش مرتبط با دولت باشد و کاری که دولت باید انجام دهد را ما نباید انجام دهیم.

دنیا مالی افزود: این که گفته می شود در یکی دو ماه آینده ۵۶ درصد شبکه فاضلاب درست می شود یک وجه موضوع است و اینکه چه  تعداد از مردم به این شبکه متصل می شوند نیز یک وجه دیگر.  کما اینکه با مراجعاتی که به ما می شود مردم رضایت کاملی برای متصل شدن به شبکه ندارند و قطعا این افزایش قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود و فقط هزینه ای که به دوستان داده می شود نیست. مردم بایستی کارهای ساختمانی کنند و هزینه های داخل ساختمانی دارند.

اقبال شاکری نیز گفت: این لایحه مهمی است ولی به نظر من باید به صورت پیشنهاد به دولت ارائه شود نه مصوبه .

وی ادامه داد: نکته ی دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که باید  گزارشی از اجرای تبصره ۳ در جلسات بعد توسط مسئولان آب و فاضلاب تهران ارائه شود تا  هزینه های گفته شده تفکیک گردد و پیشرفت ها نسبت به هزینه ها سنجیده شود و  در مورد افزایش انگیزه مردم برای وصل شدن به این شبکه ها نیز باید گزارشی داده شود که با این همه هزینه ها چه اقداماتی صورت گرفته است.

شاکری همچنین اظهار داشت: بهترین همکاری بین وزارت نیرو و شهرداری در موضوع آب و فاضلاب صورت گرفته ولی در باقی موارد همگرایی و همکاری که باید صورت نگرفته است.

محمد مهدی تندگویان نیز اظهار داشت: در موضوع اتصال به شبکه فاضلاب وحدت رویه ای در مناطق وجود ندارد و الان  مردم هم بلاتکلیف هستند. در این لایحه باید وحدت رویه ای برای آن در نظر بگیریم بدین صورت که در همان زمان اجرا اتصال هم صورت بگیرد .

وی ادامه داد: موضوع دیگری که قابل ذکر است استفاده از آب شرب در ساختمان های در حال ساخت است که هیچ ضمانت اجرایی برای عدم استفاده از آن به وجود نیامده .

تندگویان ادامه داد: این مهم یکی از مصارف آب شرب است که قوانین و مصوبات بسیاری هم برای پیشگیری از آن وجود دارد ولی عملیاتی نشده است.  

پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی نیز پیشنهاد داد: می توان از تجربه شهرداری تهران در بلوک بندی مناطق استفاده کرد. این جدولی که در لایحه آمده خیلی نامتجانس است و اگر ما بتوانیم این تجربه موفق شهرداری را در آن اعمال کنیم منطقی تر خواهد بود .

اسماعیل دوستی نیز اظهار داشت: ما نمی توانیم عوارضی را مصوب کنیم بعد به وزیر نیرو بدهیم ما باید به دولت  پیشنهاد بدهیم . من نیز اعتقاد دارم که بلوک بندی در این موضوع نیز می تواند کار ساز باشد.

وی افزود:  بعید می دانم از این مکانیسمی که الان هست به جایی برسیم چرا که بارش خیلی سنگین است و هزینه اش هم زیاد خواهد بود.

محمد حقانی دیگر عضو شورا نیز اظهار داشت: یکی از موارد در حوزه آب و فاضلاب هدر رفت و  نشت آب است که به صورت رسمی از سوی شرکت آب و فاضلاب  25 درصد اعلام شده است که البته به نظر من در برخی نقاط شهر بیش از این مقدار هم هست. از اینرو نوسازی شبکه های آب رسانی باید در اولویت کار شرکت آب و فاضلاب باشد.  همچنین استفاده از  آب باران که در بام ها جمع می شوند می تواند راهکار مناسبی در بازچرخانی آب باشد به گونه ای که سالانه  120 میلیون متر مکعب آب در بام ها هدر می رود.

وی ادامه : برای حفاری ها باید تسهیلاتی قائل شویم تا اجرای شبکه های فاضلاب و نیز نوسازی شبکه آب رسانی سریع تر انجام شود.

حقانی با اشاره به  بازدید خود از تصفیه خانه جنوب تهران گفت: جا دارد از مسئولان این تصفیه خانه تشکر کنم چرا که کاری کردند کارستان و امروز ۳  میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش تصفیه خانه جنوب قرار گرفتند.  

هادی ساعی نیز از این مجال استفاده کرد و گفت: متاسفانه به دلیلی برخی مجادله ها بین شهرداری و مسئولان آب و فاضلاب در منطقه ۲۲ حیات پارک چیتگر به خطر افتاده که درخواست دارم هر چه سریعتر به این امر رسیدگی شود.

 

در این جلسه همچنین محمد پرورش مدیر آب و فاضلاب شهر تهران نیز به ارائه گزارش اماری از اقدامات شرکت آب و فاضلاب تهران پرداخت.

پرورش گفت: ما به کار برنامه ای اعتقاد داریم و مایه مسرت است که بگوییم   برنامه هایی که در  شورا تصویب می شود به عنوان سندی خواهد بود که  بر اساس آن ما برنامه کاری خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد: از سال ۹۰ تا ۹۳  3هزار کیلومتر پروژه اجرا شده که از این میزان

۲۳۰۰ کیلومتر مربوط به  فاضلاب بوده و  700 کیلومتر از این میزان نیز خطوط اصلی و تونل ها بوده است.

پرورش افزود: در سال ۹۰ ، هجده  درصد مردم تهران به شبکه فاضلاب اتصال داشتند که این میزان تا ۶ ماه آینده  بین ۵۶ تا ۶۰ درصد خواهد رسید.  این در حالی است که هزینه این امر تنها ۱۰ درصد از منابع دولتی بوده مابقی از اجرای برنامه های مختلفی بوده که با کمک دوستان اجرایی شده نظیر حق انشعاب .

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهر تهران خاطر نشان کرد: تهران به ۹ هزار کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد که اگر ۷ هزار کیلومتر آن اجرا شود می توان گفت بخش عمده ای از مشکلات در این زمینه مرتفع خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک جدید داریم و باید فرهنگ سازی گسترده ای در نصب انشعاب ها ایجاد  شود.

پرورش همچنین تصریح کرد: ۲۴ درصد از آب تهران آب بدون درآمد است ولی هدر رفت  نیست و تنها ۱۱ درصد از آب هدر می رود .

 

 
گزارش تفریغ بودجه سال ۹۳شهرداری تهران آماده ارائه به صحن شورا
 

علی رضا دبیر- رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا از ارسال پاسخ شهرداری به بندهای مورد اعتراض اعضا شورا در خصوص  حسابرسی تفریغ بودجه سال ۹۲ شهرداری تهران خبر داد و خاطر نشان کرد: این گزارش در حقیقیت پاسخ به ابهامات و موارد مطرح شده ای است که حین بررسی تقریغ بودجه ۹۲ توسط حسابرس و اعضا شورا مطرح شد و شهرداری تهران طی مقایسه با عملکرد بودجه ایی که داشته است این پاسخ ها را تهیه و جهت بررسی به شورا ارائه داده است.

 

وی افزود: بر اساس تصمیمی که در یکصدو شصت و سومین جلسه شورا گرفته شد مقرر شد این گزارش به کمیسیون های شورا ارجاع داده شود  تا ظرف یک هفته پاسخ بررسی در کمیسیون ها در صحن شورا قرادت شود.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه از آماده بودن تفریغ بودجه سال ۹۳ خبر داد وافزود: این گزارش نیز جهت ارائه در صحن شورا آماده است.

 

 

تورق تاریخ توسط رییس شورای شهر تهران
 

چمران ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان ،ماه عبادت ،عروج، پاکی دل ، تزکیه نفس و پاکیزگی روح و جسم است و امیدوارم در این ماه ،روزه دار واقعی باشیم.

 

چمران اظهار داشت: کسب شایستگی روزه دار واقعی بودن از سوی خداوند متعال، بزرگترین عناتی است که می تواند نصیب ما شود و امیدوارم ما شایستگی این مهم را داشته باشیم. روزه دار واقعی خوابش هم عبادت است چرا که حرکت برای خداست.

 

چمران در ادامه افزود: روز ۳۰ خرداد سالروز شهادت ۲۷ تن از زائران امام رضا (ع) است که در سال ۷۳ و در روز عاشورا در سانحه بمب گذاری به دست منافقین به شهادت رسیدند، یاد و خاطره شان گرامی باد.

 

وی ادامه داد:همچنین  روز ۳۱ خرداد سالگشت عروج ملکوتی میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استاد حضرت امام است که یاد این عالم ربانی را نیز گرامی می داریم.

 

مهدی چمران همچنین خاطر نشان کرد: همچنین روز ۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران می باشد. ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در ظهر خونین دهلاویه در دشت آزادگان خوزستان شهید دکتر چمران در خاکریز مقدم دهلاویه با ترکش خمپاره ۶۰ دشمن همراه دو یار عزیز و بزرگوار خود روی در نقاب خاک کشید و زندگی ظاهری او در این ظهر خونین غروب پذیرفت. شهادت او را به همه هموطنان ، شیعیان لبنان و همرزمان او تبریک و تسلیت می گوییم.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین یاد آور شد: روز ۳۱ خرداد روز صدور رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت بنی صدر وعزل او از پست ریاست جمهوری ایران است.

 

چمران تصریح کرد: روز یکم تیر ماه نیز یاد آور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی می باشد. این روز همچنین روز اصناف نیز می باشد که امیدواریم اصناف در ارائه خدمات به مردم موفق باشند.

 

 
ارجاع پاسخ شهرداری به صحن شورا بدون اظهار نظر کمیسیون ها درست نیست
 

 رحمت اله حافظی در جلسه امروز شورای شهر تهران در بررسی «لایحه پیشنهاد تامین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه های آب و فاضلاب شهر تهران»، به سه مغایرت این لایجه با دستور العمل نحوه اداره جلسات به تاریخ ۱۹ اردیبهشت سال ۹۲ خبر اشاره کرد، اظهار کرد: در ماده ۶ این دستورالعمل، بند ۲ آمده است، " پیشنهادهای  نهادهای عمومی و دستگاه های اجرایی از طرف عالی ترین مقام دستگاه یا  نهاد ارایه می شود" که این موضوع در لایحه مذکور رعایت نشده است به طوری که باید لایحه توسط وزیر نیرو به رئیس شورا ارجاع می شد اما توسط مدیرعامل آبفای استان تهران به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ارجاع شده است.

وی ادامه داد: در تبصره یک ماده ۱۱ دستورالعمل نیز قید شده است " به تشخیص رئیس شورا طرح ها یا لوایحی که موضوعات مختلفی دارد، به کمیسیون های اصلی و فرعی ارجاع می شود.کمیسیون فرعی ظرف حداکثر دو هفته گزارش خود را به کمیسیون اصلی با هیات رئیسه ارسال می نماید تا مجموعا به انضمام گزارش کمیسیون اصلی برای طرح در جلسه علنی شورا تقدیم گردد.» این در حالیست که لایحه مذکور به کمیسیون های فرعی ارجاع نشده است و نظر کمیسیون های فرعی را نیز ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به تبصره ماده ۱۴ که اعلام می کند، "در هر صورت گزارش کمیسیون ها در طرح های عادی و فوریت دار قبل از طرح در شورا در اختیار شورا قرار می گیرد" تاکید کرد: این لایحه قبل از ارائه در صحن در اختیار اعضای شورای قرار نگرفته است تا کمیسون ها در جریان مساله باشند. از این رو لازم است لایحه برای بررسی در اختیار کمیسیون های فرعی و اصلی قرار گیرد تا علاوه بر جمع بندی نسبت به لایحه، اعضا مطالعه ای نسبت به آن داشته باشند.

وی همچنین در بررسی «لایحه تفریغ بودجه سال ۱۳۹۲ شهرداری تهران» اظهار کرد: گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲ توسط حسابرس شورا تنظیم و در تاریخ ۸ بهمن سال گذشته به شهرداری ارجاع شد و شهرداری نیز پاسخ گزارش حسابرس را در ۸ اسفندماه به شورا ارسال کرد.

حافظی با اشاره به اینکه پاسخ ارائه شده در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه امسال توسط ریاست شورا به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شده است، گفت: در نهایت پاسخ بدون ارجاع  به کمیسیون های شورا در دستور جلسه امروز قرار گرفته است. این رویه دور زدن کمیسیون ها است و عدم ارجاع به کمیسیون ها پذیرفتنی نیست.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد کرد: این موضوع از دستور جلسه شورا خارج شود و دو هفته به کمیسیون ها فرصت داده شود تا پاسخ شهرداری مورد مطالعه قرار گیرد در صورتی که پاسخ ارائه شده قابل پذیرش باشد، تشکر خواهد شد و اگر قابل پذیرش نباشد تکالیف جدیدی به شهرداری ابلاغ خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا