استان

وضعیت اعتیاد دردختران دبیرستانی بحرانی است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  زهرا فرجی صبح چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در اراک اظهار داشت: طبق آمار به دست آمده بیش از ۵۰درصد زنان معتاد استان مرکزی ماده مخدر تریاک، حدود ۱۶ درصد کراک و بیش از شش درصد نیز شیشه استعمال می کنند و ۲۲درصد زنان معتاد نیز وابسته به مصرف الکل هستند.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین میزان زنان معتاد در استان، در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال قرار دارند و ۶۸درصد از زنان معتاد را کسانی تشکیل می دهند که در رده ۲۰ تا ۴۰ سال و در سن بهره وری و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی هستند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: آمار اعتیاد زنان استان در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال و در میان دختران دبیرستانی بالا است و این سن باید به عنوان سن بحرانی آغاز مصرف مواد مخدر در زنان مطرح و برای این مشکل چاره اندیشی و به آگاه سازی دختران در این سن اقدام شود.

فرجی خاطرنشان ساخت: هم اکنون ۶۲ درصد از معتادان زن در استان مرکزی متاهل هستند و بررسی ها نشان داده که ۴۳ درصد از زنان معتاد، قبل از روی آوردن به مواد مخدر، مصرف کننده سیگار و قلیان بوده اند.

وی اضافه کرد: ۷۰درصد از زنان معتاد به واسطه اعتیاد همسران خود در دام بلای خانمان سوز گرفتار شده اند و ۶۰ درصد از زنان زندانی استان مرکزی به دلیل ارتکاب جرائم مرتبط با مواد مخدر دستگیر و زندانی شده اند.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با اشاره به عوامل عمده اعتیاد زنان در استان تصریح کرد: اعتیاد همسر، کسب لذت و کنجکاوی، اختلالات روانی، زیبایی و لاغری، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری های مختلف، اختلافات خانوادگی، در دسترس بودن مواد مخدر و مشکلات جنسی از جمله عواملی هستند که باعث روی آوردن زنان به اعتیاد شده اند.

فرجی ادامه داد: اعتیاد در زنان عوارض خطرناک تری را نسبت به مردان ایجاد می کند، به طوری که فاصله تجربه اولین بار مصرف موادمخدر در زنان و اولین تزریق، دو سال است در حالی که این فاصله در مردان هشت سال است و زنان معتاد نسبت به مردان معتاد، با شتاب بیشتری به سمت مواد مخدر پرخطر و تزریقی شدن پیش می روند.

وی اظهار داشت: آمار مرگ و میر در اثر مصرف مواد مخدر در زنان و دختران بیشتر از مردان بوده و بررسی ها نشان می دهد زنان نسبت به مردان گرایش بیشتری به مصرف مواد مخدر صنعتی دارند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: متلاشی شدن خانواده کمترین عارضه ای است که دامنگیر خانواده های زنان معتاد می شود و بروز رفتارهای ناهنجار در جامعه، روی آوردن به حمل و فروش مواد مخدر، روی آوردن به فساد  و فحشا، بارداری های ناخواسته و نامشروع، افزایش سقط جنین و تولد نوزادان مبتلا به اعتیاد و ایدز و وادار کردن فرزندان به تکدی گری، از دیگر عارضه های ناگوار اعتیاد زنان است.

فرجی افزود: مهمترین اقدام در راستای کاهش روی آوری زنان به اعتیاد در جامعه اقدامات پیشگیرانه است و در این راستا باید آموزش، آگاه سازی و توانمندسازی زنان صورت پذیرد.

وی خاطرنشان ساخت: در این رابطه سال گذشته طرحی در استان ارائه و بررسی شد و به تایید رسید و موضوع اعتبارات این طرح مطرح بود که در نهایت در راستای عملیاتی کردن آن، طرح به منظور تامین اعتبار برای وزارت کشور فرستاده شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی افزود: مقرر شد بخشی از اعتبار این طرح از محل اعتبارات دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و بخش دیگر از محل اعتبارات ملی تامین شود، اما متاسفانه دبیرخانه شورا پیگیری خوبی در این رابطه انجام نداد و این طرح آغاز شد اما ادامه پیدا نکرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا