مدیریت شهری

تهران رنگی، دعوت‌کننده است

برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران

شهر فقط ساختمان و سیمان و آهن و دود نیست. شهر رنگ دارد و روح. فقط باید بگردیم و پیدایش کنیم. باید بیرون بکشیم‌اش از پشت سیاهی. نقاب‌اش را برداریم و چهر‌ه‌ی رنگی و تمیزش را توی سطح شهر پخش کنیم و مگر روزِ نو و سالِ نو همین نیست؟ اینکه خاکستری را تبدیل کنی به سفید و سیاهی را به هفت رنگ؟ اینکه گوش کنی به روحِ شهر و رنگ‌های کمرنگ و بی‌حال آن را فرابخوانی. حتم همه جا را با حضورشان رنگین کمان می‌کنند.

نوروزِ ۹۸ و روزهایی که در آن قرار داریم تا سالَ نو،یک تفاوتِ بزرگ با سال‌های پیش دارد:رنگ!

مدیریت شهری پایتخت امسال به طور ویژه «رنگ» را در صدر اولویت‌های خود قرار داده است. از شخصِ شهردار محترم تا پیمانکارانی که هر کدام به زیبایی شهر می‌اندیشند امسال به «رنگ» توجهی ویژه دارند.حتما این روزها هنرمندانی را دیده‌اید که روی دیوارهای شهر دارند نقاشی می‌کشند، در پارک‌ها به مردمی برخورد کرده‌اید که دارند تخم مرغ رنگی طراحی می‌کنند، اگر هم اینها را ندیده‌اید، حتما بیلبوردها و طرح‌های ویژه اکران نوروزی را دیده‌اید که جملگی‌شان یک ویژگی مشترک دارند: رنگ! طرح‌هایی که شادمانه فرا رسیدنِ سالِ نو را مژده می‌دهند و تلاش می‌کنند شهروندان را به تامل و مکث وادارند.

این تهران،دیگر تهرانِ خاکستری نیست،تهرانی نیست که تو را پس بزند،این تهران تو را فرا می‌خواند و از تو می‌خواهد که در آن بمانی و از تک تک لحظات آن لذت ببری. این تهران، می‌تواند و باید که یک مقصدِ گردشگریِ جذاب برای اهالی جای جایِ ایرانِ عزیز هم باشد:تهرانی که آغوشش را به روی گردشگرانی نوروزی گشوده است و دستِ تک تکِ آنها را به گرمی می‌فشارد.این تهران،تهرانِ ماندن است،تهرانِ آمدن…

شب‌های تهران هم در روزهای منتهی به نوروز و ایامِ عید دیدنی است. شهر غرق در نور می‌شود و تونل‌های نورِ آن بر جذابیتِ آن می‌افزاید.

همه‌ی اینها را بگذارید کنار سایر طرح‌هایی که در طول نوروز ۹۸ در تهران یا به مرحله‌ی اجرا در می‌آیند یا اکران می‌شوند و آن وقت ببینید تهران چقدر می‌تواند دعوت‌کننده و متفاوت باشد. و این معجزه حضور رنگ است. روزهایی که در نبودِ ترافیک و هیاهوهای معمول و در ساعت‌هایی که بادِ بهاری اجازه‌ی جولانِ هیچ آلودگی‌ای را نمی‌دهد تهران بیش از همیشه جایی است برای ماندن،برای نفس کشیدن و برای لذت بردن از شهری که برای تک تک ساعت‌های شهروندان و مسافرانش برنامه‌ریزی کرده است.

نوروز ۹۸ فرصتی است که تهران ثابت ‌کند به همان اندازه که مسافر به شهرهای دیگر می‌فرستد،به همان اندازه هم مسافرپذیر است و یک مقصدِ جذاب برای گردشگری.این نه یک مدعا،که واقعیتی است که در روزهای آینده خود را به همه نمایان می‌کند…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا