اجتماعی و فرهنگی

ایجاد کمربند سبز در ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مجید لقمان پور با بیان اینکه ایجاد این کمربند سبز حفاظتی با مشارکت مردم محلی در حال انجام است، اظهار کرد: گردو، زرشک، بادام، گلابی وحشی و شماری دیگر از گونه های مثمر غیرباغی از مهمترین گونه هایی هستند که در این کمربند سبز حفاظتی کشت شده اند.

 

وی،با اشاره به مزایای ایجاد این کمربند سبز حفاظتی گفت: جدا کردن اراضی ملی و مستثنیات به منظور تثبیت حد و مرز مالکیت دولت ،جلوگیری از اشتباهات اشخاص در تصرف اراضی ملی و سوءاستفاده های احتمالی از مهمترین دستاوردهای اجرای این پروژه ملی است. ضمن اینکه با اجرای این پروژه خط واسط بین مستثنیات و اراضی ملی یک بار برای همیشه تعیین تکلیف می شود.

 

لقمان پور با بیان اینکه این پروژه در اکثر استان‌ها در حال اجراست، ادامه داد: با توجه به رویکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و جایگاه ویژه مشارکت مردم در این هدفگذاری ها، طرح کمربند سبز حفاظتی در بیشتر استان های کشور شروع و در حال اجرایی شدن است.

 

معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به پیش‌بینی عملیاتی کردن این طرح در برنامه پنجم توسعه اشاره و اظهار کرد: در طول برنامه پنجم توسعه اجرای طرح کمربند حفاظتی در ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور ،پیش بینی شده است.

 

طرحی که ترکیه را به بزرگترین تولیدکننده بادام جهان تبدیل کرد

 

 

لقمان پور در پاسخ به پرسشی در خصوص اجرای طرح‌های مشابهی در خارج از ایران، تصریح کرد: پروژه های مشابهی در تعدادی از کشورها و از جمله در ترکیه انجام شده به طوری که کشور ترکیه با اجرای این طرح و کاشت بادام امروزه به بزرگترین تولیدکننده بادام در جهان تبدیل شده است.

 

وی نقش مردم در حفاظت از این پروژه را گوشزد کرد و افزود: یکی از مزیت های این پروژه بهره‌وری برای مردم محلی است و از آنجا که اجرا و حفاظت از این طرح در راستای منافع مردم محلی نیز هست، مردم در حفاظت و اجرای آن مشارکت جدی دارند. ضمن اینکه با توجه به گستردگی عرصه های منابع طبیعی، حفظ و حراست از این عرصه ها بدون همدلی و همزبانی مردم ممکن نیست لذا در این بخش به فرهنگسازی بیشتری نیاز داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا