اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

گزارش فارس از ایرادات لایحه اصلاح ساختار شهرداری؛ معاونتی که در حد یک دبیرخانه تنزل پیدا کرد!

شهرداری بعد از ۶ ماه تاخیر لایحه اصلاح ساختار را به شورا ارائه کرد. در این لایحه معاونت امور مناطق در حد یک دبیرخانه تنزل پیدا کرد .

گزارش فارس از ایرادات لایحه اصلاح ساختار شهرداری؛ معاونتی که در حد یک دبیرخانه تنزل پیدا کرد!

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس با روی کار آمدن مدیریت جدید فعلی شهر در سال ۹۶ از ابتدا اعضای شورای شهر اعلام کردند که ساختار شهرداری تهران چاق است و باید شهرداری برای این امر چاره‌ای بیندیشد، جلسات متعددی برگزار و تذکرات زیادی داده شد تا اینکه قرار شد شهرداری ساختار را اصلاح کند و لایحه ای دراین باره به شورا ارائه کند.

تغییرات در حد حذف معاونت امور مناطق و ادغام دو معاونت دیگر بود

شهرداری با ۶ ماه تأخیر لایحه اصلاح ساختار را برای شورا ارسال کرد و در این لایحه معاونت امور مناطق حذف و معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی با هم ادغام شدند. البته معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی از ماه‌ها پیش با یک معاون اداره می‌شد و تنها تغییر حذف معاونت امور مناطق بود.

معاونت امور مناطق در حد یک دبیرخانه تنزل کرد

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران ۲۲ منطقه دارد که در لایحه جدید معاونت آن حذف و در حد یک دبیرخانه تنزل پیدا کرده است در چارت تشکیلاتی پیروز حناچی مؤسسه تازه تأسیس علمی، کاربردی زیرمجموعه دفتر شهردار است و حتی مرکز ارتباطات شهرداری هم جایگاهی بالاتر از امور مناطق پیدا کرده است.

در واقع با انحلال معاونت امور مناطق ۲۲ شهرداری منطقه که تقریباً ۹۰ درصد کارهای اجرایی شهرداری را بر عهده دارند قرار است از این پس اقدامات مناطق تحت‌نظر یک دبیرخانه اداره شوند.

به نظر می‌رسد در چارت پیشنهادی جدید بیشتر از اینکه موضوعات اجرایی دیده شود مباحث دانشگاهی در نظر گرفته شده است این در حالی است که بهتر بود معاونت حمل‌ونقل ترافیک و فنی عمران که زیرمجموعه هر دوی آنها یک دهم معاونت امور مناطق هم نمی‌شود با هم ادغام شوند البته برنامه‌ها و راهبردهای هر دو معاونت تقریباً یکسان است اما شهرداری این دو معاونت را به قوت خود باقی گذاشت و تصمیم به انحلال معاونت امور مناطق گرفت.

بیش از ۹۰ درصد فعالیت های عمرانی در مناطق انجام می شود

یکی از مدیران شهری در این باره به خبرنگار فارس، گفت: تمام امور خدمات شهری، بیش از ۹۰ درصد از فعالیت‌های عمرانی، اقدامات ترافیکی و فعالیت‌های اجتماعی در مناطق ۲۲‌گانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مناطق در مقام اجرا قرار دارند، گفت: ستاد بیشتر به عنوان سیاست‌گذاراست و با عنوان ناظر عمل می‌کند چطور می‌شود که معاونت امور مناطق را منحل کرد این در حالی است که در  مناطق ۲۲‌گانه که بیش از ۵۰ درصد از نیروهای شهرداری در آن حضور دارند.

وی با بیان اینکه در امور اجتماعی در شهرداری موازی‌کاری‌هایی صورت می‌گیرد گفت: مثلاً معاونت اجتماعی، سازمان فرهنگی، هنری و سازمان زیباسازی تقریباً برنامه‌های یکسانی دارند و بهتر بود که در این بخش‌ها اتفاقات بهتری رخ دهد.

این مقام مسؤول گفت: حذف معاونت امور مناطق مشکلاتی ایجاد می‌کند و از این پس شهرداران مناطق باید با دبیرخانه هماهنگ شوند و این سؤال پیش می‌آید که آیا دبیرخانه می‌تواند مشکلات ۲۲ منطقه شهر تهران را برطرف کند؟

نقاط قوت اصلاح ساختار چیست؟

چابک‌سازی یکی از اقدامات شهرداری تهران است و البته حذف یا ادغام سازمان بازرسی در حراست و حذف نظارت‌های موازی در این چارت از نقاط قوت است. البته مشخص نیست که پرسنل بازرسی چه می‌شود اما عده‌ای از مدیران می‌گویند که احتمالا پرسنل سازمان بازرسی به حراست می‌روند.

 برخی کارشناسان معتقدند که چارت ارسالی از سوی شهرداری به شورای شهر نشان می‌دهد که بیشتر از اینکه تفکر اجرایی باشد، تفکر مطالعاتی بوده است و این موضوع باعث لطمه به شهرداری تهران که بیشتر امور آن اجرایی است وارد می‌کند.

تصمیم گیری در خصوص ساختار شهرداری با شوراست

البته محمد علیخانی رئیس شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: فعلاً شهرداری لایحه ارائه کرده است و این بدان معنا نیست که هر چه در لایحه پیشنهاد شده تصویب شود البته شورا موضوعات را بررسی و تصمیم‌گیری می‌کند.

وی در خصوص ادغام دو معاونت حمل‌ونقل  ترافیک و فنی عمران گفت: البته این یک پیشنهاد است و نظر اعضای شورای شهر در این زمینه مهم است و باید ببینیم که شورا چه تصمیمی می‌گیرد.

برخی اعضای شورای شهر مخالف حذف امور مناطق هستند و اعلام کردند که فعالیت های این معاونت گسترده است.

همچنین حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران امروز در این باره به خبرنگار فارس، گفت: به نظر بنده معاونت امور مناطق کار بدیهی در مدیریت شهری است و به لحاظ گستردگی فعالیت شهر تهران این معاونت کاربردهای زیادی دارد.

وی در خصوص حذف این معاونت در لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران گفت: تقریباً بیشتر کارهای هماهنگی در مناطق توسط این معاونت صورت می‌گیرد و نباید آن را تنزل در حد یک دبیرخانه داد.

مخالف حذف معاونت امور مناطق هستم

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری بنا به سلایقی که دارد به دنبال چابک‌سازی ساختار است، گفت: البته شورای شهر در این زمینه تصمیم‌گیر است.ولی بنده با حذف معاونت امور مناطق مخالف است.

سیدحسن رسولی یکی از اعضای پیگیر برای لایحه اصلاح ساختار شهرداری بود و معتقد است که باید ساختار شهرداری تغییراتی داشته باشد.

این عضو شورای شهر تهران امروز به خبرنگار فارس، در این باره گفت: آقای شهردار با تأخیر لایحه اصلاح ساختار را به شورای شهر ارائه کرده است آنچه لایحه آقای شهردار است توسط رئیس و هیأت رئیسه شورای شهر به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود، در کمیسیون‌های تخصصی موضوع بررسی و طی لایحه‌ای به صحن شورا می‌آید البته در کمیسیون‌های تخصصی سایر کمیسیون‌های و همچنین مرکز مطالعات شهرداری هم نظر می‌دهند.

وی با بیان اینکه بعد از طی این مراحل موضوع در صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: اصلاح ساختار شامل دو بخش می‌شود؛ یکی ساختار کلان شهرداری است که چارچوب کلی نظام توزیع مأموریت‌ها و مسؤولیت‌ها را مشخص می‌کند و بخش دوم ساختار تفصیلی است و ورود به جزئیات و سطوح سازمانی رده‌های عملیاتی پیدا می‌کند و در رسیدگی به ساختار تفصیلی است بر اساس مأموریت‌های ذاتی شهرداری موضوعات بررسی می‌شود.

چیزی که آقای شهردار ارائه کرده‌اند لایحه اصلاح ساختار کلان شهرداری است

رسولی ادامه داد: چیزی که آقای شهردار ارائه کرده‌اند لایحه اصلاح ساختار کلان شهرداری است و ساختار تفصیلی مفصل است و در قالب تبصره‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص حذف معانت امور مناطق گفت: این پیشنهاد اولیه آقای شهردار است آنچه مبنا قرار می‌گیرد گزارش کمیسیون‌های تخصصی است.

این عضو شورای شهر تهران در خصوص جزئیات اصلاح ساختار گفت: کوچک‌سازی در دستور کار است و تا پایان سال اصلاح ساختار اجرایی می‌شود.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران بعد از ماه‌ها تأخیر لایحه اصلاح ساختار را در ۴ صفحه به شورای شهر تهران ارائه کرد و مهمترین بخش این لایحه حذف معاونت امور مناطق بود البته باید شورای شهر در این زمینه تصمیم‌گیری کند. در حال حاضر در لایحه پیشنهادی آقای شهردار معاونت امور مناطق در حد یک دبیرخانه تنزل پیدا کرده است. این در حالی است که این معاونت بیشترین کارکرد اجرایی را در شهر داردو  البته اعضای شورای شهر هشدارهایی در این باره داده‌اند و تأکید کرده‌اند که موضوع باید در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود و بعد از طی مراحل اعضای شورا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا