شورای شهرصفحه اصلی

میلانی: تصمیم شورای شهر تهران در خصوص تعیین طرح جدید ترافیک شجاعانه بود

رئیس مجمع امید معتقد است نحوه برخورد با بعضی اعضای شورای شهر کلان شهرها از سوی برخی محاکم، شائبه اقدام هماهنگ برای ناکارآمد جلوه دادن شورای شهر را تقویت می‌کند.

به گزارش شوراآنلاین، جلسه مشترک نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر تهران روز دوشنبه (۱۰ تیر) برگزار شد.

 

شوراها میراث ارزشمند دولت اصلاحات است

محمدرضا عارف در این نشست با اشاره به فلسفه وجودی تشکیل مجمع امید ۵۱ نفره گفت: هدف از تشکیل مجمع امید خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به شهروندان بود و همسویی و همفکری بین شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری فرصت مغتنمی است برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان لذا لازم است برنامه‌هایی که در زمان انتخابات شوراها به مردم ارائه شد با جدیت بیشتری دنبال شود تا شهروندان تفاوت نگاه مدیریت جدید شهری را احساس کنند.

رئیس فراکسیون امید یادآور شد: نهاد شوراها میراث ارزشمند دولت اصلاحات است و نسبت به این نهاد نظارتی تعصب داریم و به همین دلیل باید با عمل به وعده‌های داده شده تلاش کرد رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری ارتقاء پیدا کند.

عارف با اظهارنگرانی از برخوردهای صورت گرفته با برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کلان شهرها از سوی برخی محاکم تاکید کرد: اینگونه برخوردها شائبه اقدامی هماهنگ برای ناکارآمد جلوه دادن شورای شهر را تقویت می کند.

وی بر لزوم تقویت هماهنگی شورای شهر و شهرداری ضمن عمل به وظایف نظارتی شورا تاکید و از عملکرد شهرداری تهران در مقابل با سیل در ایام نوروز و نیز خدمات‌رسانی شهرداری  تهران در دیگر استان‌های سیل‌زده قدردانی کرد.

عارف با اشاره به عملکرد مطلوب شهرداری در زمینه حمل و نقل عمومی، کنترل آلودگی هوا و مدیریت پسماند بر لزوم برنامه‌ریزی منسجم‌تر در حوزه مسایل اجتماعی به خصوص آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه دموکراسی از محلات شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: شورایاری‌ها در امتداد شوراهای شهر و روستا است و تاثیر زیادی در همبستگی اجتماعی دارد.

وی تاکید کرد: در شهر تهران اجتماعات محلی سنتی دچار چالش‌هایی شده‌اند و به همین دلیل باید به دنبال تقویت حس محله‌گرایی بود؛ انتخابات شورایاری‌ها در تقویت حس محله‌گرایی کمک می‌کند.

وی بر لزوم مشارکت جدی شهروندان در انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرد و گفت: باید افراد برجسته و نخبه معتمد و مورد اعتماد شهروندان در انتخابات شورایاری کاندیدا شوند و مدیریت محلات به افراد صاحب صلاحیت سپرده شود.

 

شهرداری و شورای شهر کنونی استقراض نکرده است

در این جلسه سیده فاطمه ذوالقدر از شورای شهر خواست در مورد مسائل مختلف شفاف‌سازی کند و تاکید کرد: لازم است در مورد برخی طرح‌ها و ایده‌ها مثلا “حیات شبانه” پیش از طرح در افکار عمومی یا رسانه‌ها، اطلاعات لازم به نمایندگان مجلس داده شود یا با آنها هم‌فکری صورت گیرد تا سپس در افکار عمومی صحبت شود.

همچنین  محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در شهرداری تهران در پنج ماه اول سال ۹۶ حدود ۵ هزار میلیارد استقراض شده بود، گفت: در ۲۱ ماهی که ما مستقر هستیم، حتی در این شرایط اقتصادی از سهمیه مجاز هم استقراض و استفاده نکردیم.

میرلوحی:  شورای شهر جلوی قلع و قمع باغات، فروش تراکم و تعطیلی پروژه‌ها را گرفت و به دنبال اجرای طرح تفصیلی است.

در این جلسه سید فرید موسوی خواستار ارتقاء ارتباط نظام‌مند شهرداری و شورای شهر با مجمع نمایندگان تهران شد. هاشم‌زایی نیز تاکید کرد: اگرچه ما در مجلس می‌توانستیم بهتر از این کار کنیم ولی با این وجود کارهای بزرگی هم انجام دادیم.

وی افزود: با توجه به اینکه مردم خاطره بدی از اختلافات شورای شهر و شهرداران دارند باید سعی شود که اختلافات میان این دو به فضای عمومی کشیده نشود.

 

عدم پایبندی بانک‌ها و وزارت صمت به تعهدات خود در قبال کاهش آلودگی هوای پایتخت

همچنین فریده اولادقباد مشکل اساسی شهر تهران را بافت‌های فرسوده دانست و به وجود ۹ هزار کلاس درس که نیاز به تخریب و نوسازی و مقاوم‌سازی دارد، اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به طرح کاهش آلودگی هوای شهر از عدم پایبندی بانک‌ها و وزارت صمت به تعهدات خود انتقاد کرد.

این نماینده مجلس به نقش اسقاط خودروهای آلوده، از رده خارج شدن خودروهای آلوده، معاینه فنی خودروها و نصب فیلتر دوده به عنوان راه‌هایی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به تردد ۵/۳ میلیون موتورسوار در شهر تهران، یک پنجم آلودگی هوای پایتخت را به این دلیل دانست و تاکید کرد: پافشاری بر اجرای قانون هوای پاک می‌تواند در کاهش آلودگی شهر تهران موثر باشد.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۷ میلیارد تومان بهره بانکی بابت بدهی‌های شهرداری گذشته پرداخت می‌شود از دکتر عارف در مقام رئیس مجمع امید خواست یک  زن در کمیته راهبردی حضور داشته باشد.

 

تصمیم شورای شهر تهران در خصوص تعیین طرح جدید ترافیک شجاعانه بود

همچنین آرش میلانی دیگر عضو شورای شهر تهران از مجلس به خاطر تصویب قانون خاک تشکر کرد و از تغییر در جغرافیای طرح ترافیک به عنوان اقدامات شورای شهر در حوزه محیط زیست نام برد و گفت: طرح زوج و فرد اثربخش نبود و شورا با یک تصمیم شجاعانه که البته فشارهای زیادی نیز متحمل شد، بر طرح جدید خود اصرار کرد.

میلانی: در تمام شهرهای بزرگ دنیا محدوده‌های مرکزی با محدودیت جدی تردد روبرو است؛ بنابراین چنین کاری لازم بود و امیدواریم از سال‌های بعد برکات این طرح مشخص شود.

وی همچنین به بررسی طرح‌هایی همچون خانه-باغ در شورای عالی معماری و شهرسازی، تدوین چشم‌انداز درازمدت و برنامه جامع برای مدیریت پسماند، شفاف سازی و کاهش فساد، احقاق حقوق شهروندی و پسماند خشک اشاره کرد.

در ادامه مازنی با تأکید بر اینکه بیش از این می‌توانستیم همدلی و هم‌افزایی داشته باشیم، گفت: علاوه بر آن که عملکرد دولت کنونی، دولت سابق و ضعف‌های خودمان به حساب ما نوشته می‌شود، عملکرد ترامپ هم به ویژه در خروج از برجام و ایجاد شرایط اقتصادی کنونی به نام ما تمام می‌شود.

وی از اصلاح‌طلبان خواست برای فضای سیاسی کشور گفتمانی متناسب با شرایط پیش رو تعریف کنند.

 

لایحه درآمدهای پایدار تقدیم هیات رییسه مجلس شده است

در ادامه مافی با بیان اینکه لایحه درآمدهای پایدار آماده و تقدیم هیات رییسه مجلس شده است، افزود: رایزنی خواهیم کرد تا این لایحه زودتر در نوبت رسیدگی قرار گیرد.

همچنین محمد سالاری عضو شورای شهر تهران، شورایاری‌ها را بزرگترین و گسترده‌ترین نهاد مدنی در کشور دانست و خواستار آن شد کارگروهی برای نگارش سند شورایاری محلات تشکیل شود.

وی لایحه شفافیت را نیز بسیار مترقی توصیف و ابراز امیدواری کرد مجلس دهم آن را به سرانجام برساند.

در این جلسه احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه جنس فعالیت‌های ما در شورای شهر و شهرداری سیاسی نیست، افزود: باید صادقانه در جهت کاهش آلام مردم تلاش کرد و وجه خدمت و خدمتگزاری را مد نظر قرار داد.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه شفاف‌سازی بزرگترین گام شورای شهر تهران بوده است، از نماینده‌های مجلس خواست مسائل مهم و اولویت دار شهر را به گوش اعضای شورای شهر برسانند تا آنها پیگیری کنند.

در ادامه حیدری خواستار تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شد.

 

چالش های اصلی تهران باید ارزیابی و پیگیری شود

در پایان جلسه دکتر عارف گفت: حیات اصلاح طلبان در انتقاد و انتقادپذیری است.

وی از دبیرخانه کمیته راهبردی خواست این جلسات را به صورت منظم تشکیل دهند و به اعضا پیشنهاد داد نکات مدنظر خود را برای پیگیری در این کمیته به دبیرخانه ارائه کنند.

رییس فراکسیون امید همچنین خواستار برگزاری جلسات مجمع به صورت هر ۶ هفته یک بار شد و توضیح داد چالش‌های اصلی شهر تهران ارزیابی شده که باید پیگیری شود.

رییس مجمع امید همچنین از شورای عالی استان‌ها خواست طرح‌هایی را که باید در مجلس پیگیری شود، تدوین کند.

به گزارش خانه ملت؛ در این نشست محسن هاشمی، مرتضی الویری و محسن علیجانی نیز درباره فعالیت مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف به ویژه عمران و حمل و نقل عمومی، فعالیت شورای عالی استانها و نیز اقدامات کمیته راهبردی مجمع امید گزارشی را بیان کردند.

منبع:خانه ملت

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا