استان

تشکیل کمیته‌های حقوق شهروندی در شورای عالی استان ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمود عباسی معاون امور بین‌الملل وزارت دادگستری در رابطه با اقدامات وزارت دادگستری در زمینه حقوق شهروندی گفت: وزارت دادگستری با توجه به وظایف قانونی خود از یک سال گذشته تاکنون حرکت‌هایی را در زمینه حقوق شهروندی در دو حوزه اجرایی و اجتماعی آغاز کرده است.

 

وی افزود: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت دادگستری و رئیس شورای عالی استان‌ها به امضا رسید زمینه همکاری شورای استان‌ها و شهرداری‌ها فراهم شد.

 

معاون امور بین‌الملل وزارت دادگستری ادامه داد: با هماهنگی شورای استان‌ها به عنوان پارلمان‌های محلی کمیته‌های حقوق شهروندی در این شوراها ایجاد شد که تشکیل این کمیته‌ در شهرهای دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

 

وی در خصوص هدف ایجاد کمیته‌های حقوق شهروندی بیان کرد: هدف از تشکیل این کمیته‌ها به صحنه آوردن نهادهای عمومی و مدنی به منظور آموزش و ترویج حقوق شهروندی، پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است.

 

مدیر کل امور بین‌الملل وزارت دادگستری همچنین اظهار داشت: در حال حاضر به طور کلی حدود 20 میلیون پرونده در محاکم دادگستری‌ها، دادسراها، شوراهای حل اختلاف و سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارد که بیش از ۱۴ میلیون از این پرونده‌ها در دادگستری‌‌ها و دادسراها و بیش از ۴ میلیون از آنها در شوراهای حل اختلاف و بیش از یک میلیون در سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارد.

 

وی در همین راستا ادامه داد: این حجم از پرونده‌ها نشان می‌دهد که ساختارها به صورت صحیح تعبیه نشده و به حوزه پیشگیری نیز بی‌توجهی شده است .

 


مدیر کل امور بین‌الملل وزارت دادگستری همچنین گفت: بر همین اساس و با توجه به وجود چنین پرونده‌هایی لزوم توجه به امر پیشگیری به صورت جدی را ایجاب می‌کند.

 

وی افزود: یکی از برنامه‌های راهبردی دولت در حال حاضر بحث حقوق شهروندی و هماهنگی‌های بخش‌های مختلف نیز در حال حاضر با هدف ترویج اخلاق شهروندی و حفظ حقوق شهروندان صورت گرفته است.

 

مدیر کل امور بین‌الملل وزارت دادگستری در پایان به فارس گفت: در حال حاضر دو استان یزد و قزوین به عنوان محور اصلی پایگاه حقوق شهروندی انتخاب شده که البته این دستورالعمل در استان‌های دیگر نیز پیگیری خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا