اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

شمارش معکوس برای واگذاری پادگان ۰۶ به شهرداری تهران

امروز جلسه نهایی واگذاری پادگان ۰۶ به شهرداری تهران برگزار می شود. ظرف چند روز آینده این پادگان که به پارک تبدیل شده به شهرداری واگذار و درهای آن به روی شهروندان باز می‌شود.

به گزارش شوراآنلاین، در سال ۱۳۹۶ جلسه‌ای در شورای عالی شهرداری و معماری در خصوص تعیین‌تکلیف پادگان ۰۶ در پاسداران تهران برگزار شد و قرار شد این پادگان به فضایی سبز تبدیل شود.

طی  هماهنگی‌هایی صورت گرفته در آن زمان  قرار شد ۱.۷ میلیون مترمربع در این پادگان بارگذاری صورت گیرد و هیچ بخشی به شهرداری داده نشود. در آن زمان برخی مدیران با این تصمیم مخالفت کرده و این مخالف مورد حمایت معاون وزیر وقت کشور قرار گرفت. این تصمیم به تعویق افتاد و در نهایت با بارگذاری ۶۲۰ هزار مترمربع موافقت شد و  قرار شد۷۵ درصد این عرصه که معادل ۳۵ هکتار است، برای تبدیل به پارک عمومی به شهرداری تهران تحویل داده شود.

مکان های با ارزش تاریخی در داخل پادگان

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره گفت: بازدیدهای مکرری داشته‌ایم و قرار شد اقدامات اولیه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در پادگان ۷۰ هزار مترمربعی بنای پراکنده که دارای ارزش تاریخی است وجود دارد، گفت:  از جمله مسجدی که در از بازدید کردیم که شهرداری می‌تواند کاربری‌های متناسب با فضای تفرجگاهی در این پادگان تعریف کند.

خروج سایر پادگان ها از تهران با همین روش

شیوه تعامل و تفاهم  شهرداری و ارتش در زمینه پادگان ۰۶ خوب بود و  محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در  این باره گفت: این شیوه تعامل خوب است و شهرداری تهران با همین روش می توان سایر پادگان ها را نیز از تهران خارج کرد.

سال ۷۲ طرح خروج پادگان ها از شهر تصویب شد

براساس این گزارش، از زمان تصویب طرح جامع ساماندهی تهران در سال ۱۳۷۲ بحث انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر مطرح شد و قرار شد یکسری از پادگان‌ها به خارج از پایتخت منتقل شوند. یکی از پادگان‌های انتقال یافته، پادگان قلعه‌مرغی بود که در زمان محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران تبدیل به بوستان ولایت شد و حال قرار است پادگان ۰۶ هم به فضای سبزی برای شهروندان تبدیل شود.

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: وقتی بحث انتقال پادگان مطرح بود، قوانین مشخصی برای آن وجود داشت و تعیین‌تکلیف کرده بود که چگونه پادگان‌ها تملک شوند و دستگاه‌هایی مانند شهرداری چگونه این فضاها را خریداری کرده و ملک معوضی در خارج از شهر دراختیار سازمان مربوطه قرار دهد.

وی با تأکید بر این موضوع که در دوره پیشین در خصوص این پادگان توافقاتی صورت گرفته است، گفت: توجه به موضوعات تاریخی، طبیعی، ترافیکی این مکان مورد تأکید مدیریت شهری بود و قرار بود تمامی پارامترها رعایت شود.

معاون شهردار تهران با تأکید بر توافقات صورت گرفته مدیریت شهری با ارتش گفت: خوشبختانه رویکرد امرای عالی ارتش و مقامات وزارت دفاع در این زمینه با شهرداری تهران همسوست و علی‌رغم اینکه ارتش با زمین‌های خود می‌تواند بخشی از کمبودهای خود را تأمین کند و میراثی است که به این ارگان رسیده، تمایل دارد فضای پادگان ۰۶ را به تهران هدیه دهد و شهرداری آن را تجهیز کند.

به اعتقاد گلپایگانی، پادگان ۰۶ هویت تاریخی دارد و بخشی از خاطره جمعی مردم این کشور تبدیل شده است، چرا که چندین نسل از مردم ایران در این مکان دوران سربازی خود را سپری کرده‌اند.

براساس این گزارش، پادگان ۰۶ در شمال‌شرقی و در منطقه پاسداران تهران در مساحتی بالغ بر ۵۲ هکتار واقع شده است و براساس قانون انتقال پادگان‌ها این پادگان تبدیل به فضای سبز شهری می‌شود.

پیروز حناچی شهردار تهران هم در پست توئیتری خود در این باره نوشت: این بوستان با مساحتی حدود ۳۵ هکتار تقدیم شهروندان می‌شود.

براساس این گزارش، پادگان ۰۶ به منظور اجرایی کردن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و تفاهم مدیریت شهری و ارتش در راستای واگذاری عرصه ۳۵ هکتاری سهم شهر و شهرداری از این محدوده ۵۰ هکتاری صورت گرفت و قرار است درهای این پادگان که به بوستان تبدیل شده، به زودی به روی شهروندان بازگشایی شود.

علی‌اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره امروز به خبرنگار فارس گفت: نزدیک به ۲۶ هکتار از پادگان ۰۶ به زودی تحویل شهرداری داده می‌شود و مدتی است که عوامل شهرداری تهران در حال پاکسازی درختان و سر و سامان دادن این پادگان هستند تا آن را تبدیل به پارکی زیبا برای شهروندان کنند.

جلسه نهایی برای واگذاری پادگان

وی با تأکید بر این موضوع که تمامی اقدامات انجام شده است، گفت:‌ قرار است امروز مدیران ارشد شهری در خصوص واگذاری نهایی این پادگان صحبت‌هایی کنند. ما پاکسازی داخل پارک را انجام داده‌ایم و در داخل این پارک درختان کهنسال قدیمی وجود دارد و با زدن یک تابلو تقریبا کار به اتمام می‌رسد. 

حضور نیروهای خدمات شهری در داخل پادگان برای آماده سازی

وی به قدمت چند ده ساله درختان پادگان ۰۶ اشاره کرد و گفت: این درختان قدیمی هستند و قرار است در جلسه‌ای این پادگان به شهرداری واگذار و درهای آن به روی شهروندان باز شود.

به اعتقاد عطایی، ظرف چند روز آینده واگذاری پادگان به شهرداری صورت می‌گیرد و در حال حاضر هم تمامی نیروهای خدمات‌شهری در حال آماده‌سازی این فضای ۳۵ هکتاری هستند.

براساس این گزارش، قانونی برای خروج پادگان‌ها از تهران تقریبا ۲۷ سال پیش تصویب شده است و تاکنون چند پادگان از تهران خارج شده است و حال قرار است پادگان ۰۶ تبدیل به بوستانی برای شهروندان شده و با این اقدام، سرانه فضای سبز منطقه افزایش یافته و مردم می‌توانند از این بوستان ۲۶ هکتاری استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا