مدیریت شهری

ساماندهی برج آزادی تا چهار ماه دیگر

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین برج آزادی که به دلیل چکه کردن، چند ماهی است بازدیدهای عمومی خود را متوقف کرده، در حال ساماندهی است.

قرار بود ساماندهی این برج در ایام دهه فجر به اتمام برسد و دوباره بازدیدهای عمومی آن آغاز شود، اما هنوز سنگ‌فرش اطراف این برج به اتمام نرسیده و به دلیل عدم همخوانی سنگ‌های تهیه شده با رنگ اصلی سنگ‌فرش‌ها، این سنگ‌ها دوباره کنده شده و مجدداً سفارش داده شده است.

در جریان این بازدید، مشخص شد بیشترین خسارت به برج آزادی را دومین ساماندهی این برج وارد کرده که در سال ۸۷ توسط سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شده است.

همچنین در جریان این بازدید، مدیران برج از قطع درختان قدیمی اطراف برج در سال‌های ۸۷ که دومین ساماندهی برج در جریان بود، گلایه کردند و اعلام کردند از آن درختان قدیمی و تاریخی، تنها سه درخت باقی مانده است.

نماینده شهرداری در این جلسه اعلام کرد این درختان احتمالاً جابجا شده و قطع نشده‌اند. (درختان اطراف برج آزادی، درختان سوزنی بوده و این نوع درختان امکان جابجایی ندارند).

در جریان این بازدید، دبیر کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از نبود نماینده میراث فرهنگی در جریان ساماندهی برج گلایه کرد که اعلام شد نماینده میراث در جلسات ساماندهی حضور داشته اما از عدم دعوت به این جلسات انتقاد داشته است.

احمد حکیمی‌پور رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران نیز در این بازدید با بیان اینکه برج آزادی یکی از نمادهای مهم شهر تهران و نمادی ملی است، گفت: برج آزادی نماد پیروزی انقلاب و آزادی است و جشن‌های انقلاب اسلامی به خاطر ویژگی‌های این برج در این محل برگزار می‌شود؛ بنابراین باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: برج آزادی یکی از دروازه‌های ورودی شهر تهران است که این ویژگی‌ها بر اهمیت نماد پایتخت می‌افزاید. چکه‌های این برج از شورای اول آغاز شد و با وجود آنکه شهرداری هیچ وظیفه قانونی به لحاظ ساماندهی این برج ندارد، تاکنون سه بار برای حل مشکلات برج آزادی هزینه کرده است.

حکیمی‌پور تاکید کرد: برج آزادی متعلق به تهران، ملت ایران و جزو میراث فرهنگی کشور است، اما با وجود اقدامات انجام شده، به هر دلیلی تاکنون مشکل این نماد حل نشده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در اوایل سال ۹۴ جلسه‌ای با مدیران مجموعه میراث فرهنگی و شهرداری برگزار کردیم و در جریان اقداماتی که برای رفع مشکلات این برج پیش‌بینی شده بود، قرار گرفتیم؛ خوشبختانه جدیت خوبی در کار بود و معاونت فنی عمران شهرداری برای حل این مشکل دست به کار شده بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم این کار همچنان با کیفیت تا انتها پیش رود، گفت: در خصوص سنگ‌های کف برج، مدیریت برج اعتقاد داشت رنگ این سنگ‌ها با برج هماهنگ نیست و در نهایت این سنگ‌ها عوض شد که این نشان می‌دهد کار با کیفیت در جریان است.

حکیمی‌پور در خصوص اتمام ساماندهی برج آزادی گفت: قرار بود قبل از دهه فجر ساماندهی برج به اتمام برسد اما به دلیل اینکه کیفیت کار فدای سرعت نشود از اقدامات عجولانه جلوگیری شد و کار با آرامش ادامه دارد.

در ادامه غلامحسین شاه‌علی مدیرعامل برج آزادی نیز با بیان اینکه برج آزادی برای سومین بار است که بازسازی می‌شود و امیدواریم که این ساماندهی ریشه‌ای باشد، گفت: در ساماندهی‌های قبل خسارت‌های زیادی به برج وارد شد؛ از جمله قطع درختان زیبای اطراف برج که تنها سه درخت آن باقی مانده اما هنوز درختی جایگزین آن نشده است. در آن مقطع شهرداری گمان می‌کرد اگر این درختان از ریشه کنده شوند و دوباره کاشته شوند، جان می‌گیرند که این‌گونه نشد.

وی ادامه داد: ما نگران آن هستیم همان بلایی که دفعات گذشته بر سر برج افتاد، دوباره تکرار شود؛ بنابراین درخواست داریم کمیته‌ای از شهرداری مرکز، شهرداری منطقه، میراث فرهنگی و مدیریت برج تشکیل شود و با یک همفکری و هماهنگی، موضوع ساماندهی اجرایی شود.

از ابتدا اعلام کردیم رنگ سنگها با رنگ اصلی همخوانی ندارد

مدیرعامل برج آزادی افزود: زمانی که سنگ‌ها سفارش داده شد، از همان ابتدا اعلام کردیم که این سنگ‌ها با رنگ سنگ‌های برج همخوانی ندارد اما سنگ‌ها کار گذاشته شد که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مترمربع بود که بعد از مشخص شدن عدم هماهنگی رنگ، دوباره این سنگ‌ها برداشته شد و در جریان آن، هزینه‌ای نیز بر شهر تحمیل شد. ما در خصوص سنگ‌های جدید باز هم نگرانی داریم زیرا قطر سنگ‌های سفارش داده شده پنج سانت است در حالی که سنگ‌های قدیم هفت سانتیمتر بوده است بنابراین سنگ‌های جدید قدرت شکنندگی بیشتری دارند.

شاه‌علی از زیرسازی انجام شده برای حل مشکل نشت آب، خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا تیرماه این ساماندهی به اتمام برسد.

وی با گلایه از بسته شدن برج آزادی برای بازدید عموم گفت: تعطیلی برج، ضرر و زیان زیادی بر برج تحمیل کرده است.

برای خرید یک لامپ برای برج آزادی مشکل داریم

شاه‌علی، قیاس برج میلاد و برج آزادی را که برخی از افراد انجام می‌دهند، اشتباه دانست و گفت: بودجه برج آزادی با برج میلاد قابل قیاس نیست برج میلاد یک شهرداری پشتش است، اما ما برای خرید یک لامپ دچار گرفتاری هستیم و هیچ اعتباری نداریم.

مدیرعامل برج آزادی با اشاره به طرحی که به شورای شهر تهران برای یکپارچه‌سازی مدیریت برج آزادی ارائه کرده است، اشاره کرد و گفت: امیدواریم هر چه زودتر این طرح به نتیجه برسد.

در ادامه مهندس امام مدیرعامل سازمان مهندسی عمران معاونت فنی عمران شهرداری تهران نیز در جریان این بازدید با اشاره به طراحی دقیقی که برای ساماندهی برج آزادی انجام شده است، گفت: طرح ساماندهی جریان آب در برج آزادی در چهار لایه دنبال می‌شود و در نهایت شیب‌بندی و نفوذپذیری لایه‌ها مورد ارزیابی نهایی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه عجله‌ای برای اتمام ساماندهی برج نداریم، گفت: مصالح با حساسیت بالا انتخاب می‌شوند و امیدواریم طی چهار ماه ساماندهی برج به اتمام برسد.

برداشتن سنگ ها هزینه ای به شهرداری تحمیل نکرده است

مدیرعامل سازمان مهندسی عمران معاونت فنی عمران شهرداری تهران تاکید کرد: سنگ‌هایی که برداشته شده، هزینه‌‌ای بر شهر تحمیل نکرده است، زیرا با کارخانه سنگ‌ساز از ابتدا بر سر این موارد توافق شده است. همچنین در خصوص درختان اطراف برج نیز در شهرداری چیزی به عنوان قطع درخت نداشتیم و احتمالاً این درختان جابجا شده‌اند.

 در جریان ساماندهی برج بعد از عایق‌بندی، در دو نقطه از مکان‌های ساماندهی شده پس از بارندگی‌ها، رطوبت و چکه مشاهده شده بود که مسئولان شهرداری در پی رفع نقص و عیب‌یابی آن هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا