اجتماعی و فرهنگی

توضیح نوبخت درباره حقوق‌های نجومی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در حالی لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ روز گذشته از سوی رئیس جمهوری به مجلس ارائه شد که مانند لایحه سال ۱۳۹۵ دولت تبصره هدفمندی یارانه‌ها را بدون جزئیات به بودجه آورده بود. این در حالی است که محمدباقر نوبخت امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با چرایی این موضوع و همچنین گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان این‌که مهم این است که بار دیگر نحوه تصویب تبصره هدفمندی یارانه‌ها به مانند امسال تکرار نشود، اظهار کرد: امیدواریم بار دیگر نمایندگان به گونه‌ای پافشاری نکنند که بخواهند به مانند سال جاری تاکید داشته باشند که باید چه تعداد و براساس دریافتی چه میزان حقوقی یارانه‌ آنها قطع شود.

نوبخت با اشاره به این‌که نمی‌توان در مورد حق یارانه‌بگیران اینگونه تصمیم گیری کرد، گفت: از زمانی که اعلام کردم یارانه هیچ یارانه‌بگیری نیازمند حذف نمی‌شود دائم در تلگرام و موبایل من پیام‌هایی از سوی افراد نیازمند می‌آید که یارانه آنها قطع شده است، در حالی که ما هیچ اصراری به این موضوع نداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که باید آیین‌نامه اجرایی هدفمندی یارانه‌ها در مجلس به تصویب برسد، اظهار کرد: در نهایت کسانی که استحقاق دریافت یارانه داشته باشند، حتما به آنها پرداخت خواهد شد. در عین حال که باید سهم بخش‌هایی مانند اشتغال و سلامت از محل درآمد ۴۵ هزار میلیاردی که پیش‌بینی شده را پرداخت کنیم.

وی در رابطه با عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در مورد تعداد یارانه‌بگیران و حذف‌شدگان گفت: در حال حاضر حدود ۷۷ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند و ماهانه رقمی نزدیک به ۳۴۰۰ میلیارد تومان از این بابت پرداخت می‌شود.

نوبخت البته در مورد تعداد حذف‌شدگان اعلام کرد که اطلاعی دقیقی ندارد، ولی به هرحال ماهانه به افراد یارانه‌بگیر به دلیل تولد نوزادان اضافه شده و یا این‌که تعدادی هم حذف شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین رقم مشخصی از عملکرد درآمد و مصارف هدفمندی یارانه‌ها اعلام نکرد، اما گفت که درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از سه محل تامین می‌شود این در حالی است که شرکت پالایش و پخش حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان، شرکت گاز تا هشت هزار میلیارد تومان و شرکت توانیر تا ۲۲۰۰ میلیارد تومان بابت درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به دولت بپردازد که البته شرکت توانیر تقریبا مجدد به آن بر می‌گردد، اما شرکت گاز و پالایش و پخش به‌طور ماهانه سهم خود را پرداخت می‌کنند.

وی در مورد نحوه‌ تامین کسری پرداختی‌ها در توزیع نقدی نیز به ایسنا توضیح داد: به هرحال ما نمی‌توانیم همه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را هر ماه نپردازیم، این در حالی است که  بر اساس قانون بودجه می‌توانیم هر مقدار کسری را تا سقف ۱۴ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کنیم که برای سال بعد هم به همین روال خواهد بود.

برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم

نوبخت در ادامه در رابطه با برنامه دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی در هدفمندی نیز یاد اورد شد که برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش قیمت بنزین نداریم.

دولت از سیاست افزایش قیمت ارز استقبال نمی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در رابطه با شرایط موجود در بازار ارز توضیحاتی ارایه و با اشاره به نرخ ۳۳۰۰ هزار تومان دلار در لایحه بودجه سال آینده، تاکید کرد:دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند و فکر می‌کنیم باید در همین حدود نرخ یکسان آتی را تنظیم کنیم.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ اعلام شده در لایحه بودجه که ۳۳۰۰ تومان است، در راستای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز است؟ تصریح کرد: در حال حاضر ارز مبادله‌ای برحسب دلار در بانک مرکزی حدود ۳۲۰۰ تومان است. این عدد برای سال آینده، نرخ ۳۳۰۰ تومان پیش‌بینی شده است.

او خاطرنشان کرد: درست است که هر مقدار دلار به ریال بیشتری تبدیل شود، پول بیشتری به دست می‌آید. اما دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند. باید در همین حدود نرخ یکسان آتی را تنظیم کنیم. عددی که هم‌اکنون در بازار دیده می‌شود، عدد بی‌ثباتی است. بانک مرکزی به دنبال مدیریت بازار است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد:سیاست دولت این نیست که از محل افزایش قیمت دلار، ریال بیشتری را تامین کند.

توضیح نوبخت درباره حقوق‌های نجومی

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه شنیده می‌شود یکی از وزراء بیش از ۱۰ میلیون تومان در هر ماه حقوق دریافت می‌کند، گفت: طبق قانون هیچ مقامی نمی‌تواند بالاتر از ۱۰ میلیون تومان دریافتی داشته باشد.

وی به توضیحات بیشتری پرداخت و گفت: در رابطه با حقوق‌های نامتعارف حدود ۹۳ هزار و ۴۷۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند که عمدتا و در حدود ۹۳ هزار نفر تخلف حقوقی بالای ۲۰ میلیون تومان نداشتند اما ۳۷۰ نفر بیش از ۲۰ میلیون تومان در هر ماه حقوق گرفتند که بالاترین رقم آن ۶۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: دریافتی‌ها غیرمتعارف نیز شرکت‌ها و بانک‌ها بودند که تاکنون حدود ۲۳ میلیارد تومان از این حقوق‌ها بازگشته و اگر یک‌ریال هم غیر قانونی باشد با آن برخورد خواهد شد.

پیش‌بینی تورم حدود ۸ درصدی برای سال ۹۶

نوبخت در توضیحات خود برای لایحه بودجه سال بعد به این موضوع اشاره داشت که با توجه به اینکه بودجه ۱۰۸۵ هزار میلیاردی سال آینده با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است و از سوی دیگر تورم سال بعد حدود  هشت درصد پیش‌بینی می‌شود، بنابراین بودجه ۱۳۹۶ نه انبساطی است و نه انقباضی.

وی همچنین به آثار اجرای بودجه سال آینده در اقتصاد کشور اشاره داشت و گفت: در نتیجه اجرای بودجه‌ای که به مجلس تقدیم‌ کرده‌ایم، رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی، تورم ۷.۶ درصدی، رشد سرمایه گذاری ۱۲.۳ درصدی و رشد نقدینگی ۰.۱۹ محقق خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا