شورای شهر

در جلسه یکصدوهفتاد و ششم شورا چه گذشت؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی رضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ضمن قرائت اعتراض فرمانداری تهران به بندهایی از تفریغ بودجه شهرداری تهران در سال ۹۲ اظهار داشت: فرمانداری تهران در بخشی از اعتراض خود به عدم رعایت مهلت قانونی رسیدگی به تفریغ بودجه که در پایان خرداد ماه هر سال می باشد اشاره داشته است که شورا در پاسخ این موضوع را قبول داشته و تذکرات لازم را در این زمینه به شهرداری خواهد داد.


عدم ارائه مستندات مربوط به رعایت مفاد تبصره ۳۸ بودجه در خصوص اختصاص مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه برای پروژه شهر افتاب از دیگر بندهای مورد اعتراض فرمانداری تهران بود.

علی رضا دبیر با تاکید بر اینکه این بند از تبصره بر اساس رعایت تکلیف مقرر در تبصره ۳۸ بودجه سال ۹۲ اقدام شده است اظهار داشت: ۱۳۰ میلیارد تومان مربوط به پرداخت مطالبات پیمانکاران بوده است که در تفریغ بودجه آمده است.

وی افزود: اعضای شورا در این خصوص دغدغه ای نداشته باشند چراکه در اصلاحیه بودجه این موضوع امده و به تصویب شورا هم رسیده است ضمن آنکه شهرداری تهران نیز ابهاماتی را که در این زمینه وجود داشته رفع کرده است و عین گزارش حسابرس شورا و تفریغ بودجه که توسط حسابرس تهیه شده است برای مراجع ذیصلاح رسیدگی کننده ( وزارت کشور) نیز ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش بخش دیگری از اعتراض فرمانداری به عدم رعایت مفاد ۶ قانون تاسیس کتبخانه های عمومی و ضوابط اجرایی آن اختصتص داشت.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این خصوص یادآور شد: فرماندار تهران رییس هیات امنای کتابخانه های عمومی است و طبق قانون نیم درصد از درآمد حاصل از عوارض صدور پروانه باید برای کتابخانه های عمومی شهر هزینه شود. اما اتفاقی که در حال حاضر می افتد برداشت این میزان سهم از کل درآمدهای نقدی و غیر نقدی شهرداری است. خزانه داری کل مبلغ ۳۵ میلیارد تومان از حساب شهرداری را به همین دلیل برداشت کرده است.

دبیر تاکید کرد: این در شرایطی است که شهرداری تهران در تاسیس، توسعه و نگهداشت و هزینه های جاری کتابخانه های عمومی هزینه های جداگانه ای دارد.

مهدی چمران ضمن تایید سخنان دبیر اظهار داشت: از قانون در این خصوص سوء برداشت می شود که می توان با استعلامی از مجلس این ابهامات تفسیر قانون را رفع کرد. 

در نهایت اعضا شورا پاسخ های داده شده به اعتراض فرمانداری را به تصویب رساندند.

 

 

جزینی:با توانمندی شورا و شهرداری اعتیاد را جمع می کنیم

 در یکصد و هفتاد و ششمین جلسه شورا علیرضا جزینی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ارائه گزارش در باب موضوع مواد مخدر در صحن حاضر شد.

جزینی در ابتدای سخنان خود گفت: برنامه های این ستاد مبتنی بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است که بر پایه ۵ راهبرد؛ پیشگیری و درمان ، کاهش آسیب، مقابله و صیانت و توانمند سازی است. 

وی ادامه داد : امروزه موضوع مواد مخدر به عنوان بزرگترین شوک هزاره سوم مطرح است و این در حالی است که این موضوع در همه شئونات زندگی اثر گذار است. مواد مخدر در پی نابودی نسل است . 
جزینی سپس به ارائه آمار جهانی معتادین پرداخت و افزود: بنا بر آخرین آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ ، ۲۴۶ میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد مخدر اعلام شده اند که قاطبه این مصرف کنندگان معطوف به حشیش است یعنی بالغ بر ۶۰ درصد . 

وی ادامه داد : ۱۰ میلیون نفر قاچاقچی فعال در جهان داریم و موضوع مورد توجه این است مصرف مواد صنعتی از قبیل شیشه در جهان رو به ازدیاد نهاده است. 

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: سالانه در کشور افغانستان ۷ هزار تن مواد مخدر تولید می شود و ۳۰۰ هزار هکتار زیر کشت مواد مخدر می رود و این در حالی است که در سال ۷۵۰ تن نیز هرویین تولید می شود.

جزینی سپس تصریح کرد: ۳۰ درصد این مواد از کشور ما عبور می کند که بخشی مصرف ، بخشی ترانزیت و بخشی هم کشف می شود. 

وی اضافه کرد: سالانه نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار سود قاچاقچیان از مواد مخدر است که سهم قاچاقاچیان ایران ۳ میلیارد دلار برآورد می شود. 

جزینی همچنین به ارائه امار مربوط به کشور ایران پرداخت و گفت: در ایران حدود یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار مصرف کننده وجود دارد که از این منظر شهر تهران در رتبه نهم قرار دارد.

وی ادامه داد: در این بین شاغلین ۵۳ درصد مصرف کننده ها را شامل می شوند. همچنین ۹۰ درصد مصرف کننده ها مرد بوده و از بین مصرف کننده ها ۶۳ درصد دارای تاهل می باشند که این آمار نشان می دهد مصرف مواد در بین شاغلین و متاهلین روبه افزایش است. 
جزینی همچنین به نوع مصرف مواد مخدر نیز اشاره کرد و افزود: در بین مواد مخدر تریاک با ۵۵ درصد و شیشه با ۲۶ درصد بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده اند. نکته قابل توجه این است که مصرف شیشه از سال ۸۶ که ۳ درصد بوده به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده و این نگران کننده است. گرچه با افزایش قیمت این ماده مخدر به کیلویی ۸۰ میلیون تومان شاهد کاهش مصرف آن و روی آوردن به هرویین هستیم که این امر خود نیز نیازمند تحلیل و اندیشیدن تدابیر مناسب است. 

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه خاطر نشان کرد: مواد مخدر به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی مطرح است چرا که بسیاری از آسیب ها از این امر ناشی می شود به عنوان نمونه می توان گفت ۵۵ درصد طلاق ها ناشی از اعتیاد به مواد مخدر است. 

جزینی همچنین به عبور مواد مخدر از مرز ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی در جهت بستن مرز ها انجام شده اما هنوز ۲۰۰ کیلومتر خلا مرزی داریم. 

جزینی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جمع آوری معتادان و مشکلات پیامد آن اشاره کرد و گفت: روزانه ۷۵۶ نفر از معتادان دستگیر و ۱۷۷ نفر آنان وارد زندان می شوند. ۷۰ درصد زندانیان ما مواد مخدری هستند و ما در اولین گام به دنبال جدا سازی زندانیان مواد مخدر هستیم. 

وی با اشاره به جانمایی کمپ باز پروری معتادان در فشافویه افزود: ۲۱۵۰ نفر در فاز اول در فشافویه تهران در حال انتقال هستند و این در حالی است که با تکمیل این مرکز ما تا ۷ هزار نفر هم گنجایش خواهیم داشت اما نیازمند بودجه نیز هستیم. 

جزینی ادامه داد: مشکلی که ما در کمپ های بازپروری داریم این است که بسیاری از افراد بعد از دوره ۳ ماه به دلیل بی خانمان بودن و نداشتن شغل دوباره به اعتیاد روی می آورند و این یک سیکل معیوب ایجاد می کند. 

جزینی اضافه کرد: به طور متوسط روزانه و در هر ۸ ساعت یک نفر بر اثر اعتیاد فوت می کند و این در حالی است که ابتلا به بیماریهایی نظیر "اچ .آی. وی" نیز آنان را تهدید می کند. البته ما با اقدامات پیشگیرانه توانسته ایم آمار مبتلایان به ایدز را از ۶۸ درصد به ۴۵ درصد در فرایند کاهش آسیب برسانیم. 

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین افزود: مشکل دیگری که ما با آن مواجه هستیم عدم رغبت خیرین به ورود به موضوع مواد مخدر است در حالی که افزایش مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد به عنوان یک عامل تعیین کننده در برخورد با اعتیاد مطرح است. 

جزینی افزود: در حال حاضر به دلیل فعالیت هایی که در حوزه های درمانی و پیشگیری و غیره داریم سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به ما خسارت وارد می شود که ۴۸ درصد سهم مصرف کننده، ۲۷ درصد سهم جامعه و ۲۴ درصد هم سهم دولت است.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین خبر داد: یکی از مشکلات عمده در مصرف مواد مخدر ، مصرف قرص های لاغری و دیگر قرص های اعتیاد آور است. قرص های لاغری سبب شده که آمار اعتیاد و مصرف مواد مخدر در بین زنان ۳۳ درصد افزایش پیدا کند که جای تامل بسیار دارد . 

جزینی همچنین افزود: ما در مواجه با مواد مخدر بیشترین مشکل را در شهر تهران داریم و از این رو نیازمند همکاری مدیریت شهری هستیم. در تهران ۲۲۰ هزار نفر رسما معتاد داریم که تا ۵۰۰ هزار نفر هم گزارش داده اند . این در حالی است که ۸۰ الی ۱۰۰ تن مواد در سال در شهر تهران مصرف می شود. 

جزینی اظهار داشت : در تهران ۴۰ نقطه حساس و مهم وجود دارد که ناصر خسرو یکی از نقاط مهم توزیع و مصرف است. این در حالی است که در تهران در ۴ ماهه نخست امسال ۱۰ تن تنها مواد کشف شده .

علیرضا جزینی گفت: نیازمند استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی و کمپین های ضد اعتیاد هستیم. 
وی خطاب به اعضای شورا شورا گفت : هر کدام از شما عزیزان می توانید در حوزه کاری خود اثر گزار باشید و این کمپین ها را فعال کنید. 

جزینی بیان داشت : ما قائل به این هستیم که با توانمندی شورای شهر و شهرداری می توانیم اعتیاد را جمع کنیم ، تاکید بر مباحث اموزشی در فرهنگسراها ، گسترش مراکز ماده ۱۳ و ماده ۱۵، جمع آوری معتادین ولگرد و نیز به کار گیری معتادین پاک شده در برخی مشاغل خدمات شهری از جمله اقداماتی است که می توانیم با کمک مدیریت شهری انجام دهیم. 

وی همچنین در پیشنهادی به اعضای شورا گفت: تشکیل یک کمیسیون ویژه مخصوص اعتیاد با محوریت درمان، کاهش آسیب و حمایت های اجتماعی می تواند مثمر ثمر باشد و هر سه ماه یک بار گزارش دهد.

 

 

تبریک چمران بابت فرا رسیدن هفته دولت

 مهدی چمران در این جلسه با اشاره به روز بزرگداشت پزشک گفت: یکی از بزرگترین و مهمترین حوادث امروز اول شهریور ماه روز بزرگداشت بو علی سینا و روز پزشک است. این روز را به جامعه پزشکان و به ویژه دکتر شیبانی عزیز تبریک می گوییم. 

چمران ادامه داد: یاد و نام این پزشک بزرگ ایرانی و مسلمان همواره نامی درخشان در تاریخ کشور ما است. 

وی افزود: آثار و کتب این دانشمند ایرانی و مسلمان به مدت ۶ قرن به عنوان مرجع در مراکز علمی اروپا و جهان تدریس می شد و امروزه نیز به عنوان یکی از منابع مهم مورد استفاده قرار می گیرد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: بو علی سینا هویت ملی ، اسلامی و مکتبی ما است و ما باید بیش از گذشته در شناخت او اهتمام بورزیم و او را قدر بنهیم. 

چمران در بخش دیگری از توریق تاریخی خود به سالرزو شهادت شیخ اسدالله لاجوردی اشاره کرد و گفت: اول شهریور سالرزو شهادت این مجاهد فی سبیل الله است و کسانی که با تاریخ انقلاب اسلامی آشنایی داشته باشند به طور حتم مبارزات قبل و بعد از انقلاب شهید لاجوردی را فراموش نمی کنند. یاد و نام این شهید بزرگوار را که به دست منافقین به درجه رفیع شهادت نایل آمد را گرامی می داریم. 

وی ادامه داد : امروز همچنین سالروز قیام فلسطینیان علیه صهیونیست ها در سال ۱۹۲۹ است که قبل از اشغال فلسطین روی داد. 

چمران همچنین خاطر نشان کرد: فردا دوشنبه نیز سالرزو شهادت روحانی مبارز سید علی اندرزگو است که در رمضان سال ۵۷ به دست دژخیمان ساواک به شهادت رسید. 

وی افزود : فردا همچنین سالرزو شهادت سید کاظم کاظمی معاون اطلاعات سپاه نیز می باشد. 
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین یاد اور شد : فردا اغاز هفته دولت می باشد که یاد آور شهادت دو تن از خادمان صدیق جمهوری اسلامی ایران به مردن یعنی شهید رجایی و شهید باهنر می باشد. رییس جمهور و نخست وزیر وقت ایران که به دست منافقین به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. 
چمران گفت: آغاز هفته دولت را به مردم ، رییس جمهور محترم و هیات دولت تبریک می گوییم و امیدواریم در مسیر خدمتگزاری به مردم با استعانت الهی و مانند رییس جمهور و نخست وزیر شهیدمان بیش از پیش موفق باشند.

 

 

ارائه برنامه درمان برای مقابله با اعتیاد به مراکز آموزشی 

رحمت اله حافظی در جلسه امروز شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه قانون مبارزه با مواد مخدر جزء معدود قوانینی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را نوشته است نه مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: روح حاکم بر این قانون برخورد با توزیع کننده است نه مصرف کننده.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس این قانون مصرف کننده مواد مخدر بیماراست و مجرم نیست، افزود: اشکال اینجاست که در مورد مصرف کننده که بیمار تلقی می شود، شان بیمار رعایت نمی شود که ناشی از عدم شناخت از پدیده­ای به نام بیمار است. متغیرهای متعددی در پدیده اعتیاد وجود دارد که از یک سو دامنه این تهدید، سطح آن و ویژگی آن را درست نشناخته اید و از سوی دیگر این متغییر بسیار سیال بوده و دایم در حال تغییر است و لذا برنامه ای پویا برای توقف آن و متعاقبا مقابله با آن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، همچنین تصریح کرد: علیرغم اینکه حوزه های متعددی برای اینکار پیش بینی شده ولی با پدیده متکدیان، کارتن خواب‌ها و معتادان هنوز مقابله علمی و موثر صورت نپذیرفته است چون در سطح شهر، پشت چراغ قرمزها و بزرگراه های شهر هنوز آثار این پدیده شوم به چشم می­آید.

حافظی با بیان اینکه باید برنامه درمان مقابله با این بیماری در سطوح مختلف مثل دانشگاه ها، دبیرستانها و مدارس ارائه شود، تاکید کرد: کمپ­ها فاقد ساز و کار نظارت دولتی هستند و گاها با روش های غیرانسانی، غیراخلاقی و غیرعلمی با بیماران رفتار می کنند و در هر کمپ با توجه به تجارب شخصی اداره کننده کمپ، با بیمار برخورد می شود.

وی ادامه داد: به نقل از افراد دست اندرکار، اعتیاد تهیه مواد مخدر در شهر تهران از تهیه یا خرید نان ساده تر و راحت تر است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، تاکید کرد: تهدید جدی فرزندان توسط فروشندگان مواد مخدر و آلوده شدن آنان دغدغه اصلی خانواده ها است از این رو شورا و مدیریت شهری آمادگی همراهی و همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر را در این زمینه دارد.

 

 

دوستی:اعتیاد بیماری است 

اسماعیل دوستی- نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان یکصدو هفتاد ششمین جلسه شورا با تاکید بر اینکه جامعه ما متاسفانه پدیده اعتیاد را به عنوان مزاحم و انگل اجتماعی می داند گفت: این در شرایطی است که اعتیاد یک بیماری است که جامعه به واسطه وجود برخی معضلات به سمت آن کشیده شده و بیمار می شود.
 
وی افزود: تغییر نگرش نگاه جامعه به اعتیاد و شخص معتاد از معضل به بیماری و شخص بیمار باید توسط صدا و سیما و رسانه ها و آموزش های در این زمینه صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا