استان

داغدار تمامی از دست رفتگان هستم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین اسماعیل جبارزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: تمام مجروحان منتقل شده به بیمارستان‌های سمنان و دامغان تحت نظارت مسئول مدیریت بحران مداوا شده و افراد محدودی هستند که در بیمارستان به سر می‌برند، اکثریت مجروحان درمان شده و طبق آمار هفت نفر مجروح باقی مانده که طبق دستور وزیر بهداشت در اولین فرصت که پزشک معالج دستور صادر کند به بیمارستان‌های استان انتقال خواهند یافت.

جبارزاده با بیان اینکه از صبح دیروز که از وقوع حادثه مطلع شدیم بلافاصله اکیپی از استان به همراه مدیر بحران به منطقه عازم شدند تا از نزدیک شرایط را کنترل کنند، گفت: بنده نیز بنابه دعوت وزیر کشور در جلسه‌ای که در محل هیئت دولت تشکیل شد حضور یافتم، در این جلسه موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تشکیل کمیسیون عالی رسیدگی به سوانح راه‌آهن

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: این جلسه با حضور وزیر راه، وزیر کشور، وزیر بهداشت و درمان و سایر مسئولان تشکیل شد یکی از محورهای این جلسه بررسی علل وقوع این سانحه جانگداز و دیگری بحث مدیریت جان‌باختگان بود.

وی با اشاره به اینکه در بخش پیگیری علل وقوع، کمیسیون عالی رسیدگی به سوانح راه‌آهن از صبح دیروز تشکیل یافته و در محل وقوع حاضر بوده و در حال بررسی هستند؛ به طوری‌که در این جلسه گزارش اولیه را ارائه دادند ولی تکمیل این گزارش به زمان دیگر و البته در اسرع وقت موکول شد.

تشکیل کمیته به ریاست ترکان

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: به دستور و تاکیدات ریاست جمهوری، وزیر کشور کمیته مجدد دیگری را نیز به ریاست ترکان، وزیر سابق راه و شهرسازی که آشنا به این مسائل است، تشکیل دادند.

وی افزود: این موضوع از طریق دو کمیته نظارت نهاد و کمیته تشکیل یافته توسط ریاست جمهوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و اولین اقدام حضور در محل حادثه و مراکزی است که کنترل و کنترل مرکزی انجام گرفته است و همچنین طبق دستور وزیر کشور مقرر شد گزارشات به دست آمده از طریق این کمیته‌ها هر چه سریع‌تر تکمیل شده و به اطلاع مردم برسد.

جبارزاده همچنین موضوع دوم جلسه امروز با وزیر کشور را تشریح و اظهار کرد: موضوع دیگر مدیریت مصدومان و نحوه اطلاع‌رسانی و … بود که خوشبختانه وضعیت عمومی مصدومان بسیار خوب بوده و اکثریت این مصدومان درمان و از بیمارستان ترخیص شده‌اند و فقط هفت نفر در بیمارستان بستری و تحت نظر هستند و هیچ نگرانی‌ای از جهت سلامتی آن‌ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده از محل حادثه تعداد افراد فوت شده‌ 42 نفر است که با توجه به اینکه پزشکی قانونی تهران از نظر امکانات و تجهیزات در سطح بالایی قرار دارد می‌توانند سریعا به این مساله رسیدگی کنند، تمام اجساد به تهران منتقل شده است و به همراه وزیر بهداشت و رئیس دادگستری در زمان انتقال اجساد در محل حضور داشتیم.

استاندار اضافه کرد: ۴۲ کاور حامل جسد از سمنان به پزشکی قانونی تهران و سردخانه کهریزک منتقل شده و هر بار دو نفر از اجساد مورد بررسی قرار می‌گیرد که از این تعداد کاور ۳۶ کاور به صورت پیکر و جسد کامل هستند و می‌توان بر روی آن‌ها آزمایشات کامل انجام داد، البته از بین این تعداد چهره ۹ نفر مشخص است و به راحتی می‌توان هویت آنها را شناسایی کرد.

وی هم‌چنین اظهار کرد: هشت مورد از اجساد نیز به صورت اعضا هستند که تشخیص هویت آن‌ها مشکل است و امروز از تمام اجساد نمونه‌برداری و نمونه DNA تهیه شده است که پزشکی قانونی تهران نیز برای تشخیص قطعی و نهایی فرصتی دوباره خواست تا نتایج را دقیق اعلام کند، تا بعدها نیازی به نبش قبر وجود نداشته باشد و اگر در DNA شک دارند مجدد انجام گیرد تا دیگر نیازی به بررسی در تبریز هم نباشد.

جبارزاده هم‌چنین به DNA برداری از اقوام و نزدیکان متوفیان در پزشکی قانونی تبریز اشاره کرد و گفت: نتایج همه نمونه‌برداری‌ها در تبریز و تهران با یکدیگر تطابق داده شده و البته گفتنی است که نتایج آزمایشات DNA یک تا سه هفته زمان نیاز دارد که جواب دقیق و قطعی در اختیار قرار دهد تا جنازه‌های تشخیص داده شده منطبق شود.

وی به حضور خانواده‌های مصدومان و متوفیان در تبریز تأکید کرد و افزود: لطفا خانواده‌های متوفیان به تهران سفر نکنند؛ زیرا بعد از این‌که نمونه‌برداری از اجساد به اتمام رسید تمام متوفیان به استان انتقال خواهند یافت و بقیه کارها در استان انجام خواهد گرفت و مطمئن باشند هر کاری که لازم باشد بنده از طرف خانواده‌های این عزیزان در تهران پیگیر هستم و بعد از اتمام آزمایشات، در اولین فرصت به تبریز انتقال خواهند یافت.

استاندار استان خاطرنشان کرد: در روز شهادت امام رضا(ع) که همه مسافران قطار، زوار امام رضا(ع) بودند، به یاد این عزیزان مراسمی برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمام مسئولان استانی و ملی پیگیر این قضیه هستند و هم‌چنین برای تسریع در روند انتقال اجساد و هم‌چنین تشخیص هویت، از مردم می‌خواهم اندکی صبوری کنند تا بتوانیم این وظیفه را به نحو احسن انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، امروز در استان آذربایجان‌شرقی برای پیگیری، هماهنگی و اطلاع رسانی حادثه قطار چهار جلسه کاری و تخصصی در استانداری آذربایجان‌ شرقی  و هم‌چنین اداره کل راه آهن تشکیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا