شورای شهر

انتقاد عضو شورای شهر تهران از روند ساخت ساختمان پلاسکو

عضو شورای شهر تهران از روند ساخت ساختمان پلاسکو انتقاد کرد.

به گزارش شوراآنلاین، زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسون خدمات شهری شورای شهر تهران در دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران گفت: نزدیک به ۳۸ ماه از حادثه دردناک آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو می‌گذرد، حادثه‌ای که علاوه بر جان باختن آتش نشانان و شهروندان تهرانی، سبب از بین رفتن سرمایه‌های ملی و اقتصادی و غرور ملی شد.

وی ادامه داد: ساختمانی که بار‌ها توسط شهرداری تهران بابت عدم رعایت تمهیدات ایمن سازی به آن اخطار‌هایی داده شده و بار‌ها به دلیل عدم توجه به قانون، رفع موارد جزئی ایمنی صورت نگرفت و منجر به واقعه اسف بار شد.

صدراعظم نوری خاطرنشان کرد: مطابق با بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به صدور پروانه برای املاک شهر بوده و مدیریت شهری بیش از مالک این ملک به دنبال بازسازی دوباره این مجتمع است، از این رو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ مطابق با مصوبه کمیسیون ماده ۵ و توافقنامه ۹۸/۰۲/۲۲ میزان سطح اشغال و طبقات این ساختمان به تصویب رسید.

عضو شورای شهر تهران گفت: طبق همین مصوبه فرآیند تهیه طرح معماری باید به صورت ویژه با همکاری حوزه معاونت شهرسازی شهرداری تهران انجام شود، همچنین مطابق با ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ کنند، اما شاهد این هستیم که با این ساختمان با سرعت بسیار بالایی شاهد فرآیند ساخت و ساز در این ملک هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین برخلاف ماده ۳۳ نظام مهندسی، بدون انجام فرآیند اخذ مهندسین ناظر نظام مهندسی، بدون هیچ گونه نظارت بر ساخت و ساز شاهد کارکرد چندین تاور کرین و انتقال قطعات بزرگ فولادی بر فراز آسمان شارع عام شهری هستیم. کدام املاک در شهر تهران چنین امتیاز ویژه‌ای داشته که بدون اخذ پروانه، حجم ساخت و سازها با سرعت بالا انجام شده است.

صدر اعظم نوری گفت: آنچه مسلم است واقعه دردناک آتش سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو به دلیل بی قانونی و عدم رعایت استاندارد‌های ساخت و ساز شهری رخ داد و آنچه امروز نیز در حال وقوع است، ادامه رویه بی قانونی و اتکا به قدرت و ثروت است، به همین خاطر خواستار طی شدن فرآیند قانونی صدور پروانه برای این ملک و رعایت استاندارد‌های ایمنی و فنی صدور پروانه بوده و از شهرداری تهران خواستار برخورد قانونی با این ملک همچون تمامی املاک واقع در شهر تهران هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: درخواست می‌کنم در جلسه فی مابین شهرداری تهران و تأمین پارکینگ بنیاد مستضعفان صدور پروانه، اخذ مهندسین ناظر، رعایت موارد ایمنی و سلامت کارگران شهروندان و مشاغل و کسبه و عابران و خیابان، تأمین پارکینگ، اخذ استاندارد آتش نشانی نقشه‌های اجرایی به فوریت تعیین تکلیف شود.

صدر اعظم نوری افزود: پلاسکو و بازسازی آن یک مسئله ملی و دارای وجوه مختلف است که حل مساله و اخذ پروانه برای آن نیز نیازمند پیگیری و اهتمام جدی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا