مدیریت شهری

ساماندهی پهنه ۳۰۲ هکتاری آزادی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهندس محمدرضا آقایی با اشاره بر اینکه میدان آزادی یکی از مراکز اصلی توزیع سفرهای شهری و فراشهری و کانون فعالیت ها و اجتماعات رسمی ملی است گفت:  میدان آزادی  و محدوده آن به عنوان اصلی ترین دروازه ورودی به کلانشهر تهران  است و  برج آزادی در جایگاه نماد و نشانه درجه یک شهری  قرار دارد که در شرایط کنونی نیازمند احیاء فضاهای شهری با کارکرد های  ملی ، فرهنگی واجتماعی و تفریحی و گردشگری  و خدماتی است .

  وی  با اشاره بر اینکه در وضعیت موجود، حضور پایانه مسافربری غرب، فرودگاه مهرآباد، محور آزادی و جاده مخصوص کرج موجب آن شده است که میدان آزادی و محدوده اطراف آن به یک مرکز عبوری شهری تبدیل شود ، گفت : این محدوده  یکی از اصلی ترین  مراکز تبادل سفرهای درون و برون شهری تهران است و  در حال حاضر  به رغم دارا بودن اهمیت های ملی ، تاریخی و اقتصاد شهری بلفعل و بلقوه  میدان آزادی و محدوده اطراف آن با نابسامانی های اجتماعی و هرج و مرج در رفت وآمد شهری درگیر بوده که با نابهنجاریهای رو به گسترش ،  به شدت تهدید می شود. 
 
  مدیرکل  شهر سازی و طرح های شهری افزود:طرح ساماندهی میدان آزادی و محدوده پیرامون آن در  طرح جامع شهر تهران دیده شده است  که بر این اساس پروژه حاضر تحت عنوان "ساماندهی مرکز خدماتی- تجاری حوزه غربی تهران"  (میدان آزادی) در محدوده ای به مساحت ۳۰۲ هکتار تعریف شده است. 
 
وی در تشریح این طرح افزود: براساس طرح جامع تهران، حوزه غربی ، محدوده ای را شامل می شود که کانون آن میدان آزادی و دو محورشمالی –جنوبی بزرگراه محمدعلی جناح- سعیدی  را شامل شده است و در محور شرقی- غربی میدان آزادی- جاده مخصوص کرج(شهید لشگری) ، آن را به چهار بخش شمال غربی، شمال شرقی، جنوب غربی و جنوب شرقی تقسیم کرده است. 
 
مهندس آقایی با اشاره  به اینکه موضوع این طرح ، ساماندهی مرکز خدماتی- تجاری حوزه غربی تهران (میدان آزادی)، با عملکرد حوزه شهری و فرامنطقه ای است  افزود : میدان آزادی به عنوان یکی از ارزشمندترین وماندگار ترین  عرصه هایی که نقش تعیین کننده در تحولات سیاسی و فرهنگی کشور داشته ، می تواند به عنوان یک فضای همگانی بسیار کارآمد در حوزه غربی کلان شهر تهران عمل کند.
 
 وی محدوده  اجرای طرح  ساماندهی را از شمال اتوبان شیخ فضل الله نوری حد فاصل خیابان تیموری تا ورودی شهرک آپادانا و شهرک فکوری، از شرق به خیابان تیموری، از جنوب به عمق یک پلاک از خیابان آزادی تا مرز جداکننده خیابان استاد معین، از جنوب تا مرز جنوبی بخش نظامی فرودگاه مهرآباد و از ناحیه غرب تا لبه جداکننده شهرک آپادانا و شهید فکوری در حوزه محلی  عنوان کرد. 
 
مدیر کل شهرسازی و طرح های شهری ،  با اشاره به تشکیل جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان  سازمان میراث فرهنگی ، پایانه ها ، سازمان زیباسازی ، مشاور فنی و مهندسی ، شرکت مترو ، دانشگاه صنعتی شریف ، شهرداریهای مناطق ۲ ، ۵ و ۹ ، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، تحت نظارت و راهبری اداره کل شهرسازی و طرحهای شهری معاونت شهرسازی و معماری گفت : در این جلسات  ضمن  بررسی و تبادل نظر دیدگاهها و رویکردهای مختلف ، هماهنگی های لازم در جهت پیشبرد بهتر پروژه به عمل آمد  تا از موازی کاری احتمالی  نیز جلوگیری شود.  
 
مهندس آقایی با اشاره به اینکه در طرح ساماندهی این پروژه از شهروندان و مسئولان دستگاه های مرتبط و ذی نفع نظرسنجی به عمل آمده است گفت : در تهیه این طرح  اسناد خروجی نهایی پروژه ، تهیه نقشه های اجرایی حاصل از دریافت نظرات شهروندان ، مسئولین و نهادهای ذی نفع  مورد نظر قرار گرفته است که از این بین می توان به کاهش  نقش عبوری میدان آزادی و تبدیل آن به مقصد و فرصت ایجاد شبکه فضای سبز منسجم شهری اشاره کرد.
 
وی ارجحیت منافع عمومی و عدالت اجتماعی- فضایی در برخورداری از منافع و فضاهای عمومی شهر تهران ، حفاظت و بهره گیری فعال از میراث فرهنگی ، تاریخی و هویتی ، ایجاد مراکز گردشگری، خدماتی-تجاری حوزه غربی تهران را از جمله اهدافاین طرح عنوان کرد.
 
مهندس آقایی همچنین وجود اراضی پایانه غرب و فرودگاه مهرآباد را  به عنوان اراضی دارای پتانسیل توسعه ای  عنوان کرد و افزود :  تعریف محورهای پیاده ، ساماندهی مسیرحرکت سواره و پیاده ، فرصت کاهش ازدحام و شلوغی ناشی از ترافیک پایانه و نیز انتقال ترمینال غرب از موارد مطرح شده در  طرح ساماندهی این محدوده بشمار می رود. 
 
به گفته آقایی پس از تهیه طرح ساماندهی ، مرجع تصویب کننده این طرح  کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی ومعماری خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا