اجتماعی و فرهنگی

بازار داغ نوبرانه‌های پاییزی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  پاییز پس فردا از راه می رسد و همه جا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است، شدت گرمای تابستانی کم شده و خنکی هوا، مردم را یاد سومین فصل سال انداخته است، برای همین است که میوه های تابستانی نیز کم کم در ذائقه مردم رنگ می بازد و جای خود را به میوه های پاییزی می دهد. میوه هایی که این روزها بیش از هر سال دیگری در بازار به چشم می خورند و البته قیمت آنها نسبت به سالهای قبل، بسیار بالاتر است.

در این میان اگرچه بازار میوه های پاییزی هنوز به ثبات لازم نرسیده است، اما توانسته با قیمت مناسبی که نسبت به میوه های تابستانی دارد، مشتریان بیشتری را به خود جذب کرده و نوبرانه ای باشد که اگرچه ممکن است طعم و تنوع میوه های تابستانی را نداشته باشد، اما جایگزین مناسبی بعد از مصرف چندین ماهه میوه های تابستانی باشد.

قیمت میوه های پاییزی امسال اگرچه نسبت به سال گذشته بالاتر است، اما تفاوت قیمتی که با توجه به نوبرانه بودن در مقایسه با میوه های تابستانی دارد، یکی از عواملی است که مردم را به خرید تشویق می کند، البته کیفیت این میوه ها نیز اگرچه هنوز به طور کامل وارد بازار نشده و نرسیده اند، اما بالا است و حد قابل قبولی دارد.

میوه فروشی ها نیز البته سعی می کنند که همچنان بازار میوه های پاییزی و تابستانی را با هم مدیریت کنند و به نحوی در قیمت گذاری اقدام نمایند که هم میوه های پاییزی خریدار داشته باشد و هم میوه های تابستانی جایگاه خود را حفظ کند؛ به همین دلیل تفاوت قیمت میوه های پاییزی و تابستانی چندان زیاد نیست؛ با این تفاوت که لیموشیرین، پرتقال و نارنگی میوه های نوبرانه هستند و هلو، شلیل، گلابی و انگور میوه هایی هستند که حداقل ۴ ماه است مهمان سبدهای خرید مردم هستند.

در عین حال، مشتری برای خرید خربزه و طالبی به شدت کاهش یافته و به دلیل اینکه این میوه ها به نوعی در فصل پاییز حساسیت زا هستند، مردم خرید آن را کاهش داده اند و اگر به پیشخوان مغازه ها هم دقت کنیم، به خوبی می توانیم ببینیم که تعداد خربزه و طالبی که فروشندگان در مغازه خود حفظ کرده اند، نسبت به هفته های گذشته به شدت کاهش یافته است.

در این میان وانت بارهایی که میوه را به صورت سیار عرضه می کنند نیز تلاش می کنند تا تبلیغات میوه های زمستانی را داشته باشند و کمتر از خربزه و طالبی صحبت به میان آورند چراکه می دانند این دو میوه در حال از دست دادن مشتریان خود است و قاعدتا نمی تواند گزینه جذابی برای جلب مشتری باشد.

به هرحال بازار میوه های پاییزی اکنون ثبات نسبی دارد و مردم هم استقبال خوبی از آن نشان داده اند، البته هنوز پرتقال و نارنگی به اندازه لیموشیرین در بازار وفور ندارد و بیشتر لیموشیرین است که امسال خودنمایی می کند و سهم بیشتری از فضای مغازه های میوه فروشی را به خود اختصاص داده است.

قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار

هم اکنون هر کیلوگرم انگور بیدانه سفید ۳۱۰۰ تومان، انگور بیدانه قرمز ۳۵۰۰ تومان، پسته تازه ۱۶ هزار تومان، آلو ۴۱۰۰ تومان، انار ۲۵۰۰ تومان، انبه ۶۳۰۰ تومان، انجیر سیاه ۳۰۰۰ تومان و انجیر زرد ۴۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می رسد.

در عین حال قیمت هر کیلوگرم خربزه ۸۵۰ تومان، خیار ۲۵۰۰ تومان، سیب گلاب ۳۰۰۰ تومان، سیب دو رنگ ۲۵۰۰ تومان، لیموشیرین ۲۳۰۰ تومان، موز ۳۸۰۰ تومان، هلو انجیری ۴۳۰۰ تومان، هلو هسته جدا ۳۹۰۰ تومان، شلیل ۴۵۰۰ تومان، طالبی ۱۲۰۰ تومان، گریپ فروت ۲۲۰۰ تومان و گلابی ۵۲۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار است.

از سوی دیگر، نارنگی و سیب قرمز هنوز در میادین میوه و تره بار عرضه نمی شود و در مغازه های سطح شهر، وفور بیشتری دارد، بر این اساس قیمت هر کیلوگرم نارنگی در مغازه های سطح شهر از ۴۵۰۰ تومان تا ۶۸۰۰ تومان متغیر است. همچنین هر کیلوگرم سیب قرمز دماوند نیز در مغازه های سطح شهر از ۳۸۰۰ تومان تا ۷۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا