اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

هشدار تازه سازمان بازرسی به شهردار تهران

سازمان بازرسی به شهردار تهران اعلام کرده است که گود فاز دوم برج میلاد پرخطر است و باید هر چه زودتر درخصوص آن تصمیم گیری شود اما مجری گودبرداری اعلام کرده است تا ۵ سال ۹۹ ایمنی گود را تضمین می کند.

تابستان سال گذشته بود که از سوی مدیران شهری اعلام شد طی سه ماه آینده طرح جامع اراضی برج میلاد تهیه می شود. این تصمیم در نشست مشترکی میان دو کمیسیون عمران و شهرسازی با مدیران شهری گرفته شد.

در این بازدید قرار بود وضعیت تخلف ۲ هزار و ۶۰۰ متری برج میلاد در یکی از پروژه های در حال ساخت و گود بلاتکلیف فاز دوم تصمیم گیری شود که قرار بر این شد تمام این موارد در طرح جامع برج دیده شود. شهردار وقت هم که آن زمان معاون معماری و شهرسازی بود اعلام کرد مطالعه تهیه طرح جامع برج میلاد آغاز شده است.

به تازگی نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی به شهردار تهران ارسال شده که درآن نسبت به وضعیت گود مجاور برج میلاد هشدار جدی داده است.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این خصوص به اسکان نیوز می‌گوید: موضوع فاز دوم برج میلاد، موضوعی قدیمی و بلاتکلیف مانده است. ما در خصوص این گود، چندین جلسه گذاشته‌ایم و حتی زمانی که آقای حناچی معاون شهردار تهران بود، قول داد که این موضوع را پیگیری کند اما همچنان به نتیجه نرسیده است.

او دلیل به نتیجه نرسیدن تصمیم گیری ها در خصوص فاز ۲ برج میلاد را توافقی می‌داند که در دوره گذشته مدیریت شهری میان شهرداری تهران و بنیاد تعاون ناجا صورت گرفته و پس از تغییر طرح و متوقف ماندن پروژه، آنها اعتقاد دارند برایشان حقوق مکتسبه ایجاد شده بنابراین مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد.

در حال حاضر توپ در زمین بنیاد تعاون ناجا است.به گفته سالاری گود فاز دوم برج میلاد جزو گودهای پرخطر است که در کنار یکی از المان‌ها و عناصر هویت‌بخش شهر تهران قرار گرفته و بارها نیز نهادهای نظارتی در این خصوص تذکر داده‌اند. متخصصان اعلام کرد‌ه که زمان مقاوم‌سازی جداره گود به پایان رسیده و باید این پروژه تعیین تکلیف شود.

سالاری تأکید می‌کند: مقاوم‌سازی دوباره جداره‌ها دیگر جواب نمی‌دهد. این زمین یکی از دارایی‌های شهر تهران است که باید در اولویت جدی شهردار برای تعیین تکلیف باشد.

هشدار تازه سازمان بازرسی به شهردار تهران

ورود نهادهای نطارتی به موضوع گود فاز دو برج میلاد موضوع تازه ای نیست امادر نامه اخیر سازمان بازرسی از شهردار تهران درخواست شده رسیدگی به این موضوع را دراولویت قرار دهند.

در این نامه اشاره شده عملیات اجرایی پروژه مشارکتی احداث تجاری، اداری، اقامتی و تفریحی برج‌میلاد ما بین سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران و شرکت توسعه سرمایه‌گذاری قدر در مرحله گودبرداری، متوقف و طرح پایدارسازی گود، بلاتکلیف رها شده است.

بر اساس مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان، خطر این گود از نوع بسیار زیاد بوده، سازه برج میلاد نیز جزو ساختمان‌های بسیار حساس ارزیابی شده و با توجه به در نظر گرفتن اثرات لرزه‌ای و ژئوتکنیکی رهاسازی گود در طراحی‌های اولیه و بررسی عملکرد سازه اصلی برج میلاد در دوره بهره‌برداری آن، دور از انتظار است بنابراین با توجه به عدم همکاری شریک پروژه و ممانعت از ورود عوامل شهرداری، جهت پایداری گود، پس از پیگیری‌های انجام شده، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد همکاری لازم با عوامل شهرداری به منظور پایدارسازی گود برای تردد در پروژه با هماهنگی مدیر پروژه به عمل خواهد آمد.

در این نامه از شهرداری درخواست شده هر چه سریعتر به تعیین تکلیف وضعیت پروژه اقدام کند.
سالاری درخصوص عدم اجازه ورود عوامل شهرداری به محل گودو در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان اجازه ورود عوامل شهری به این گود داده نمی‌شود؟ می گوید: گمان نمی‌کنم این محدودیت وجود داشته باشد چون ماه پیش به همراه مدیران شهری از این گود بازدید کرده و گزارشی در خصوص مقاوم‌سازی جداره‌ها داده شد. امیدوارم وضعیت گود میلاد با تعامل با نهادهای نظامی حل و فصل شود. حل این مشکل، اراده‌ای در سطح شهردار و فرمانده نیروی انتظامی می‌طلبد.

تضمین گود تا سال ۹۹

با وجودتاکید سازمان بازرسی بر پرخط بودن گود فاز دو برج میلاد، مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران می گوید: مجری گودبرداری و پایدارسازی فاز ۲ میلاد، مدعی است که گود برج میلاد برای ۵ سال آینده ایمن است و تا پایان سال ۹۹ ایمنی آن را تضمین می کند.

او به نقل از مجری گودبرداری توضیح می دهد: شرکت مذکور اعلام کرد که در دو سال گذشته این گود هیچ گونه حرکتی نداشته و ایمن محسوب می شود، از این رو نیاز به ایمن سازی و پایدار سازی جدید ندارد، اما شهرداری با توجه به مسئولیتی که دارد بر رصد دوباره ایمنی گود تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران طبق مسئولیتی که دارد، ادعای شرکت مجری را نپذیرفت و قرار بر این شد تا کنسرسیوم مشترکی تشکیل شود، توضیح می دهد: براساس تصمیم گیری های صورت گرفته، با نظارت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران مشخصاً سازمان مشاوره فنی و مهندسی، گود جنب برج میلاد پایش دقیق می شود تا ادعای شرکت مجری راستی آزمایی شود.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه نتیجه این پایش تا پایان خردادماه اعلام می شود، به مراحل بعدی رسیدگی به وضعیت گود اشاره می کند و می گوید: اگر نتیجه پایش، ادعای مجری را تایید کند، بخش قابل توجهی از مشکل حل می شود، اما اگر نتیجه پایش بر ناایمن بودن گود صحه بگذارد، طبق تفاهمی که صورت گرفت، شهرداری بلافاصله اقدامات اجرایی برای رفع خطر را انجام می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا