در واگذاری امور به مردم ثابت قدم هستیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مرکزی، هوشنگ خندان دل در نشست با شهرداران، فرمانداران و بخشداران استان مرکزی ضمن اشاره بر وجود مسائل و مشکلات اقتصادی، با بیان اینکه چاره ای جز تمرکززدایی و سبک کردن وظایف دولت نداریم، اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم به واسطه تمرکز بسیار زیادی است که در حوزه دولت در عرصه اقتصاد اتفاق افتاده است و ناکارآمدی های بسیاری را ایجاد کرده است.

 

وی واگذاری بخش های بزرگ‌تری از وظایف از سوی دولت به نهادهای عمومی غیردولتی و در راس آنها شهرداری‌ها را به عنوان یکی از موفقیت‌آمیزترین مسیرها در این راستا برشمرد و گفت: این مهم ما را به سمت کارآمدی‌ها بویژه در عرصه‌های مدیریت شهری سوق خواهد داد.

 

خندان‌دل ضمن اشاره به اینکه در گذشته حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور در شهرها زندگی می کردند، تصریح کرد: امروزه شاهد هستیم که بیش از ۷۰ درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند. مدیریت این جمع کثیر از جمعیت کشور، نیازمند قوانین و مقررات و بسترهای ارائه خدمت متناسب با شرایط روز است.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: بسیاری از قوانینی که با آنها روبرو هستیم، قدیمی شده‌اند و باید اصلاح شوند.

 

وی، شدت جابجایی جمعیت از شهرهای حاشیه ای کوچک به شهرهای بزرگ‌تر را یک پدیده ناگوار دانست و گفت: اگر به سرعت برای این مهم چاره‌ای اندیشیده نشود، مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را برای آحاد جامعه و کشور به همراه خواهد داشت.

 

خندان‌دل بیان کرد: پدیده مهاجرت ریشه‌های عمیق اقتصادی دارد و باید راه‌حل‌های کارآمدی را در عرصه امکانات اقتصادی جستجو کرد.

 

معاون عمرانی وزیر کشور، فقدان جذابیت‌های محیطی و شهری در شهرها و به وجود آمدن جذابیت‌های بیشتر در شهرهای بزرگ‌تر را به عنوان دیگر عامل تاثیرگذار در پدیده مهاجرت برشمرد.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه در واگذاری امور به مردم با محوریت قانون اساسی ثابت قدم هستیم، گفت: مطمئنا هر روز سعی می‌کنیم با قدم‌های استوارتر این امر بسیار مهم را بیشتر عملیاتی کنیم.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور بیان کرد: رویکرد اصلی لایحه مدیریت شهری، سبک کردن وظایف تصدی گرایانه دولت و انتقال آن به نهاد عمومی غیردولتی یعنی شهرداری‌هاست که جایگزین قانون شهرداری‌ها خواهد شد.

 

خندان‌دل با بیان اینکه در شهرداری‌ها به طور متوسط بین سه تا پنج برابر حد نیاز نیروی انسانی متمرکز است، گفت: بزرگ‌ترین سرمایه شهرداری اعتماد عمومی مردم شهر به شهرداری و دستگاه اجرایی است.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی جبران ناپذیر است، تصریح کرد: کمبود اعتبار برای احداث پارک یا تقاطع را به راحتی می توان جبران کرد، اما اگر اعتماد مردم را از دست دهیم دیگر نمی توان آنرا بدست آورد.

 

معاون عمرانی وزیر کشور به سیاست های در نظر گرفته شده در این بخش تاکید کرد و گفت: مقرر شد آن بخش از درآمدهایی که مربوط به شهرداری‌های بزرگ است را به شهرداری هایی که در بخش های پائین قرار گرفته‌اند، بدهیم. در کشور حدود ۲۴۰ شهر وجود دارد که از این تعداد ۸۸ شهر بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و ۵۰ شهر بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارند و هشت شهر کلانشهر هستند.

 

وی گفت: سیاست ما در سال گذشته در شهرهای تا ۵۰ هزار نفر منتهی به این شد که نسبت به سال ۹۲ حداقل دو تا ۲.۵ برابر بیشتر بودجه تعلق گیرد.

 

خندان‌دل افزود: در سال جاری این اجازه را تا آستانه جمعیتی ۱۰۰ هزار نفر داده‌اند. بنابراین ما در سال جاری رویه ای که در سال ۹۳ عمل کرده ایم را دنبال می کنیم.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از منابعی که باید در اختیار شهرداری‌ها قرار دهیم، قرار نگرفته است.

 

 

 

 

چرایی حذف هپکو از مناقصه‌ ساخت ۴۰ دستگاه گریدر

 

وی در حاشیه بازدید از شرکت هپکو و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هپکو مورد تایید ماست، در خصوص حذف هپکو از مناقصه‌ ساخت ۴۰ دستگاه گریدر گفت: این شرکت به دلیل مسائل فنی از این مناقصه کنار گذاشته نشده و دلیل حذف هپکو از مناقصه یاد شده عدم رعایت زمانبندی تحویل کالا مربوط به مناقصات قبلی و قیمت بالایی است که این شرکت اعلام کرده است.

 

خندان‌دل با بیان اینکه تمامی مناقصات کشور مناقصه عمومی هستند و تحت نظارت کمیته فنی و سازمان‌های نظارتی برگزار می‌شوند، افزود: براین اساس هیچ ایرادی به این مناقصه وارد نیست.

 

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یکی از شرایط مناقصه یاد شده را تحویل محصولات تولید شده در قراردادهای قبلی عنوان کرد و افزود: شرکت‌هایی که خلف وعده کرده و برابر قرارداد عمل نکرده‌اند از مناقصه حذف شدند که هپکو نیز به همین دلیل حذف شد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در دوره گذار بسیار سختی به سر می‌بریم و باید با همکاری و همفکری با یکدیگر این دوران را کوتاه و قابل تحمل کنیم، افزود: اراک یکی از شهرستان‌های تاثیرگذار در کشور بوده و خاستگاه مردان بزرگی است که در سرنوشت کشور نقش های بزرگی ایفا کرده اند.

 

خندان‌دل تاکید کرد: اراک به عنوان یک شهر صنعتی مشکلات خاصی دارد که نسبت به آنها بی‌توجه نخواهیم بود و برای رفع این مشکلات همکاری و همفکری خواهیم کرد.

 

شهرداری‌های کشور سه تا پنج برابر نیاز خود نیروی انسانی دارند

 

به گزارش ایسنا هوشنگ خندان دل همچنین در حاشیه بازدید از پروژه فضای سبز منطقه چقای اراک با اشاره به اینکه شهرداری‌های کشور سه تا پنج برابر نیاز خود نیروی انسانی دارند،‌گفت: متاسفانه اراک یکی از شهرهای دچار معضل آلودگی هواست.

 

معاون وزیر کشور با تاکید بر لزوم تلاش برای رفع این مشکل و دور شدن خطر آلودگی هوا از مردم این شهر افزود: خوشبختانه گام‌های خوبی در راستای افزایش فضای سبز به عنوان یکی از عوامل کاهش آلودگی هوا در اراک برداشته شده است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه های دیگر نیز برای کاهش آلودگی هوا باید گام برداشت افزود: امید است با انجام درختکاری سرانه فضای سبز اراک افزایش یابد و ما نیز در تحقق این امر مسئولان را یاری خواهیم کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری های کشور سه تا پنج برابر نیاز خود نیروی انسانی دارند، افزود: این امر باعث ناکارآمدی مجموعه و بروز مشکلات جهت ارائه خدمات می‌شود که در این خصوص لایحه‌ای تنظیم و به دولت تقدیم شده است و تاکتیک های زیادی را به منظور ساماندهی و رفع معضلات موجود در این حوزه بکار گرفته‌ایم.

 

معاون وزیر کشور در خاتمه یکی از مشکلات شهرهای کوچک را مهاجرت بی رویه عنوان کرد و عوامل زیادی از جمله عوامل اقتصادی، فقدان جذابیت‌ و امکانات رفاهی را از جمله عواملی دانست که باعث مهاجرت مردم از شهرهای کوچک می شود و افزود: برای رفع این مشکل نیز بسته سیاستی به مجلس ارسال شده تا براساس آن شهرهای کوچک مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا