شورای شهر

صحبت های بی پرده دبیر شورایاری منطقه ۱۳/کودک یتیمی که مزاحم شهرداری است!

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین با توجه به حجم عظیم و گسترده مسائل و مشکلات مختلف شهری در ابعاد کمی و کیفی خصوصاً در کلان شهر تهران، شورایاری محلات نقش بسزایی در شناسایی، نظارت، مشورتی و همکاری برای رفع مشکلات حوزه شهری دارند و می توانند مشکلات هر محله را به مسئولین شهرداری و شورای شهر منتقل نمایند. سید وحید مقدم دبیر شورایاری منطقه ۱۳ تهران که در سرای محله امامت فعالیت دارد، در خصوص وضعیت فعالیت شورایاری ها بیشتر توضیح می دهد.

 

*در حال حاضر شرایط شورایاری ها و عملکرد شورایاران را چطور می بینید؟

ما در محله امامت نسبتا خوب کار کردیم و دنبال حل مشکلات مردم بودیم نه مشکلات شخصی خودمان. چون یک نیروی اجتماعی هستیم و در مساجد فعالیت داریم، ارتباط خوبی با مردم برقرار کردیم و مردم هم به ما اعتماد می کنند.

 

*به نظر شما چقدر اهداف شورایاری محقق شده است؟

ما همیشه برای اینکه راه پیشرفت داشته باشیم از نمره ۲۰ به خودمان ۱۴ می دهیم اما درکل ۷۰ درصد به اهداف شورایاری که حل مشکلات مردم محله رسیده ایم.

 

*تعامل شورایاری ها با شهرداری چطور است؟

الان بیشترین تعامل را با شهرداری داریم اما شورای شهر که مسئول مستقیم شورایاری هاست هنوز نتوانسته ارتباطی که بین ما و شهرداری بوجود اورده را با سایر ارگان ها و سازمان ها ایجاد کند. تنها در مواقعی با سازمان هایی مثل سازمان آب ، اداره برق یا آموزش و پرورش در جلساتی که در دفتر شهردار تشکیل می شود، ارتباط پیدا می کنیم.

 

*امکانات لازم در اختیار شورایاری ها قرار می گیرد؟

نه بصورت کامل. بطور مثال الان ۱۰ سال است که فضای سبز می خواهیم یا مجتمع ورزشی اما به نتیجه نرسیدیم و دلیلشان نداشتن بودجه کافی است. اما  خیلی کارها هم انجام شده مثل آسفالت خیابا ن ها یا مسقف کردن قسمتی از مسیل منوچهری.

البته ما خیلی نمی توانیم شکایتی از این کم و کاستی ها داشته باشیم و باید مسالمت آمیز پیگیر خواسته ها یمان باشیم. چراکه هیچ حمایت کننده ای نداریم.

 

*شورای شهر حمایتی از شورایاری ها ندارد؟

شورای شهر به هیچ وجه حامی ما نیست و فقط ستاد شورایاری با مسولیت آقای طلایی از ما حمایت و پشتیبانی می کند. اعضای شورای شهر شاید فقط سالی یکی دوبار به منطقه ما بیایند و دوسه ساعت جلسه داشته باشند تا ما مشکلاتمان را بگوییم که تقریبا هیچ گره ای را باز نمی کند و مشکلات همچنان باقی است.

 

*شورایاران علاوه بر نقش نظارتی، نقش اجرایی هم دارند؟

طبیعتا باید نقش اجرایی هم داشته باشیم اما عملا این اتفاق نمی افتد. بطور مثال قائم مقام محترم شهرداری تهران به کل مناطق دستور داده اند که شورایاران بر کار پیمانکاران نظارت داشته باشند، اما عملا انجام نمی شود.

 

*چرا؟

شاید شهرداری فکر می کند که ما مزاحم هستیم!

 

*چه مزاحمتی؟!

بهتر است جواب این سوال را از خود شهرداری بپرسید!

 

*بخش عظیمی از شهروندان بر این باورند که شورایاران به ابزاری برای پیشبرد اهداف شهرداری تبدیل شده اند. به نظر شما این ذهنیت درست است؟

در محله امامت ما مشکلات، انتقادات و خواسته های مردم را انتقال می دهیم اما در کنارش هم با شهرداری تعامل داریم. چراکه اگر تعامل نداشته باشیم کار مردم پیش نمی رود. نه بودجه و پول دست ماست و نه پیمانکار از ما حرف شنوی دارد. درست است که حمایت کننده ای نداریم اما بله قربان گو هم نیستیم و در محله ما هدف حمایت از مردم و برآورده کردن خواسته های به حق و قانونی آن هاست. البته بعضی از مردم فکر می کنند تمام مشکلات شهری باید توسط شهرداری حل شود اما خاموشی خیابان ها یا قطع آب و برق و گاز به شهرداری ربطی ندارد.

 

*در مجموع مشکلات اساسی شورایاری چیست؟

مشکل عمده و اساسی عدم حمایت شورای شهر از شورایاران است. شورای شهر شورایاران را مانند بچه یتیم رها کرده است. در حالیکه شورای شهر باید برای ما پدری کند، ما را به شهرداری سپرده اند. ما دوست نداریم به شهرداری وابسته باشیم و به نظر من باید شورایاری ردیف بودجه داشته باشد تا از حالت نظارتی در بیاید و اجرایی شود. چون شورایارن از کف محلات انتخاب می شوند خیلی بهتر از شورای شهر یا شهرداری می توانند به مردم محله کمک کنند.

 

*آینده شورایاری را چطور می بینید؟

با وجود تمامی این مشکلات و بی مهری ها شورایاران باید صبور باشند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند. قطعا اگر همانطورکه شورای شهر ارتباط با شهرداری را برای ما میسر کرد، با دیگر سازمان ها و ارگان های خدماتی هم ارتباط بوجود بیاید، روز به روز اینده شورایاری بهتر و روشن تر خواهد شد.

 

*شورایاری ها در انتخابات پیش رو هم نقشی ایفا می کنند؟

تمام سعی ما این است که کار سیاسی انجام ندهیم  و بیشتر مردم را تشویق به حضور پور شور در انتخابات کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا