مدیریت شهری

جای خالی دولت در توسعه حمل و نقل عمومی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  سید جعفر تشکری هاشمی افزود: شهر، موجودی زنده و پویاست که نمی توان در مقابل رشد روزافزون آن ایستاد و دست روی دست گذاشت، بلکه باید با پویایی و تحرک، نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی اقدام نمود، همان کاری که مدیریت شهری تهران در دهه اخیر انجام داده است.

 

وی با تأکید بر این که دولت از سهم مصوب خود در سال ۹۴، از مجموع اعتبارات عمرانی مترو کمی بیش از ۲ درصد، از مجموع یارانه بلیت مترو و اتوبوس کمتر از ۴ درصد و از محل جرایم رانندگی نیز کمی بیش از ۶ درصد را پرداخت نموده، اعلام کرد:    در مجموع دولت کمتر از ۳ درصد از سهم مصوب خویش از اعتبارات حمل و نقل در بودجه سال ۹۴ کل کشور را پرداخته است.

امید به تدبیر نمایندگان مجلس دهم داریم

معاون شهردار تهران با اشاره به این که با استناد به این آمار و ارقام، نکته ای روشن می شود و آن این است که جای دولت در این میان بسیار خالی است، اظهار کرد: با توجه به آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی، امید به تدبیر نمایندگان مجلس دهم در حمایت از حمل و نقل عمومی داریم.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مجموعه ای از سیاست ها و اقدامات باید اتخاذ و اجرا شوند تا منجر به کاهش رغبت مردم به استفاده از خودروی شخصی و به موازات آن افزایش انگیزه آنها به استفاده از وسایل نقلیه عمومی گردد، تصریح کرد: واقعیت این است که در بسیاری کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته، استفاده از خودروی شخصی بسیار پر هزینه است و افراد هر زمان که تمایل داشته باشند، نمی توانند از خودروی خود استفاده کنند.

براساس گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، وی با تأکید بر این که در حال حاضر در تهران، مردم هر زمان که بخواهند خودروی شخصی خود را از اطراف شهر به داخل شهر می آورند و به عنوان مسافربر شخصی فعالیت می کنند، اضافه کرد: قطعاً چنین وضعیتی که در هیچ پایتختی در دنیا شاهد نمونه مشابه آن نیستم، به تشدید ترافیک دامن زده و باعث افزایش گره های ترافیکی در شهر می شود.

افزایش دو و نیم برابری خطوط و سه برابری ایستگاه های مترو در یک دهه

معاون شهردار تهران با اشاره به این که استفاده از تکنولوژی، مستلزم رعایت قواعد و ضوابط خاص خود است، اظهار کرد: در شهرهای پیشرفته دنیا با وجود بالا بودن سرانه مالکیت خودرو، مسائل و مشکلات ترافیکی که تهران با آنها مواجه است به چشم نمی خورد و از این رو، باید فرهنگ استفاده صحیح از خودروی شخصی در کشورمان نهادینه شود.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در دهه اخیر، طول خطوط مترو با نزدیک به دو و نیم برابر افزایش از ۷۹ کیلومتر به ۱۸۸ کیلومتر رسیده، تصریح کرد: تعداد ایستگاه‌ های مترو نیز در دهه گذشته از ۳۷ ایستگاه به ۱۰۲ ایستگاه رسیده و نزدیک به سه برابر افزایش داشته است.

 

تنها انتظارمان از دولت همکاری در زمینه تأمین فاینانس است

معاون شهردار تهران با اشاره به این که اجرای خطوط ۹ و ۱۰ مترو در بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک پایتخت پیش بینی شده، اظهار کرد: علاوه بر تمامی این اقدامات، افزایش یک هزار دستگاه واگن جدید مترو به واگن های موجود به منظور کاهش سرفاصله ورود قطار به ایستگاه ها و افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی را نیز در دستور کار قرار داریم.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که توسعه حمل و نقل عمومی، حق اولیه شهروندان تهران است و از این رو، امروز توسعه خطوط مترو یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که تهران به آن نیاز دارد، تصریح کرد: در این راستا، علاوه بر توسعه خطوط درون شهری مترو، توسعه خطوط برون شهری مترو، یکی از اولویت های مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی است.

وی در پایان با تأکید بر این که انتظارمان از دولت تدبیر و امید، معطوف به همکاری در زمینه تأمین فاینانس مورد نیاز در جهت توسعه مترو است و این انتظار زیادی نیست، خاطرنشان کرد: دولت چه کمک بکند و چه کمک نکند، با تدبیر شهردار محترم تهران، عزم خود را جزم نموده ایم تا در جهت پاسخگویی به مطالبه به حق شهروندان تهران در خصوص توسعه مترو تمام تلاش خویش را به کار گیریم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا