استان

جنگل‌های شمشاد گیلان در خطر نابودی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین اگر هشدارهای سازمان فائو برای ایران جدی گرفته می‌شد، شاید درختان بلوط و شمشاد نمی‌سوختند و در منطقه رویشی زاگرس زوال و خشکیدگی ۱۸ میلیون اصله درخت در وسعت ۱.۴ میلیون هکتار رخ نمی‌داد و حدود ۵۷ هزار هکتار از جنگل‌های شمشاد شمال کشور به‌دلیل هجوم آتشک (بلایت) خزان نمی‌کرد.

زوال جنگل‌های شمشاد جنگلی ایران به‌وسیله بیماری بلایت شمشاد با پیش‌بینی سازمان فائو ادامه دارد و در ایران در حالت اورژانسی و بسیار جدی قرار دارد. بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد از استان گیلان آغاز شده و اکنون به جنگل‌های شرق استان رسیده و جنگل‌های شمشاد هیرکانی در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. در سال ۱۳۹۳بیماری آتشک شمشاد، حدود ۵۷ هزار هکتار از جنگل‌های شمشاد شمال کشور را دربر گرفته که این میزان حدود دو سوم جنگل‌های شمشاد شمال کشور است.

بیماری قارچ شمشاد اکنون تا جنگل‌های مازندران و گلستان پیش رفته و بیش از ۲۸ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی این ۲ استان شمالی را هم آلوده کرده است.

این بیماری نخستین بار در جنگل‌های لوندویل آستارا دیده شد.

درختان شمشاد همیشه سبز از گونه‌های نادر و منحصر به فرد جنگل های شمال کشوراست که به‌علت داشتن ریشه‌های بلند نقش بسزایی در حفظ خاک و جلوگیری از رانش زمین دارد.

کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌های این درخت، برای حفظ زیست بوم جنگل‌های هیرکانی بسیار ارزشمند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا