شورای شهرصفحه اصلی

شهرداری تهران در راس نهادهایی که شهروندان به آن بی‌اعتماد هستند!

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: طبق آخرین نظرسنجی در ارتباط با اعتماد به عملکرد دولت و سازمان‌های عمومی انجام شده، شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران در راس نهادهایی بوده که شهروندان نسبت به آن بی اعتماد هستند!

به گزارش شوراآنلاین، زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در نشست تخصصی پویش شهروندی آرزوهای تهران اظهار کرد: بی اعتمادی شهروندان نسبت به مدیریت شهری مهمترین مسئله‌ای بود که باعث راه‌اندازی پویش مردمی آرزوهای تهران شد؛ در طول سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای از بین بردن این شکاف بی اعتمادی شد اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم مشارکت شهروندان در بیان درخواست‌هایی که از شهرداری برای داشتن محله قابل سکونت دارند، در قالب یک پویش مردمی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

نژادبهرام با اشاره به بی‌اعتمادی مردم نسبت به عملکرد سازمان‌های دولتی و عمومی افزود: طبق آخرین نظرسنجی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به نگرش‌ها و ارزش‌های ایرانیان در ارتباط با اعتماد به عملکرد دولت و سازمان‌های عمومی انجام شده، شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران در راس نهادهایی بوده که شهروندان نسبت به آن بی‌اعتماد بوده‌اند و همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که دغدغه و نگرانی مجموعه مدیریت شهری برای جلب اعتماد مردم در اداره صحیح و درست شهر تهران چقدر زیاد است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: بر همین اساس هر طرحی که در سطح شهر تهران می‌خواهد به مرحله اجرا برسد باید مبتنی بر اعتماد متقابل شهروندان و مدیریت شهری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ایده راه‌اندازی پویش مردمی آرزوهای تهران برای از بین بردن شکاف بی اعتمادی تهرانی‌ها نسبت به عملکرد مدیریت شهری ایده‌پردازی و اجرایی شد، تصریح کرد: ایده این پویش از سال ۹۷ مطرح و در سال گذشته نیز دبیرخانه آن راه‌اندازی و اجرایی شد همچنین از سال ۹۸ اقدامات آزمایشی این کمپین مردمی در منطقه۶ با توجه به ویژگی‌هایی که در این محدوده وجود داشت در دو محله امیر آباد و یوسف آباد انجام شد.

به گفته نژاد بهرام، شهروندان ساکن در این دو محله از طریق سایت “تهران من” توانستند آرزوهای خود را مطرح کنند و در نهایت نیز شهرداری منطقه ۶ توانست درخواست‌های شهروندان را در این دو محله رسیدگی و طرح‌هایی را اجرا کنند. این اقدام باعث شد تا شهروندان شاهد تحقق آرزوهای خود باشند.

عضو هیات رئیسه شورای  شهر تهران با بیان اینکه این اقدام توانست تا حدی بی اعتمادی ای که بین مردم و مدیریت شهری وجود داشت را کاهش دهد، یادآور شد: مساله دیگری که در این میان وجود دارد، نبود حس همکاری مشترک بین سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است. متاسفانه در شهرداری رفتار فعالیت سازمان‌ها به صورت جزیره‌ای است که هر بخش برای خودکار می‌کند و از بیرون نمی‌توان پیوستگی بین این نهادها را به صورت مشترک مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه این عملکرد سازمانی نمی‌تواند اجرای اهداف مشترک را بین سازمانهای زیر مجموعه شهرداری تهران به خوبی نشان دهد، تأکید کرد: در واقع در این سبک مدیریتی، تعلقات سازمانی بر تعلقات شهری برتری گرفته و ماموریت کلان مدیریت شهری در پس ماموریت‌های سازمانی پنهان شده است.

نژاد بهرام با بیان اینکه پویش مردمی آرزوهای تهران فرصتی بود تا بخشی از سازمان‌های مدیریت شهری بتوانند در کنار یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند، گفت: در این راستا مجموعه‌هایی مانند مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، معاونت اجتماعی و فرهنگی، شورای شهر و شهرداری منطقه ۶ پایتخت همکاری مشترک داشتند.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، تمامی این سازمان‌ها در صدد این بودند تا بتوانند در کنار یکدیگر برای تحقق یک هدف مشترک کار کنند. این در حالی بود که تا قبل از این پروژه هیچ سازمانی نمی‌دانست که می‌تواند با هم فضای مشترک همکاری را تجربه کنند، یا خیر.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه با شروع به فعالیت پویش آرزوهای تهران مبانی علمی تداوم آن نیز تدوین و تهیه شد، ادامه داد: اعتقاد داشتیم با تکمیل مبانی علمی این پویش اگر در جایی دچار چالش شویم، می‌توانیم بر مبنای مطالعات علمی و تخصصی آن را برطرف کنیم. در همین راستا دو پروژه در حوزه شهرسازی و معماری از میان آرزوهای شهروندان استخراج شد که در  بعد نظری با حضور پژوهشگرانی مانند دکتر جهانی و خانم دکتر شمس مبانی علمی آن ظرف مدت ۴ ماه استخراج و جمع بندی شد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اضافه کرد: در همین راستا طبق گفت وگویی که با معاونت برنامه ریزی و توسعه و شهرداری تهران داشتیم، این مطالعات فرصتی است که امکان اصلاح کمپین را می‌دهد ما با معاونت برنامه ریزی گفت و گو داشتیم  مقرر شد تا با توجه به اینکه براساس قانون مصوب بودجه امسال شهرداری ۱۰۰۰ پروژه کوچک مقیاس در سطح محلات شهر با ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه تعریف شده است، یکی از منابع تأمین این طرح‌ها کمپین آرزوهای تهران باشد.

مشارکت‌پذیری شهروندان یکی از اولویت‌های شورای پنجم شهر تهران

در انتهای این نشست نیز محمد سالاری؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: خوشبختانه مبانی اجرایی راه‌اندازی پویش مردمی آرزوهای تهران با مبانی نظری شورای پنجم شهر تهران یعنی اصل مشارکت‌پذیری شهروندان و شعار شهردار پایتخت یعنی «تهران، شهری برای همه» هم راستاست.

سالاری افزود: بدون آرزوهای مردم که سرمایه‌های اجتماعی هستند نمی‌توانیم پایتخت را به خوبی اداره کنیم و کاری انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در اولویت‌بندی مسئله‌های تهران بیشتر دقت کنیم، ادامه داد: در حال حاضر آلودگی هوا اولویت اصلی شهر تهران است و انتظار داریم تا این کمپین نیز به این مساله نگاه شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای  شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه مدیریت شهری در راستای برنامه سوم توسعه شهر تهران ماموریت‌های اصلی دارد، باید دید چقدر این برنامه‌ها با نظرات مردم همخوانی دارد.

به اعتقاد سالاری، بر اساس بررسی‌های اولیه علمی در پویش مردمی آروزهای تهران، بین نظرات کارشناسان و آنچه مردم می‌خواهند فاصله‌های معناداری وجود دارد.

بر اساس این گزارش درنشست تخصصی پویش  مردمی آرزوهای تهران رحمان جهانی دولت و حسنی السادات شمس دولت آبادی آبادی هر کدام به ارائه مبانی نظری پویش مردمی آرزوهای تهران و ارائه تمهیدات مرتبط با فضای کالبدی در این کمپین پرداختند. سخنران‌های این نشست نیز ایمانی جهرمی، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه تهران، صالح صدق پور، عضوهیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهیدرجایی و مرجان شرفی، مدرس دانشگاه هنر و برنامه ریز شهری بودند.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا