اجتماعی و فرهنگی

ماجرای وام ۹۰۰ میلیاردی وزیر آموزش و پرورش

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین فانی در مراسم دیدار با معلمان منتخب با بیان اینکه آموزش و پرورش زیرساخت سرمایه انسانی هر کشور را تعیین می‌کند و به لحاظ کمیت و کیفیت دستگاهی ممتاز است، اظهار کرد: بدون کمک فرادستگاهی همه مشکلات آموزش وپرورش حل نمی‌شود. ما همه مشکلات را قبول داریم و تایید می‌کنیم.

 

وی افزود: در ۲۷ مرداد ۹۲ آموزش و پرورش را تحویل گرفتم و اکنون می‌توان وضعیت آن را با گذشته مقایسه کرد. در سال ۹۲ سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت ۹ درصد بود که با تلاش‌های ۲.۵ سال اخیر به ۱۱.۷ درصد ارتقاء یافته است و این کار آسانی نبود.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت علی‌رغم همه مشکلات اعتباری و کمبود درآمدها نسبت به آموزش و پرورش عنایت داشت، گفت: در سال ۹۲ با کسری اعتباری بسیاری مواجه بودیم و دولت در ۶ ماهه سال ۹۲ بیش از ۱۱۲.۵ درصد، در سال ۹۳، ۱۰۸.۱ درصد به آموزش و پرورش بودجه تخصیص داد به این معنا که در این سه سال سهم تخصیص بودجه ما از بودجه مصوب دولت بالای ۱۰ درصد بوده است.

 

فانی همچنین به رشد میانگین دریافتی پرسنل آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: طی ۲.۵ سال اخیر از مهر ۹۲ تا پایان اسفند ۹۴ میانگین دریافتی پرسنل ما ۶۷.۷ درصد رشد کرده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای سال ۹۵، ۱۵۰ برنامه ذیل سند تحول طراحی کرده‌ایم افزود: سوق دادن فعالیت‌ها به سمت اجرای این ۱۵۰ برنامه در سال جاری سیاست اصلی کاری ماست.

 

وزیر آموزش و پرورش به وضعیت تغذیه شبانه‌روزی‌ها اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی مشغول تحصیل هستند و باید ضمن تامین تجهیزات هزینه اسکان و… سه وعده غذای گرم برای دانش‌آموزان فراهم کنیم که هزینه‌های بالایی دارد. سال گذشته خیران را به کمک فراخواندیم و توانستیم بخشی از هزینه‌ها را تامین کنیم. در این بخش مشکل جدی داریم اما نمی‌توانیم شبانه‌روزی‌ها را تعطیل کنیم زیرا تعطیلی مدارس شبانه‌روزی به معنای ترک تحصیل محروم‌ترین افراد جامعه است.

 

فانی در ادامه به پیشنهاد یکی از معلمان منتخب مبنی بر در اولویت بودن معلمان نمونه برای اعزام به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع که معلمان منتخب و نمونه در آزمون‌های اعزام به خارج معلمان در اولویت باشند پیشنهاد بسیار خوبی است که حتما آن را بررسی خواهیم کرد.

 

وی همچنین به عدم تجهیز کردن هنرستان‌ها اشاره کرد و گفت: هنرستان‌های ما تجهیزات به روزی ندارند این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا تجهیز هنرستان‌ها به عهده بخش صنعت و تجارت است، ما با وزیر صنعت مذاکراتی انجام داده‌ایم و تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است تا بتوانیم طرحی را به تصویب دولت یا مجلس برسانیم تا براساس آن تجهیز بخشی از هنرستان‌ها را برعهده صاحبان صنایع و تجار قرار دهیم.

 

وزیر آموزش و پرورش درباره بدهی مدارس و عدم توزیع مناسب سرانه اظهار کرد: این موضوع اپیدمی است که عادی شده است؛ هرچند که برخی نگرانند که به علت بدهی مدارس به شرکت‌های آب و برق، آب قطع شود اما باید گفت که هیچ وقت آب را قطع نمی‌کنند اگر هم آب مدرسه قطع شود، فرماندار و امام جمعه به کمک می‌آیند و معمولا بعد از ۲۴ ساعت آب مدرسه وصل می‌شود به همین خاطر چندان ناراحت نیستیم و پوستمان دربرابر این مسائل کلفت شده است.

 

فانی درباره بدهی‌های آموزش و پرورش به فرهنگیان گفت: ما خودمان به اندازه کافی مشکل داریم اما باید به دنبال پرداخت معوقات فرهنگیان از دولت قبل هم باشیم. برای تامین اعتبار لازم برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در سال ۹۳ بنده ۹۰۰ میلیارد تومان وام از دو بانک گرفتم و همه مسوولیت‌های این دو وام بر عهده من است. هرچند این کار ریسک بالایی داشت آن را انجام دادم و گفتم مشکلی نیست و ما را به زندان می‌اندازند.

 

وزیر آموزش و پرورش افزود: در لایحه بودجه امسال ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان پیش‌بینی شده که با نهایی شدن بودجه دولت و تخصیص اعتبارات این مشکل هم به طور کامل حل خواهد شد.

 

 

در قوانین آموزش و پرورش منعی برای آموزش زبان‌های خارجی نداریم

علی اصغر فانی در حاشیه‌ این مراسم نیز در پاسخ به پرسشی درباره‌ وضعیت معیشتی فرهنگیان اظهار کرد: همکاران ما از فاصله‌ حقوق و مزایای خود با سایر دستگاه‌های دولتی مطلع هستند و این فاصله طی ۶۰ ۷۰ سال اخیر شکل گرفت است.

 

وی افزود: دولت یازدهم طی سه سال اخیر اقداماتی را برای کاهش این فاصله انجام داده است. با این حال تلاش می‌کنیم فاصله میان فرهنگیان با سایر دستگاه‌های دولتی را در بازه‌ی زمانی معقول کاهش دهیم که البته زمان آن بستگی به منابع دارد زیرا کشور ما در وضعیت اقتصادی خوبی نیست و باید این بهبود و گشایش حاصل شود تا بتوانیم گام‌های موثر برداریم.

 

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص توصیه‌های امروز مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان در خصوص تنوع آموزش زبانهای خارجی اظهار کرد: در مهر ماه سال ۹۲ رئیس جمهور به هنگام بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی ۹۲-۹۳ توصیه هایی داشتند که احیای زنگ انشاء، گفت و گو و کتابخوانی از جمله‌ آنها است. آموزش و پرورش طی دو سال اخیر در استقرار نظام ۳-۳-۶ گام‌های موثری برداشته است.

 

فانی ادامه داد: در خصوص تنوع آموزش زبانهای خارجی هیچ منعی در قوانین آموزش و پرورش نیست و ما حتی تجربه‌ آموزش زبانهایی غیر از انگلیسی را هم قبل و هم بعد از انقلاب داشته‌ایم.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توصیه‌های مقام معظم رهبری در این خصوص در آموزش و پرورش دنبال می‌شود اظهار کرد: امیدواریم تنوع را در آموزش زبانهای خارجی در مدارس اجرا کنیم.

 

فانی در ادامه به پرسش دیگری در خصوص کمک به دانشگاه فرهنگیان و ارتقای آن گفت: به طور کلی معقدیم افزایش مشارکت سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش می‌تواند به ارتقای این وزارت‌خانه کمک کند. امیدواریم بتوانیم از منابع آموزش و پرورش و امکانات سایر دستگاه‌ها برای تقویت دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم. خود را بی‌نیاز از کمک سایر دستگاه‌ها نمی‌دانیم.

 

وی همچنین درباره‌ علت تأخیر موافقت با ریاست دکتر مهرمحمدی بر دانشگاه فرهنگیان گفت: موافقت وزارت علوم برای ریاست دکتر مهرمحمدی وجود دارد اما این مسئله اکنون در دستور کار کمیته‌ منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

 

فانی درباره‌ تنوع پیدا کردن مدارس خاص چون هیئت امنایی اظهار کرد: مدارس هیئت امنایی یک نوع مدرسه دولتی است و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را دارد. هر مدرسه‌ای نمی‌تواند به راحتی تابلوی خود را عوض کند اگر هم مدرسه ای دچار تغییر می‌شود حتماً بر اساس چارچوب ها و قواعد عمل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن