اجتماعی و فرهنگی

طرح نوروزی با حضور ۵۰۰ هزار نفری پلیس

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سردار اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده ناجا در حاشیه یازدهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهور ناجا در جمع خبرنگاران به سفرهای نوروزی مردم پرداخت و اظهار داشت: مردم پس از یک سال کاری به سفر می‌روند و باید تمهیدات لازم را در این زمینه در نظر گرفت تا کاهش حوادث و سوانح را به دنبال داشته باشد.

 

جانشین فرمانده ناجا با بیان این مطلب که ۵۰۰ هزار نفر از پرسنل ناجا و دستگاه‌های خدماتی و امدادی برای ایام نوروز بسیج شده‌اند، تصریح کرد: سه نکته به عنوان راهکار، دستور و تدبیر سازمانی در این زمنیه اندیشیده شده است.

وی این سه دستور را به شرح زیر اعلام کرد:

۱ـ حضور گسترده و پیشگیرانه همه عوامل در سراسر جاده‌ها

۲ـ کنترل دقیق و برخوردی جدی با تخلفات حادثه‌ساز از جمله سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز

۳ـ برخورد مناسب با مردم

این مقام ارشد نیروی انتظامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اینکه چرا از خودروسازان گلایه می‌کنید اما خودروها را شماره‌گذاری می‌کنید، بیان داشت: پلیس اختیارات دارد اما در شماره‌گذاری اختیار مطلق را ندارد.

 

سردار مؤمنی ادامه داد: صلاحیت زیست‌محیطی خودروها را سازمان محیط زیست و صلاحیت امنیتی را کیفیت خودروها را سازمان استاندارد تعیین می‌کند و خودرویی که صلاحیتش تأیید شود، پلیس ملزم به شماره‌گذاری است.

 

جانشین فرمانده ناجا به بیان یکسری تغییرات در خودروها پرداخت و گفت: جاهایی که قانون اجازه داده شماره‌گذاری را انجام ندادیم، مثلاً در نصب ترمز ای‌بی‌اس، کیسه هوا یا اعمال یورو ۴.

 

سردار مؤمنی با بیان این مطلب که در بحث خودروها باید کیفیت، نظارت و حمایت وجود داشته باشد، به انتقاد در این زمینه پرداخت و گفت: صرفاً ما جنبه حمایت را داریم، کیفیت وجود ندارد و نظارت ضعیف است و باید کیفیت ارتقاء یابد.

 

وی افزود: وقتی انحصار وجود داشته باشد، ایمنی پایین باشد، باید گفت مشکل حتی با وام هم حل نمی‌شود؛ گرچه دانش خودرو در صنعت ما بالاست، اما مشکل ساختاری است.

 

سردار مؤمنی در مورد ابطال قانون افزایش جرایم رانندگی از سوی دیوان عدالت اداری تأکید کرد: ما وظیفه‌مان اجرای قانون است و هر چه تصویب شود، ملزم هستیم آن را اجرا کنیم و نگاه‌مان را بر قانون برتری نمی‌دهیم.

 

وی افزود: قانون پیش‌بینی کرده که هر سه سال یکبار مبلغ جرائم تغییر کند و قانون فعلی در سال ۸۹ تصویب شده و بازدارندگی این قانون در سال ۸۹ بوده و هم اکنون پنج سال است که قانون تغییر نکرده است.

 

جانشین فرمانده ناجا با تأکید بر این مطلب که هیچ تفاوتی در این زمینه برای پلیس وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه تغییرات در قوانین راهور سخت است و با توجه به حساسیت‌های فراوان در این زمینه، از رئیس مجلس و نمایندگان مجلس خواهشمندیم که هیچ چیزی به نام آیین‌نامه تصویب نشود بلکه به صورت متن قانون بیاید تا تفسیرهای متفاوت صورت گرفت.

 

این مقام ارشد ناجا تأکید کرد: مصوبه‌ای که دیوان عدالت اداری ابلاغ کرده قانونی است؛ صادقانه آن را می‌پذیریم و اجرا می‌کنیم، اگرچه در این زمینه حرف داشته باشیم.

 

سردار مهری در مورد امضای تفاهم نامه پلیس راهور با بیمارستان مسیح دانشوری در مورد اهدا عضو اظهار داش: کار در پلیس راهور ایثار است و پلیس راهور در معرض انواع تهدیدات است؛ تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده برای حفظ جان انسانها بوده و پلیس راهور در این طرح اهداء عضو شرکت می‌کند.

 

سردار مؤمنی با تأکید بر این مسئله که بیشترین حادثه در ایام نوروز، واژگونی خودروهاست تو این قضیه به دنبال خستگی و خواب‌آلودگی رخ می‌دهد، از مردم درخواست کرد که از شتاب و عجله بپرهیزند و با رعایت قانون و احتیاط کامل رانندگی کرده و از سرعت و سبقت غیرمجاز خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا