اجتماعی و فرهنگی

شیوع مواد مخدر میان ورزشکاران واقعیت دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین پرویز افشار در نشست خبری در مجتمع شقایق افزود: در واقع در شش ماه اخیر شاهد ورود ماده مخدر جدیدی به کشور نبوده‌ایم و کتامین نیز ماده مخدر جدیدی محسوب نمی‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ورود موادمخدر را به کشور رصد می‌کنیم و در صورت ورود ماده جدیدی حتما در زمینه آن اطلاع رسانی و پیشگیری می‌شود. گفت: تاکنون ماده مخدر «زامبی» به صورت تجاری و غیر تجاری وارد کشور نشده است

وی با بیان اینکه جمع آوری معتادان متجاهر کار بسیار ساده‌ای است گفت: مهم اتفاقاتی است که پس از جمع آوری برای این افراد می‌افتد. به منظور جلوگیری از بازگشت آنان به چرخه اعتیاد برخورداری این افراد از خدمات اجتماعی، حمایت اجتماعی و بازتوانی از اهمیت زیادی برخوردار است. در سیستم‌های درمانی پیشرفته دنیا میزان موفقیت در درمان معتادان ۳۵ تا ۴۰ درصد است اما در ایران حدود ۹۰ درصد از معتادان پس از ترک دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر توسعه ارائه خدمات کاهش آسیب به معتادان متجاهر اظهار کرد: بضاعت ما برای ایجاد چنین ظرفیتی در شهر تهران حدود ۶۰۰۰ نفر بوده است.

افشار با اشاره به اهمیت فضای مجازی اظهار کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با مسئولان پلیس فتا برگزار کردیم و ما سوءاستفاده از فضای مجازی در حوزه مواد مخدر را رصد می‌کنیم و گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد را به پلیس فتا منتقل می‌کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره شیوع مواد مخدر میان ورزشکاران اظهار کرد: آماری در این زمینه وجود ندارد و میزان شیوع مواد مخدر در میان آنها قابل اعتنا نیست و نباید گمان کرد که جامعه ورزشی ایران آلوده به مواد مخدر و دوپینگ است.

وی با اشاره به شیوع استفاده از مواد مخدر در میان دانش آموزان گفت: سال ۸۰ نیم درصد از جمعیت دانش آموزی تجربه مصرف مواد مخدر را داشتند اما در سال ۹۰ این آمار به دو برابر افزایش یافت و بدین ترتیب یک درصد از آنها مواد مخدر را تجربه کردند. البته این به معنای اعتیاد دانش آموزان نیست. ما برنامه‌های خوبی را برای دانش آموزانی که معتاد شده بودند اجرا کردیم.

وی با اشاره به آمار تجربه مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان گفت: ۱.۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و ۲.۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم تجربه مصرف مواد مخدر را داشته‌اند. البته عمده مصرف مواد مخدر مربوط به افراد دارای تحصیلات زیر دیپلم است.

افشار در پاسخ به سوالی در زمینه توقف برنامه‌های مشترک با نهادهایی مانند شهرداری تهران گفت: هیچ برنامه‌ای رها نشده است. بر اساس قانون کسانی که در طرح‌هایی مانند محله هرندی جمع آوری شده‌اند سه ماه می‌توانند در اختیار شهرداری باشند و امکان نگهداری آنها بیش از این مدت از نظر قانونی فراهم نیست

وی با بیان اینکه طرح‌های ما ادامه دارد تصریح کرد: جلسات متعددی با شهرداری تهران داشتیم و قرار شد ۶۰۰۰ نفر در شهر تهران ساماندهی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا