شورای شهر

واکنش آرام کاشانی به خبرنگار عصبانی خارج نشین/ مقصر حادثه پلاسکو چه کسی است؟+فایل صوتی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین با توجه به اینکه فایل های صوتی و تصویری و اخبار ضد و نقیض زیادی در رابطه با مصاحبه حبیب کاشانی با یکی از خبرنگاران خارج نشین در فضای مجازی پخش شده بود، متن کامل مصاحبه تلفنی حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران با خبرنگار ایرانی شاغل در خارج از کشور به شرح ذیل منتشر می شود:

 

 

*آقای کاشانی

**بفرمایید؟

 

*من چون دیدم شما در موارد زیادی از آقای قالیباف دفاع کردید می خواستم در مورد این ماجرای پلاسکو که خیلی ها خواستار استعفای ایشون هستند نظر شما رو بدونم

**جنابعالی از کجا زنگ می زنید سرکار خانوم؟

 

*من مسیح علی نژاد خبرنگار هستم و قبلا هم تو ایران باشما مصاحبه کردم چند بار ولی الان فکر کردم تو این شرایط شاید مناسب باشه که شما نظرتون رو بگین. به هرحال عضو شورای شهر هستید و از مدافعان آقای قالیباف

**الان از طرف کدوم رسانه می خواهید مصاحبه کنید؟

 

*مصاحبه شما رو هم می توانم تو وبسایت خودم منتشرکنم و هم اینکه توی یکی از تلویزیون های بیرون ایران. ولی اگر مایل نباشید تو هیچ تلوزیونی.حداقل خودم توی سایت خودم که مردم صدای شما رو می شنوند بدونند که واکنش شما چه هست

**من مایل نیستم با تلوزیونی که نمی دونم کجا هست و جناب عالی هم نمیدونی مصاحبه کنم.  

 

*نه من تو فضای مجازی و یا وبسایت خود منتشر می کنم. ببینید تو تمام کشورها چنین فاجعه ای رخ بده یک نفر استعفا میده ولی شما هیچکدام حتی حاضر نیستید پاسخگو باشید به مردم. من به عنوان کسی که می خواهم بدونم واقعا چرا ایشون استعفا نمیده مثل کشورهای دیگه برای همدلی با مردم؟

**یعنی به نظر شما شرایطی که در کل دنیا هست اینجوری هستش؟ مثلا آقای اوباما بخاطر اعزام نیرو به افغانستان، عراق استعفا میده؟مثلا اقای اوباما برای این اتفاقاتی که افتاده استعفا کرده؟ تو دولت امریکا یه مشابه دارید که به من بگویید؟

 

 * آقای اوباما را رسانه های امریکایی به اندازه کافی زیر سوال می برند. من به عناون خبرنگار ایرانی در مورد کشور خودم از شما سوال می کنم.بفرمایید در این شرایط  آقای قالیباف چقدر مسئولیت دارد از دیدگاه شما؟

**ببیند طبیعتا امروز شهردار تهران به عنوان متولی امورات شهری هستش و این اتفاق هم در داخل تهران افتاده. خود شهر تهران ستاد بحرانی که داره بر خلاف استان های دیگر شهردار تهران مسئول این ستاد هستش یعنی ما بعد از ۴۸ ساعت که از این واقعه میگذره می بینیم همه اتفاقاتی که باید رخ بدهد در وهله اول همدلی هستش که می بینید اتفاق می افتد. یعنی همه نیروهایی که به نوعی در کنار ما هستند درکنار شهرداری هستند اورژانس،ارتش،سپاه،بسیج،مردم شاید باورش برای خیلی ها که خارج کشورند سخت باشه. مردمی که دستگاه جوش دارند و می توانند کمک کنند مراجعه کردند. شما می توانید به تمام پایگاه های اتشنشانی که دایر هستند مراجعه کنید و مشاهد کنید مردم با چه شور و شوقی نسبت به شهامت و فداکاری اینها دارند می روند و اظهار محبت و لطف می کنند. خب این اتفاق افتاده ما داریم راجع به ساختمانی صحبت می کنیم که سال ۱۳۳۷ اولین ساختمانی هست که سازه فلزی دارد و در خاورمیانه که در ایران ساخته شده و عمر بالای پنجاه و چند سال دارد. خب وقتی که این ساختمان در جایی قرار می گیره که بیش از عمر مفیدش داره کار می کنه و شما ملاحضه می کنید در سالهای اخیر یعنی حداقل از سال ۹۲ به بعد ۷ مورد تذکر کتبی راجع به ایمن سازی این ساختمان راجع به سازش راجع به ساختمان داده می شود و شاید در مدت قبل از ان هم قریب چهارده مورد هم این اتفاق می افتد اما متاسفانه هیچ اتفاقی تو این ساختمان نمی افتد و این ساختمان به کارش ادامه میده و شاید جای تعجب باشد که در تهران حتی گاز هم این ساختمون نداشته و به صورت گازوییل و یا بصورت پیکنیک گاز استفاده می کردند.

 

*می گویید که این ساختمان فرسوده بوده.نامه نگاری هم شده پس چرا شهرداری رها کرد چرا شهرداری پیگیری نکرد؟

**ببینید ما خلاء قانونی داریم. ما وقتی که مثلا عرض می کنم حتی اگر آنجا را پلمب کنیم پلمبی که می کنیم اگر کسی برود و پلمب شهرداری را بشکند، عددش در ذهنم نیست شاید چیزی حدود پنجاه هزار تومان فقط باید جریمه بدهد. این خلا قانونی. یعنی وقتی مکاتبات با سیستم دادگاه شده، وقتی مکاتبات رو  بگذارید کنار هم خواهیم دید که وظیفه قانونی ما این بوده که بگوییم این ساختمان این مشکلات رو داره به هیئت مدیرش به ساکنانش اعلام بکنیم و طبیعتا مواردی را به قوه قضاییه منتقل بکنیم حالا تو این قضایا انتقالش به عهده شهرداری اما اینکه خلا قانونی وجود داره و خود شهرداری راسا نمیتونه اقدامات خاص انجام بده خوب این خلا باید برطرف بشه شما مستحضر هستید که قوانین ما خیلی قوانین قدیمی هستند و شاید در بعضی جاها باید اصلاح بشود.

 

*به هر حال بودجه هایی میلیاردی صرف شده در شهرداری، در سطح شهر بیلبوردهای رو پخش کرده علیه حجاب علیه امریکا علیه فلان مشکل مرگ و میر کودکان در امریکا. این هزینه های میلیاردی ایا برای به سازی خود  این ساختمان ها و یا تهیه امکانات برای آتشنشان ها اگر صرف می شد به نظر شما ما شاهد چنین اتفاقی بودیم؟ من سوال های مردم رو می پرسم

**من حالا از شما سوال می کنم آیا آتش نشانی ما الان اعلام کرده که کمبود تجهیزات داشته یعنی الان تو این قضیه مشکل امکانات داشتیم؟

 

*شما الان رد می کنید .شمارد میکنید الان چون یه جایی اعلام شده بود که…

**طبیعتا. من امروز(دیروز)در جلسه ای که با فرمانده آتش نشانی داشتم ما به جدیدترین تجهیزات واقعا دسترسی داشتیم . یعنی امروز که آماری را در رابطه با نردبان ها و بالابر ها ادعا می کردند دوتا از نردبان های پنجاه و پنج متری اسیب شدید خورده یعنی ابزار انجا بوده و افرادی که در حادثه بودند و آتش نشان ها توسط این نردبان ها از ساختمان خارج شدند.

 

*ولی خود خبرنگاران ایسنا خبرنگاران حاضر در صحنه گزارش داده بودند که نردبانها کوتاه بوده و تجهیزات اتشنشانی خیلی کم بود. یکی از اعضای آتش نشانی یکی از آتش نشان ها خطاب به  به یکی از اعضای شورای شهر اعتراض کرده بود که ما امکانات نداریم

** اینی که من امروز به شما عرض می کنم امروز(دیروز)ساعت هشت صبح با اعضای شورا جلسه مشترکی داشتم.تخصص من رشته حقوق بین الملل و شاید من تخصص آتش نشانی ندارم و اینکه من الان به جنابعالی عرض می کنم نردبان پنجاه پنج متری یا بالابر پنجاه پنج متری شاید تشخیصش برای من مشکل باشه اما این اماری که امروز معاون عملیات آتش نشانی و فرمانده عملیات آتش .نشانی به من دادند یعنی تو جلسه مطرح کردند و این اتفاق بخاطر کمبود امکانات نبوده واقعا.

 

*شما در این اتفاقی که افتاده چه کسی رو مقصر میدونید؟ اگر من بخواهم از خود شما سوال بپرسم

**ببینید خوب یه پازل هست که کنار هم باید بگذاریم. نمی توانیم یک شخصی رو مقصر قلمداد کنیم. بگیم اقا مثلا سکنه اونجا بگیم مثلا هیئت مدیره آنجا بگیم شهرداری بگیم سازمان نظام مهندسی وچه چه چه دها ادم می تونه کنار اینکار قرار بگیره.

 

*خیلی ممنونم اقای کاشانی چون واقعا این  جور اتفاقات در همه کشورها رخ می دهد و در همه کشورها هم در واقع ناکارامدی هایی که وجود دارد  این خبرنگاران هستند که پرسشگری می کنند برای همین من یکبار دیگه از تون این سوال رو می پرسم که ایا در چنین حادثه ای می شود یک نفر احساس مسئولیت بکند و برای همدلی استعفا بدهد تا به هر حال این یک نوع احترام گذاشتن و حرمت گذاشتن  هست برای کسانی که جانشان را از دست داده اند

**من واقعا به این موضوع فکر نکردم چون حادثه غیر قابل اجتنابه. به هر حال ما شرایطی داریم و امکاناتی که داریم مثلا عرض میکنم ما الان تحریمیم. هواپیما به ما داده نمیشه. هواپیمای ما مال پنجاه سال پیش هستش ایا اگر هواپیمایی دچار حادثه می شود و سقوط می کند هر روز باید رئیس هواپیمایی کشوری ما استعفا کند؟چون ابزار نداره امکانات نداره؟

 

*خوب اینکه بحث تحریم رو مطرح میکنید ما هممون علیه تحریم هستیم ولی خود این بر میگرده به سیاست های اقای احمدی نژاد که شما اصولگراها از مدافعانش بودید.  آقای احمدی نژاد اون موقع می گفتند تحریمها کاغذ پارست و ارزشی نداره؟

** نه الان جواب سوال شما این سوالی که من عرض کردم هست. یعنی باشرایطی که ما الان تحت فشار هستیم تو این تحریم ها یعنی اگر این سیستمی که ناوبری حمل و نقل عمومی ما نیاز داره به ما داده نمیشه و اگر این اتفاق می افته تنها راه ما برای احترام به افکار عمومی اینه که بگیم اقا شما استعفا بده برو؟

 

*شما تقصیر ها را گردن تحریم می اندازید؟

** نه شما از صحبتهای من اینطوری برداشت نکنید. ما الا ن یک ربع با هم صحبت می کنیم و حرف های همدیگر رو شنیدیم. اصلا هم اینجوری نیست. جنابعالی از ان سوی دنیا لطف کردید زحمت کشیدید می خواهید تو وبسایت خودتون موضوعی رو مطرح کنید اما بنا نیست به مخاطب شما اون چیزی رو که شما می خواهید القا کنید. شما شنیدید حرف های من رو اگر مخاطب شما شنید حتما خودش برداشت می کنند.

 

*بله من صحبتهای شمارو در تلگرامم پخش میکنم مردم هم گوش می کنند وداوری می کنند انچه که شما گفتید رو. چون در تمام دنیا استعفا کاری که برای دلجویی از مردم انجام می دهند

**این هم یک نظر قابل احترامه و امیدوارم نظر شما برای دیگران مد نظر قرار بگیره. من اجازه بدید به قول دوستم اقای فردوسی پور با نظر شما موافق نباشم. من فکر میکنم که ما مشکلاتی داریم که باید به انها برسیم از اینکه جناب عالی هم لطف می کنید از آن سوی دنیا پیگیر مردم هستید پیگیر مشکلاتشون هستید من خیلی از شما سپاس گذارم.

 

*خیلی ماکرم از وقتی که گذاشتید و از شما خداحافظی می کنم.

**خداحافظ شما

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا