استان

فرش دستباف “سنقر” ثبت جهانی شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین نعمت‌الله حقیقی  از ثبت جهانی فرش سنقر و کلیایی خبر داد و گفت: این برند جهانی با شماره ثبت ۱۰۲۳ و با نشان "سنقر و کلیایی" به ثبت رسید.


وی ادامه داد: فرش دستباف سنقر و کلیایی در ردیف فرش‌های ۱۳ منطقه دیگر کشور از جمله اردکان، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، ترکمن جرگلان و بجنورد، قشقایی فارس، گبه فارس و … قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اعلام مرکز ملی فرش در سال ۹۳ به استان، عنوان کرد: در آن زمان سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه آمادگی خود را برای ثبت فرش دستباف سنقر و کلیایی اعلام کرد و به دنبال آن مدارک و مستندات لازم جمع آوری و به مرکز ملی فرش ارسال شد و با پیگیری‌های مستمر به تایید مرکز ملی فرش رسید.

به گفته حقیقی، در مرحله بعد مرکز ملی فرش با همکاری کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نسبت به احصاء و جمع‌آوری مدارک جغرافیایی و تاریخی و پرداخت هزینه‌های لازم به شرکت وایپو (شرکت تابعه سازمان ملل مستقر در سوئیس) اقدام شد که در نهایت این مدارک به تایید ۲۳ کشور عضو رسید و اعتراضی هم وجود نداشت.

وی در ادامه  فرش سنقر و کلیای را یکی از برندهای معتبر فرش در کشور دانست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از قدمت ۴۰۰ ساله بافت فرش سنقر، نقوش و طرح‌های آن یاد کرد و ادامه داد: فرش سنقر ۳۲ طرح و نقشه مختص به خود را دارد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، این فرش به دلیل ویژگی‌های سنتی  و طراحی نقشه‌هایی که دارد توانسته در برخی از کشورهای جهانی مشتری جذب کند.

حقیقی با بیان اینکه در همین راستا شرکت تعاونی فرش دستبافت روستایی سنقر با هدف گسترش بازار و حضور دائمی در بازارهای بین‌المللی و خصوصا اروپایی اقدام به تاسیس دفتر و نمایشگاه دائمی فرش دستباف "کلن آلمان" کرد، افزود:  هم اکنون هم برنامه‌هایی برای رونق این فرش در دست اقدام است.

وی ابراز امیدواری کرد، ثبت جهانی فرش سنقر بر فروش و بازاریابی بیشتر این محصول خصوصا در بازارهای جهانی اثرگذار باشد و در نهایت شاهد رونق صنعت فرش استان و فعالیت تعداد بیشتری از افراد در این بخش باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا