مدیریت شهری

جزئیات پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  جاوید  به پروژه‌های در حال اجرای معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: بزرگراه شهید نجفی رستگار معبری ۶ کیلومتری است که از بخش شرقی بزرگراه آزادگان آغاز و پس از عبور از زیرگذر امام علی (ع) به بزرگراه امام‌رضا (ع) منتهی می‌شود.

جاوید افزود: این مسیر کمربندی که از آن با عنوان بزرگراه دولت‌آباد نیز یاد می‌شود پس از عبور از عرض بزرگراه امام رضا(ع) به طرح احداث شهید شوشتری می‌پیوندد. وی درباره پروژه شهید بروجردی اظهارداشت: بزرگراه شهید بروجردی بزرگراهی در امتداد تهران-ساوه و در بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار ۴۵ متری بهار است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: این بزرگراه شرقی-غربی در مسیر ۵ هزار و ۱۲۰ متری خود دارای تقاطع‌هایی غیر هم‌سطح با بزرگراه آزادگان، بلوار شهید مهتدی، رودخانه کن، محور ۴۵ متری کن، خیابان اصغری و بلوار الغدیر است.

جاوید بیان داشت: یکی از نتایج بهره‌برداری از بزرگراه شهید بروجردی اتصال دسترسی بازار آهن به بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران-ساوه است که این ارتباط باعث حذف تردد خودروهای سنگین از معابر حمل و نقلی منطقه ۱۸ می‌شود.

وی درباره ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) (حدفاصل میدان شهیدان تا میدان فتح) افزود: براساس طراحی‌های انجام شده، ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) حد فاصل میدان جی تا میدان فتح که باید از میان بخشی از اراضی پادگان جی عبور کند شامل مسیری ۱.۵ کیلومتری در تراز منهای یک است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بیان داشت: بهره‌برداری از این مسیر ضمن تقویت نقش بزرگراه یادگار امام (ره) به عنوان یک شریان شمالی-جنوبی در پهنه غرب پایتخت تسهیلات ترافیکی مناسبی در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.

جاوید درباره تقاطع رینگ پیرامونی شهر آفتاب با جاده قدیم قم نیز افزود: در این تقاطع شبدری، آزادراه تهران-قم در تراز خود ادامه می‌یابد و تردد از خیابان بهشتی که در آینده بخشی از رینگ پیرامونی مجموعه شهر آفتاب را تشکیل می‌دهد در تراز منهای یک انجام خواهد شد.

وی افزود: در عین حال مسیری که وظیفه انتقال بار ترافیک نمایشگاه به سمت تهران را بر عهده دارد به صورت یک رمپ جهتی دیده شده تا گردش به سمت پایتخت به سرعت مطلوبی صورت گیرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره تقاطع غیر هم‌سطح بزرگراه ارتش با بزرگراه‌های امام علی (ع) و صیاد شیرازی گفت: پروژه تقاطع‌های غیر هم‌سطح بزرگراه ارتش با بزرگراه‌های امام علی (ع) و شهید صیاد شیرازی شامل ۵ دستگاه پل اصلی، ۲ رمپ جهتی و ۳ دستگاه پل دوربرگردان غیر هم‌سطح است و با بهره‌برداری از آنها مجموعه‌ای از گره‌های ترافیکی شمال شرق پایتخت برطرف خواهد شد. احداث ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی در بخش حدفاصل بیمارستان شهید چمران تا بزرگراه ارتش در قالب این پروژه در دستور کار قرار گرفته است و با احداث یک مسیر ۱۲۵۰ متری در امتداد بزرگراه شهید صیاد شیرازی، این بزرگراه شمالی-جنوبی از بن‌بست موجود خارج شده و ضمن عبور از عرض بزرگراه ارتش به بلوار اوشانی می‌پیوندد. ضمناً با اجرای پروژه فوق، بزرگراه امام علی (ع) به صورت کریدور جنوب به شرق به بزرگراه ارتش می‌پیوندد و در نتیجه ظرفیت ترافیکی موجود در محل این تقاطع افزایش می‌یابد. جهت ترافیکی جنوب به غرب در محل تقاطع بزرگراه امام علی (ع) با بزرگراه ارتش که در حال حاضر از طریق دوربرگردان‌های هم‌سطح تامین شده است، با اجرای یک رمپ جهتی ساماندهی خواهد شد؛ ضمن آنکه با احداث ۳ دوربرگردان غیر هم‌سطح، دسترسی ساکنان شهرک‌های واقع در شمال بزرگراه ارتش به شبکه بزرگراهی نیز تسهیل می‌شود.

جاوید در توضیح ادامه بزرگراه شهید حکیم (حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا تقاطع کاروانسراسنگی ۲) گفت: احداث ادامه بزرگراه شهید حکیم از تقاطع بزرگراه آزادگان تا تقاطع غیر هم‌سطح کاروانسراسنگی ۲ که شامل ۱۴ کیلومتر معبر بزرگراهی به انضمام ۱۵ تقاطع غیر هم‌سطح است، از چندی پیش در دستور کار قرار گرفته است. در واقع بدون احداث ادامه بزرگراه شهید حکیم، پروژه‌های عظیمی همچون تقاطع‌های غیرهمسطح کاروانسراسنگی ۱ و ۲ عملکردهای اساسی خود را باز نمی‌یابند و توسعه شبکه بزرگراهی غرب شهر تهران ناتمام خواهد ماند.

وی افزود: در توضیح تقاطع غیر هم‌سطح کاروانسراسنگی ۱ در پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح کاروانسراسنگی ۱ ارتباط ادامه بزرگراه شهید حکیم با جاده قدیم تهران-کرج و احداث تقاطع غیر هم‌سطح بزرگراه حکیم با جاده مخصوص تهران-کرج با گردش‌های لازم، از طریق احداث ۴ پل اصلی و ۷ رمپ جهتی برقرار می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان تقاطع غیر هم‌سطح کاروانسراسنگی ۲ اظهار داشت: تقاطع غیر هم‌سطح کاروانسراسنگی ۲ از مجموعه پل‌های صندوقه‌ای پیش‌ساخته بتنی است و وظیفه برقراری ارتباط ادامه بزرگراه شهید حکیم و تقاطع غیر هم‌سطح کاروانسراسنگی ۱ با آزادراه تهران-کرج را بر عهده دارد. بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر تکمیل حلقه بزرگراهی در محدوده غرب پایتخت، کمک شایانی به کاهش بار ترافیک در محورهای بزرگراهی این محدوده از شهر تهران خواهد کرد.

جاوید بیان داشت: ابنیه فنی تاج سد و تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس مورد دیگری بود که جاوید در مورد آن به صحبت پرداخت و گفت: نتایج آزمایش‌های مربوط به پایش کیفی آب دریاچه شهدای خلیج فارس، همواره نشان دهنده آن است که میزان پارامترهای اندازه گیری شده، به شکل قابل توجهی با استانداردهای ملی مورد نیاز در فضاهای با کاربری تفریحی و تفرجی مطابقت دارد. با این وجود ضرورت بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آب، احداث یک تصفیه‌خانه در فاز دوم این پروژه عظیم را اجتناب ناپذیر ساخته است؛ در واقع با برخورداری از چنین ظرفیتی می‌توان در ماه‌هایی که امکان آبگیری از رودخانه کن فراهم نیست، آب موجود در مخزن دریاچه را با استفاده از ایستگاه پمپاژ و خط انتقال برگشت آب، به تصفیه خانه رساند و برای استفاده مجدد در دریاچه احیا کرد.

وی افزود: ابنیه فنی تاج سد شامل سازه‌ای ۵۰۰ تنی است که بخش اصلی آن را سازه‌ای قوسی‌شکل به ارتفاع حدود ۸ متر تشکیل می‌دهد. سایر بخش‌های سازه تاج سد را قوس‌های کوچکتر در طرفین سازه اصلی تشکیل می‌دهند به طوری که ۳ سازه قوسی در غرب و ۴ سازه قوسی در شرق سازده اصلی قرار می‌گیرند؛ سازه‌هایی که هرچه از قوس اصلی فاصله می‌گیرند، کوچک و کوچکتر می‌شوند تا به لحاظ جنبه‌های معماری، تداعی کننده موج‌هایی باشند که در اثر برخورد سنگ به سطح آب ایجاد شده و رفته رفته دچار میرایی می‌شوند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اظهارداشت: تونل شهدای غزه؛ ادامه بزرگراه شهید حکیم در محدوده پارک جنگلی چیتگر به یک معبر تونلی تبدیل شده است تا برای تکمیل این بزرگراه هیچ درختی قطع نشود. تونل شهدای غزه بدون احتساب رمپ‌های ورودی و خروجی، معبری ۲۰۴۹ متری است که ۱۰۲۳ متر از این رقم مربوط به تونل شمالی و ۱۰۲۶ متر آن مربوط به تونل جنوبی است. طول این پروژه با احتساب تونل‌های ارتباطی و رمپ‌های ورودی و خروجی به ۳۰۱۶ متر می‌رسد. این تونل دوقلو همانند تونل‌های نیایش و امیرکبیر به صورت آب‌بند کامل احداث شده و با نصب تجهیزات آی‌تی‌اس به صورت هوشمند اداره خواهد شد.

تقاطع غیر هم‌سطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم (باقرشهر) موضوع دیگری بود که جاوید بیان داشت: طرح تقاطع غیر هم‌سطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم، شامل یک پل روگذر جنوب به غرب، یک زیرگذر غرب به شرق و ۲ دوربرگردان جنوب به جنوب و شمال به شمال است. دوربرگردان‌های پروژه در تراز منهای یک احداث می‌شود و به این ترتیب مجموع سازه‌های ترافیکی پروژه شامل یک پل روگذر و ۳ زیرگذر خواهد بود. بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر روانسازی ترافیک عبوری در جاده قدیم قم، باعث کاهش زمان سفرهای درون شهری در محدوده باقرشهر می‌شود.

همچنین جاوید درباره تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور ۴۵ متری شهید باقری (اس۱۰) به بهره‌برداری از زیرگذر تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور ۴۵ متری شهید باقری، سبب تسهیل رفت و آمد به شهرک شهید باقری و دریاچه شهدای خلی فارس خواهد شد. در این پروژه ۴ پل زیرگذر وظیفه اتصال محور ۴۵ متری شهید باقری به محور دسترسی جنوب بزرگراه شهید خرازی را بر عهده دارند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در توضیح تقاطع غیر هم‌سطح سه‌راه تقی‌آباد گفت: پروژه تقاطع غیرهمسطح تقی آباد شامل احداث یک پل اصلی جنوب به شمال و یک زیرگذر جنوب به شرق است. سه راه تقی آباد از جمله تقاطع‌های پرتقاضای سفر محسوب می‌شود که به دلیل واقع شدن در یکی از مبادی ورودی شهر تهران، در بیشتر ساعات شبانه‌روز با ترافیک سنگین مواجه است. با اتصال بزرگراه امام علی (ع) به شبکه معابر موجود در منطقه ۲۰، بار ترافیک سه‌راه تقی‌آباد در مسیر‌های شمال به جنوبی و جنوب به شمال روندی رو به رشد داشته و در ساعات اوج ترافیک به ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ خودرو در ساعت می‌رسد.

وی افزود: ایستگاه مکمل تهویه تونل نیایش سیستمی متشکل از دو شفت عمودی، یک تونل ارتباطی به طول ۱۰۰ متر و ۸ دستگاه فن محوری است و قادر خواهد بود پس از تجهیز و آماده‌سازی، هوای آلوده تونل نیایش را در شرایط اضطراری تخلیه کرده و نسبت به تزریق هوای تازه به تونل اقدام کند. با بهره‌برداری از ایستگاه تهویه تونل نیایش، ضریب ایمنی سومین تونل ترافیکی پایتخت به ویژه در صورت وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده افزایش می‌یابد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد پل شرق به شمال تقاطع بزرگراه‌های نیایش و چمران گفت: مجموعه پل‌های ولایت در تقاطع بزرگراه نیایش با بزرگراه شهید چمران، از گذشته فاقد رمپ راستگرد شرق به شمال بوده است و تامین این مسیر دسترسی از طریق احداث یک پل جهتی روی لوپ جنوب به غرب انجام خواهد گرفت. این اقدام علاوه بر کمک به روان‌سازی بار ترافیک در مسیر شرق به غرب بزرگراه نیایش، باعث کاهش محسوس ترافیک در خیابان سئول خواهد شد.

جاوید در مورد فعالیت شرکت یادمان سازه در زمینه ترمیم و مقاوم‌سازی پل‌های سواره‌رو اظهارداشت: اقداماتی از قبیل تعمیرات تخصصی و مرمت اساسی، رفع خطر احتمالی و آسیب‌هایی که بهره‌برداری از پل‌ها را مختل می‌کند، پاسخ به پیام‌های سامانه ۱۳۷ و در نهایت مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌ها را در بر می‌گیرد. شرکت یادمان سازه برای تعمیر ۱۳۵ دستگاه پل سواره رو در سال ۱۳۹۵ برنامه‌ریزی کرده و براساس معیارهای بودجه مصوب و طرح ارائه شده از سوی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، به اولویت‌بندی ۱۴ دستگاه پل برای اجرای عملیات مقاوم‌سازی در سال جاری اقدام کرده است.

وی افزود: در مورد پروژه‌های شرکت خاکریزآب باید گفت که شرکت خاکریز آب وظیفه تکمیل شبکه اصلی جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر تهران را بر عهده دارد. پروژه احداث کانال کمکی سرخه‌حصار، پروژه بازسازی کانال‌های هلال‌احمر و هرنجی، پروژه‌ جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده خیابان خاوران و همچنین قطعات مختلف پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی بزرگراه آزادگان از پروژه‌های در دست اجرای این شرکت است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ارتباط با پارکینگ طبقاتی نیایش اظهارداشت: پارکینگ طبقاتی نیایش شامل سازه‌ای ۱۱ طبقه با ۹ طبقه پارکینگ در تراز منهای یک و ۲ طبقه تجاری در تراز مثبت یک است. با بهره‌برداری از این پروژه، فضای مورد نیاز برای پارک ۱۲۷۸ دستگاه خودرو تامین شده است و به این ترتیب مراجعت شهروندان به پردیس سینمایی ملت، بوستان ملت و بیمارستان قلب شهید رجایی تسهیل خواهد شد. برخورداری از ورودی مناسب از تونل نیایش و تراز صفر (غرب بزرگراه نیایش) و فراهم ساختن امکان خروج به جنوب بزرگراه کردستان و غرب بزرگراه نیایش، از ویژگی‌های مهم این پروژه زیرسطحی خواهد بود.

پروژه‌های بهره‌برداری شده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۴

جاوید با توضیح تعریض درجا و مقاوم‌سازی پل ستارخان افزود: با اجرای این پروژه، عرض ۸ متری هر یک از مسیرهای پل ستارخان به ۱۱ متر افزایش یافت و به این ترتیب گلوگاه ترافیکی بزرگراه شیخ فضل‌الله در مدت زمانی کمتر از ۶ ماه برطرف شد. متعاقب پایان عملیات تعریض، اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی پل ستارخان از قبیل تعویض نئوپرن‌ها و مقاوم‌سازی شیبراهه‌ها در دستور کار قرار گرفت. در طول فرآیند مقاوم‌سازی پل ستارخان، علاوه بر تعویض هر ۴۰ نئوپرن موجود، ۱۰۶ نئوپرن جدید به مجموع اجزای غیره سازه‌ای این پل سواره‌رو افزوده شده و شیب راه‌های آن از طریق اجرای ریزشمع‌ها تحکیم شدند.

وی در مورد پل‌های شرقی-غربی تقاطع بزرگراه ارتش با بزرگراه‌های امام علی (ع) و شهید صیاد شیرازی بیان داشت: پل‌های شرقی-غربی تقاطع بلوار ارتش با بزرگراه‌های امام علی (ع) و شهید صیاد شیرازی، بخشی از یک پروژه مهم‌تر شامل ۷ دستگاه پل اصلی و رمپ جهتی و ۳ دستگاه دوربرگردان غیر هم‌سطح در محل تلاقی دو بزرگراه امام علی (ع) و ارتش و سه مسیر شریانی اصلی یعنی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، بلوار اوشانی و ادامه غربی بزرگراه ارتش به سمت آجودانیه و خیابان پاسداران محسوب می‌شوند. بهره‌برداری از پل‌های شرقی-غربی این تقاطع در سال ۱۳۹۴ نه تنها سبب ساماندهی ترافیک و کاهش محسوس زمان سفر در محدوده معابر شمال شرق پایتخت شده بلکه امکان امتداد یافتن بزرگراه شهید صیاد شیرازی به سمت شمال را فراهم کرده است.

پروژه‌های بهره‌برداری شده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۵

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در توضیح زیرگذر جوادیه اظهارداشت: پروژه احداث زیرگذر جوادیه که وظیفه برقراری ارتباط میان محلات موجود در پهنه‌های شمالی و جنوبی خطوط راه‌آهن را بر عهده دارد، شامل مسیری ۳۵۰ متری حدفاصل خیابان نوری در محله جوادیه تا میدان بهداری است و ساخت و بهره‌برداری از آن علاوه بر رفع مشکلات ترافیکی شهروندان ساکن در پهنه‌های شمالی و جنوبی خطوط راه‌اهن، امکان برچیدن پل قدیمی جوادیه را فراهم کرد.

جاوید در پایان در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب اظهارداشت: در طرح کلی مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب بیش از ۱۲۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی دیده شده است که در گام نخست یک ساختمان اصلی، ساختمان سه‌قلوی نمایشگاهی سرپوشیده، دو فضای روباز نمایشگاهی، فضاهای اداری، فضاهای خدماتی و تأسیساتی به علاوه ۲ پارکینگ روباز و فضاهای دسترسی ساخته شده و در مجموع حدود ۵۰ هزار متر مربع فضای اداری و سرپوشیده نمایشگاهی تحویل شهروندان شد. سالن‌های سه قلوی نمایشگاهی با دهانه‌های ۸۰ و ۵۰ متری، علاوه بر اینکه عظیم‌ترین فضاهای نمایشگاهی سرپوشیده در کشور محسوب می‌شوند، سالن‌هایی خاص و کم‌نظیر از نظر سازه‌ای و معماری هستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا