شورای شهر

علت حوادث اخیر تهران از نگاه عضو شورا/تمجید از تنها نهاد متعهد شهری

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین اقبال شاکری با تاکید بر اینکه از میان شرکت‌ها و سازمان‌های شهر تهران که در زمینه امور شهری فعالند همچون سازمان‌های آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و برق تنها نهادی که نقشه‌های زیرسطحی شهر تهران را در اختیار دارد، شهرداری و به ویژه مترو است، تصریح کرد: در میان این سازمان‌ها که در پایتخت فعالند، تنها نهادی که به نحو احسن کار می‌کند شهرداری است و سایر دستگاه‌ها به دلیل کمبود منابع و مشکلات هنوز نقشه‌های به روز و آنلاینی از زیرساخت‌های شهر تهران در اختیار ندارند.

وی با بیان اینکه پوسیدگی تاسیسات شهری سبب بروز بخش عمده‌ای از حوادث اخیر شده است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که سازمان‌های مذکور نقشه‌هایی از زیرساخت‌های شهر تهران ارائه نکنند نمی‌توانیم از آخرین وضعیت تاسیسات پایتخت مطلع شویم.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه مشترک مدیریت شهری با شورای فنی عمرانی شهر تهران، متذکر شد: در این جلسه این سازمان‌ها را موظف کردیم تا نقشه‌های شهر تهران را ارائه کنند و در بانک اطلاعاتی رصد خانه برج میلاد ثبت شوند، اما تا به امروز به جز شهرداری هیچ سازمان و نهادی این نقشه ها را ارائه نکرده است.

شاکری با بیان اینکه تنها از تاسیسات لوله‌های آب شهر تهران بی خبر نیستیم، گفت: نقشه‌های شبکه آب، قنوات، مخابرات و گاز شهر تهران مشخص نیست تا هر فردی که خواست در زمینه ساخت و ساز اقدام کند با مراجعه به این نقشه‌ها اجازه ساخت و ساز گرفته و از وضعیت جغرافیایی ملکش مطلع شود، اما شاهدیم که عملا این اطلاعات وجود ندارند.

رئیس کمیته عمران شهر تهران ریشه حوادث اخیر تهران را در نبود اطلاعات از زیرساخت ها و پوسیدگی‌های تاسیسات شهری تهران دانست و تاکید کرد: وقتی یک نهادی اقدام به کنده کاری در شهر می‌کند شاهدیم که لوله‌های آب قطع می‌شود یا انفجارات رخ می‌دهد و برخی مواقع نیز برق و گاز و تلفن قطع می‌شود که همگی به دلیل نبود همین اطلاعات در بانک جامع رصد خانه برج میلاد است.

این عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران یادآوری کرد: نکته حائز اهمیت آن است که تنها سازمانی که نقشه های کامل و به روز از تاسیسات زیرساختی شهر تهران دارد، متروی شهر تهران است که به دلیل به روز بودن اطلاعاتش این نقشه ها را در اختیار رصد خانه برج میلاد قرار داده است، در حالی که شاهدیم سایر سازمان‌های دولتی همچنان در ارائه این اطلاعات تعلل می‌کنند.

شاکری خاطرنشان کرد: شورای شهر به شدت دنبال این است که تا پایان سال این بانک جامع را تکمیل کند و سازمان ها موظف شوند نقشه‌های به روز شده شبکه‌های زیرساختی شهر تهران را ارائه کنند و نسبت به نوسازی این شبکه‌های پوسیده اقدامات لازم را انجام دهند. ضمن آنکه پیگیری احداث کانال مشترک تاسیسات شهری پایتخت را نیز در دستور کار داریم و در این زمینه نیز طرحی از سمت کمیته عمران آماده شده که تا پیش از آغاز مهر در صحن شورا ارائه شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران متذکر شد: این اقدام اساسی در شهر هر چه دیرتر انجام شود، ضرر بیشتری به شهر وارد می‌کند. از همین رو معتقدم دولت باید دستگاه‌های آب و برق، گاز، مخابرات و فاضلاب را با یکدیگر هماهنگ کند تا نقشه های به روز از زیرساخت‌های شهری در اختیار داشته باشند و شبکه‌های فرسوده را نیز ترمیم کنند، ضمن آنکه تنها راه حل برون رفت از مشکلات اخیر نیز تاسیس تونل مشترک تاسیسات شهری است که باید هرچه زودتر در دستور کار دولت قرار بگیرد و کمتر از سمت دولت در این زمینه شاهد تعلل باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا