احتمال حذف تذکر شفاهی در شورای شهر تهران

بر اساس آیین‌نامه شورای شهر تهران، تذکرات اعضای شورای شهر باید به صورت مکتوب باشد اما تاکنون این بند از آیین نامه اجرایی نمی شده که به درخواست برخی از اعضا احتمال اجرایی شدن آن وجود دارد.

به گزارش مهر، سالهاست که جلسات شورای شهر تهران با تذکرات شفاهی اعضا آغاز می‌شود. این سنت قدیمی مربوط به شورای چهارم نیست، بلکه در شورای دوم و سوم نیز جلسات علنی به همین شکل اداره می‌شد.

در شورای چهارم به دلیل افزایش تعداد اعضا از ۱۵ نفر به ۳۱ نفر، گاهی وقت اصلی شورا به تذکرات اعضا می‌گذشت و رسیدگی به لوایح و طرح‌ها سهم اندکی از وقت شورا را به خود اختصاص می‌داد.

در میان همین تذکرات، موضوع طبقه هفتم علاء‌الدین و یا گودهای پرخطر تهران مانند گود ایران‌زمین داغ شد و به سرانجام رسید، اما به تازگی برخی از اعضای شورای شهر تهران بر اساس بندی از آیین‌نامه شوراها درخواست کردند تمامی تذکرات اعضا مکتوب باشد.

عباس جدیدی معاون نظارت شورای شهر تهران یکی از موافقان سبک جدید تذکرات شوراست. او در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تذکرات شفاهی وقت جلسات را می‌گرفت و اجازه نمی‌داد اعضا به بررسی طرح ها و لوایح بپردازند، گفت: با ثبت شدن تذکرات، حداقل این تذکرات قابل پیگیری هستند. اگر قرار باشد مکانیزم کتبی باشد، من بر اساس همان مکانیزم رفتار می‌کنم و اگر قرار باشد همین رویه فعلی دنبال شود، مشکلی با آن ندارم.

تذکر کتبی ظرفیت تذکر را بالا می‌برد

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در این رابطه به مهر گفت: این درخواست مطابق آیین‌نامه شوراست، اما به نظر من هر دو شیوه مکتوب و شفاهی حُسن و معایب خود را دارند.

وی ادامه داد: در شیوه مکتوب تعداد تذکرات افزایش پیدا می‌کند و دیگر محدودیت زمانی نخواهیم داشت. در حال حاضر معمولا ۵ نفر اجازه دارند ۳ دقیقه تذکر دهند که گاهی به ۱۰ نفر می‌رسند، اما از سویی برخی سقف تذکرات و زمان آن را رعایت نمی‌کنند، بنابراین زمان طرح‌ها و لوایح را می‌گیرند.

شاکری حذف تذکر شفاهی را سبب پایین آمدن انگیزه خبرنگاران و برخی از دوستان شوراها عنوان کرد و گفت: عضوی که قصد تذکر دارد با هیجان و لحن خاص خود تذکرش را بیان می‌کند و به شکلی هیجان خبری در شورا ایجاد می‌شود. اگر تذکر شفاهی در شورا حذف شود، متقاضی نطق پیش از دستور و یا دادن تذکرات آیین‌نامه‌ای افزایش خواهد یافت، اما هیچ تذکر شفاهی تا مکتوب نشود، امکان پیگیری حقوقی آن وجود ندارد.

وی پیشنهاد داد در کنار تذکرات مکتوب، تذکرات شفاهی به همان تعداد ۵ نفر ۳ دقیقه وجود داشته باشد و اگر این موضوع دقیق رعایت شود، به زمان شورا نیز لطمه‌ای نمی‌زند، اما اگر هر ۵ نفر بخواهند ۱۰ دقیقه صحبت کنند حتما لطمه می‌بینیم.

تمام آیین‌نامه شورا اجرایی شود

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران هم معتقد است باید مدیریت شورا بر اساس آیین‌نامه شورا باشد و اگر مدیریت آیین‌نامه شورا را به طور کامل اداره کند، بهترین شیوه اداره شورا را تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نباید به صورت تک بُعدی آیین‌نامه را اجرایی کنیم به مهر گفت: شورای شهر تهران الگوی شوراهای کشور است و باید رفتارها و گفتارهای ما در شأن شورای پایتخت باشد.

تذکر شفاهی جلسات شورا را بی‌قواره کرده است

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران هم با بیان اینکه در مجلس نیز نمایندگان تذکرات خود را به صورت کتبی می‌دهند و هیات رئیسه آنها را قرائت می‌کند، گفت: متاسفانه تذکرات شورا از روال معمولی خارج شده و حالت نطق و خطابه گرفته است و گاهی تذکرات به ۱۵ دقیقه هم می‌رسد و ما فرصت مفید شورا را به تذکرات می‌گذرانیم. در حال حاضر شورا ساعت ۹ آغاز می‌شود و تذکرات تا ساعت ۱۱ طول می‌کشد و تا زمان نماز ما تنها یک ساعت فرصت داریم به طرح‌ها و لوایح بپردازیم. باید تذکرات شفاهی مدیریت شود. در حال حاضر روال فعلی جلسات را بی‌قواره کرده است.

وی ادامه داد: سهم این تذکرات در جلسات سه‌شنبه بسیار افزایش پیدا می‌کند و ما با انبوهی از تذکرات مرتبط و غیرمرتبط مواجه می‌شویم که باید ببینیم چقدر این تذکرات برای اداره شهر مفید بوده‌اند، اما اگر اعضا سقف ۳ دقیقه را رعایت کنند، فکر نکنم اختلالی در اداره شورا پیش بیاید.

جلسات یکشنبه نیز باید علنی باشد/ هیات رئیسه سقف زمانی تذکرات را رعایت کند

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در جلسات روز سه‌شنبه که صاحبان رسانه حضور دارند، جنب و جوش و روح تازه‌ای در شورا وجود دارد، گفت: به اعتقاد من روزهای یکشنبه که جلسات به صورت فوق‌العاده و بدون مستمع برگزار می‌شود نیز باید رسانه‌ها حضور داشته باشند، زیرا آنها حلقه واسط میان مردم و نمایندگان هستند و باید از مشکلاتی که در شورا یا شهرداری وجود دارد آگاه شوند.

وی ادامه داد: هیات رئیسه باید سقف تذکرات را رعایت کند. گاهی برخی از تذکرات از نطق پیش از دستور نیز بیشتر طول می‌کشند و وقت اصلی شورا را می‌گیرند؛ اما حتی پیشنهاد دهندگان نیز موافق حذف تذکرات شفاهی طی ۳ یا ۴ دقیقه نیستند.

مردم باید بدانند در شهر چه می‌گذرد

ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه برخی از تذکراتی که رسانه‌ای شده به نتیجه رسیده است، به مهر گفت: به طور مثال روز گذشته تذکری در خصوص بیمه ۷۰ هزار راننده تاکسی دادم که مشخص نیست برای ادامه بیمه آنها مجلس باید لایحه بدهد یا مدیریت شهری آن را پیگیری کند. اگر این موضوع رسانه‌ای نشود، چه کسی پیگیر این مشکلات باشد. گاهی خود رسانه‌ها یک موضوع را آنقدر دنبال می‌کنند که منجر به نتیجه شود، به طور مثال علاء‌الدین از یک تذکر شروع شده و هنوز هم رسانه‌ها پیگیر تخریب کامل آن هستند.

وی ادامه داد: با دادن نامه محرمانه به شهرداری، مردم چگونه بفهمند در این شهر چه می‌گذرد. این رسانه‌ها هستند که برخی موضوعات را تعقیب می‌کنند و به سرانجام می‌رسانند.

قناعتی با بیان اینکه شهرداری از این موضوع استقبال کرده است، گفت: متاسفانه مشخص نیست دوستان این بند را از کجا آورده‌اند و دوستان ما در شهرداری هم انگار منتظر همین بند بوده‌اند، اما به نظر من اگر اعضا سقف تذکر را رعایت کنند، می‌توان به همین شکل سابق جلسات را پیش برد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا