مدیریت شهری

فضای پرآسیب شهری با نگاه دین مدارانه به محیط معنوی تبدیل می‌شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی در سومین اجلاس راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران در خصوص توسعه و تعالی فرهنگی اجتماعی شهر تهران با رویکرد فرهنگ جهادی به سخنرانی پرداخت و تجربیات ده ساله شهرداری تهران در این حوزه را در اختیار مدیران شهری سایر کلانشهرها و شهرها قرار داد.

وی با آسیب شناسی وضعیت عمومی و فرهنگی اجتماعی مدیریت شهری تهران تا پیش از آغاز دوران مدیریت جهادی در سال ۸۴ اظهار داشت: در این دوران مشکلاتی چون نظام مالی ناهماهنگ و فقدان بودجه و منابع مالی کافی، رویکرد خدماتی به ماموریت های شهرداری، مدیریت چندپاره پراکنده و جزیره ای، وجود محیط های رها شده فراوان، نگرش تمرکزگرا و عدم بهره گیری از ظرفیت مشارکت های مردمی و بروکراسی پیچیده و غیر شفاف و وجود قوانین و مقررات پراکنده غیرمنسجم وجود داشت که برای تک تک آنها برنامه ریزی و سیاستگذاری صورت گرفت و اقدامات لازم در جهت رفع این معضلات انجام شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: تبدیل شهرداری از سازمان خدماتی به نهاد فرهنگی، فراهم آوردن زیرساخت ها و امکانات رفاهی، بهره گیری از مشارکت شهروندان در فعالیت های شهر، دین محوری فعالیت ها، از جمله اقدامات و رویکردهای مهمی است که شهرداری تهران در دوره مدیریت جهادی در راستای آن گام برداشت.

وی مراحل بلوغ شهرداری تهران را به ترتیب شامل حوزه های خدماتی، عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و بلوغ تربیتی عنوان کرد و افزود: تلاش کردیم فضای پرآسیب و آلوده را با نگاه دین مدارانه به فضای فرهنگی و معنوی تبدیل کنیم. اکنون در دوره بلوغ تربیتی به سر می بریم و تمام برنامه های ما در این جهت قرار دارد.

 

بهره گیری از ابزارهای فرهنگی هنری در راستای انجام ماموریت های حوزه اجتماعی شهرداری

 

حجت الاسلام والمسلمین امرودی با بیان اینکه تمام فعالیت های فرهنگی و هنری وظیفه شهرداری تهران نیست، اذعان داشت: ما از ابزارهای هنری و فرهنگی برای کمک به اهداف شهرداری تهران در زمینه حفظ روحیه جهادی، آموزش رفتارهای شهروندی، فرهنگ سازی در بین شهروندان بویژه در موضوع آسمان آبی و زمین پاک و سایر ماموریت های فرهنگی اجتماعی بهره می گیریم.

 

وی با تاکید بر نقش ویژه زنان در جامعه گفت: مهمترین عنصر تحول فرهنگی دارای نقش محوری در خانواده بانوان و مادران هستند و عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند امکانات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به صورت اختصاصی در اختیار بانوان قرارگیرد که راه اندازی شهربانوها و مراکز ورزشی اختصاصی بانوان در این راستا انجام شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: ما به دنبال شهری هستیم که شهروندان بتوانند در کنار هم، سالم و با نشاط و در محیطی اسلامی، انقلابی، ایرانی و پویا با آرامش زندگی کنند تا شاهد شهری الگویی باشیم.

 

وی ادامه داد: شهرالگویی، دارای ۹ ویژگی است که فضای مناسب برای شکوفایی خلاقیت برای پربار کردن اوقات فراغت، ایمن و با امنیت اجتماعی مطلوب، فضای مناسب برای سلامت اجتماعی روحی، معنوی، جسمی مناسب برای عبادت، امکان مناسب برای آموزش و تعالی، دارای ویژگی‌های لازم برای آموزش نمونه هایی از این الگوها به حساب می آیند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهارداشت: آموزش شهروندی یکی از اموری است که شهردار عهده دار آن است و در واقع این آموزش باید به مردم داده شود.

وی تصریح کرد: ما به دنبال مدیریت شهری هستیم که دارای ساختار مناسب باشد تا به نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین عامل تغییر توجه شود و همچنین تمام ظرفیت های موجود در راستای رسالت اصلی حرکت کند.

 

بر اساس گزارش سایت تهران سما، امرودی با اشاره به مدل توسعه فرهنگی اجتماعی پایتخت گفت: در این مدل آموزش های شهروندی، توجه ویژه به اقشار آسیب پذیر شهری، پایگاه رسمی گردشگری شهری، مطالعه و پژوهش های اجتماعی و فرهنگی در سطح شهر، ترویج فرهنگ ایثار وشهادت، برنامه ریزی برای هدفمندی ارارئه خدمات اجتماعی، راهبردهای فرهنگی دینی، غنی سازی اوقات فراغت شهروندان، حمایت از موسسات قرآنی و هیئات مذهبی، ساماندهی نحوه اکران شعارهای اخلاقی در فضای محیطی شهر تهران، توجه به مدارس، دانشگاه ها در محلات و … لحاظ شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا