احداث تقاطع های غیر همسطح و پیاده راه ها نیاز امروز شهر تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سرخو درجریان این دیدار گفت : منطقه ۸ با دارا بودن ۱۳۲۲ هکتار وسعت و نیز ۳۷۷ هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از مناطق مهم در شهر تهران محسوب می شود که به لحاظ بافت فرهنگی موقعیتی خاص دارد. 


وی ادامه داد : عبور چندیدن شریان ارتباطی مهم در این منطقه سبب شده تا این منطقه به عنوان یک محدوده ارتباطی در شهر تهران نیز مطرح باشد.

سرخو افزود: وقتی بزرگراهی احداث می شود اولین مزیتی که برای ساکنین محدوده دارد ایجاد دسترسی برای آنان است اما در کنار آن مشکلاتی هم ایجاد می کند و آن ایجاد گسستگی بین محلات است. 

رییس کمیته حمل و نقل گفت: جبران این کاستی و پر کردن این گسست ها باید یکی از اقدامات مدیریت شهری باشد که با اقدامات خلاقانه ای نظیر پل طبیعیت می توان این نقصان ها را پوشش داد و علاوه بر ایجاد ارتباط یک جاذبه گردشگری هم به وجود آورد. بنابراین باید با تمهیدات لازم این ارتباطا اجتماعی ایجاد شود.

سرخو اظهار داشت: یکی دیگر از مزیت های بزرگراه ها افزایش سرعت جابجایی است که البته با توجه به شیب طبیعی شمال به جنوب تهران به سبب قرار گیری در دامنه کوه البرز این شیب در برخی نقاط بزرگراهی بیشتر هم می شود. 

وی ادامه داد : پر واضح است که با سرعت خودروها به ویژه در شیب های شمال به جنوب امکان استفاده از دور برگردان ها بسیار خطرناک خواهد بود که علاوه بر محتمل بودن حوادث رانندگی باید به ایجاد گره های ترافیکی نیز اشاره کرد. از اینرو در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران ساخت تعدادی از تقاطع های غیر هم سطح برای رفع این مشکل را در دستور کار قرار دادیم که برخی از این تقاطع های در منطقه ۸ نیز قرار خواهند داشت. 

رییس کمیته حمل و نقل شورا همچنینی به ایجاد پیاده راه ها اشاره کرد و گفت: ایجاد پیاده راه ها به معنای انچه که تنها انسان ها در آن تردد کنند وامکان ترد خودروها نباشد یکی دیگر از اقداماتی است که هم در رفع ناهنجاری های ترافیکی در نقاط پر تردد به کار می رود و هم اینکه بر زیبایی های شهر می افزاید. 
وی افزود: پیاده راه ها مراکز تجمع اجتماعی برای حضور مردم هستند . در شهر های توریستی دنیا یکی از جاذبه های گردشگری همین پیاده راه ها هستند که آثار و نماد های حجمی زیبایی را نیز در خود جای داده اند اما باید در نظر داشت که این نماد های حجمی برای مخاطب عام قابل فهم باشد.

سرخو افزود: نکته ی دیگر در ایجاد پیاده راه ها این است که با ساخت آنها ناهنجاری های بصری از قبیل سازه ها نا متعارف و نیز ناهنجاری های تابلو ها بیشتر به چشم می اید بنابراین وقتی پیاده راه ایجاد می کنیم باید به فکر ایجاد فلاور باکس ها و المان های ترکیبی باشیم تا مردم از زیبایی های بصری هم سود برند. 

وی در ادامه خبر داد " در برنامه ۵ ساله ساخت تقاطع های غیر همسطح و پیاده راها در دستور کار قرار گرفته و منطقه ۸ نیز جز مناطقی است که این دو المان در آن ایجاد می شود. 

سرخو همچنین با اشاره به نوسازی بافت های فرسوده گفت: زلزله خطری است که همواره در کمین است وبرای منطقه ای مانند منطقه ۸ که جمعیت آن به اندازه یک مرکز استان است اندیشیدن تمهیدات خاص برای ایمنی لازم و ضروری است. 

این عضو شورای شهر همچنینی کمبود پارکینگ های حاشیه ای را بحث مشترک مناطق دانست و گفت: سیاست کلی ما در حمل و نقل و ترافیک این است که حمل و نقل عمومی به نحوی گسترش یابد که مردم برای سفرهای کاری ، آموزشی و تفریحی خود از این روش استفاده کنند. گرچه برای خرید لوازم نیاز به خودروی شخصی و به تبع آن پارکینگ های حاشیه ای است. 
سرخو تصریح کرد: از اینرو باید در مجتمع های تجاری پارکینگ های طبقاتی تعبیه شود و به هیچ عنوان نباید اجازه داده شود تا پارکینگ ها تغییر کاربری دهند و به منبعی برای سودجویی برخی تبدیل گردند. 

وی افزود: ظرف ۲۰ سال گذشته مراکز تجاری به شدت رشد کرده اند و این امر نیاز به پارکینگ ها در جوار این مراکز را بیش از پیش ضروری می نماید. 

سرخو گفت: از اینرو طرح جامع پارکینگ ها در شهر تهران در دست تهیه است که پیشنهاد ما به طور خاص این است که در مجاورت ایستگاه های مترو مناطق حاشیه ای پارکینگ های طبقاتی ایجاد شود تا افرادی که قصد ورود به مرکز شهر را داشته باشند از این پارکینگ ها استفاده کنند. در مراکز تجاری هم همینطور باید نسبت به ایجاد پارکینگ های طبقاتی مبادرت شود. 

رییس کمیته حمل و نقل شورا همچنین با اشاره به اجرای پروژه خط سفید یاد آور شد: تا زمانی که بستر فرهنگی و آموزشی فراهم نباشد نمی توان به اجرای اقدامات ترافیکی امید بست و قطعا بخشی از ناهنجاری های ترافیکی منبعث از مباحث ترافیکی است. از اینرو از اینگونه اقدامات فرهنگی باید حمایت های بیشتری به عمل آید. 
سرخو همچنین به برنامه های جامع حمل و نقلی تهران اشاره کرد و بیان داشت: تهران با احتساب حاشیه هایش نیاز به ۷۴۰ کیلومتر مترو دارد که اگر وعده شهرداری در ساخت سالی ۳۰ کیلومتر مترو محقق شود تا سال ۹۷ ما به ۳۰۰ کیلومتر مترو می رسیم که هنوز با نیاز واقعی تهران تفاوت بسیار دارد . 

وی اضافه کرد : در شرکت واحد نیز ما نیاز به ۱۱ هزار اتوبوس آماده به کار داریم که در برنامه ۵ ساله دوم پیش بینی کردیم تا پایان سال ۹۷ به تعداد ۹ هزار دستگاه اتوبوس برسیم . در حال حاضر از ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس موجود ۲۵۰۰ دستگاه فرسوده اند.

سرخو افزود: بر طبق برنامه ۵ ساله دوم سالانه باید ۱۰ هزار تاکسی تبدیل به تاکسی هیبریدی نیز شوند که ما امیدوار هستیم تا پایان سال تعداد تاکسی های هیبریدی و برقی افزایش یابد . 

وی ادامه داد : جلوگیری از تردد موتور سیکلت های بنزینی و غیر برقی به ویژه در محدوده طرح ترافیک و نیز نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس ها از جمله اقدامات دیگر حملی و نقلی است که ما در دستور کار قرار داده ایم. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا