ورزشی

مربی تیم ملی امید: قراردادی نداریم و تکلیف هنوز مشخص نیست

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مجید صالح مربی تیم ملی فوتبال امید که به نوعی برنامه‌ریزی فنی این تیم هم به عهده اوست در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پاسخگوی سوالاتی درباره عملکرد امیدها در مرحله اول انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو و برنامه‌هایش برای آینده، بود.

 

عملکردی که به زعم برخی کارشناسان، مسوولان و منتقدان با وجود همراه شدن با صعود ملی‌پوشان به مرحله نهایی اما بخاطر باخت خانگی به عربستان، مورد انتظار نبوده است و نگرانی‌ها وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم زمستان امسال این تیم در رقابت‌ها با ۱۵ تیم قدرتمند آسیایی که هیچ کدام ضعیف‌تر از عربستان نیستند باید برای کسب یکی از سه سهمیه المپیک بجنگد؛ رقابت‌هایی که با حضور تیم‌هایی چون ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی و… به میزبانی قطر برگزار می‌شود.

 

** اگرچه به مرحله بعدی صعود کردیم اما بپذیرد که تلخی باخت به عربستان، شیرینی صعود را تحت تاثیر قرار داد. با گذشت مدت نسبتا زیادی از مسابقه، دلیل آن باخت را چه می‌دانید؟

مهمترین دلیل آن یکسال و نیم کار کردن عربستان با تیمش و در مقابل کار حدودا ۳۰ روزه‌ ما با تیم ایران بود. ضمن اینکه تیم ما مقابل عربستان بد بازی نکرد. دو مرتبه توپ با تیرک دروازه برخورد داشت و ۶ یا ۷ موقعیت بسیار خطرناک دیگر هم داشتیم اما در مقابل عربستان تنها دو یا سه موقعیت گلزنی داشت که یکی از آنها هم روی اشتباه انفرادی ما تبدیل به گل شد. نتیجه عادلانه مساوی بود اما آنها حرفه‌ای تر عمل کردند. ما فهمیدیم که چه رقبایی انتظار ما را در مرحله نهایی می‌کشند و در آنجا باید خیلی هوشمندانه عمل کنیم.

 

** البته چند ماهی بود که تیم امید بعضا اردوهایی تشکیل می‌داد و در بعضی تورنمنت‌ها شرکت می‌کرد!

 

بله، کار ما از اواخر آذر شروع شد اما عملا ۳۰ تا ۳۲ روز تمرین، برگزار کردیم. ضمن اینکه در تمام این اردوها، همه بازیکنان را در اختیار نداشتیم. می‌شود گفت کامل‌ترین اردوی تمرینی امید در برنامه آنتالیا بود که باز آنجا هم ملی‌پوشان فولاد و ملوان نبودند. ما در بازی تدارکاتی با عمان همه تیم غیر از علیرضا جهانبخش و سردار آزمون حضور داشتند.

 

** جهانبخش و آزمون هم که بالاخره به تیم اضافه شدند؛ بازیکنان حرفه‌ای که زود با تیم هماهنگ می‌شوند و قطعا عربستانی‌ها نظیر آنها را هم نداشتند!

بله اما آنها ۷۲ ساعت قبل از اولین مسابقه به جمع تیم پیوستند و می‌دانید که در روزهای قبلی هم چه کشمکشی در فدراسیون برای حضور آنها بوجود آمده بود. شاید تا لحظه آخر هم مطمئن نبودیم آنها را خواهیم داشت. با این حال از داشتن چنین بازیکنانی خوشحال بودیم و این دو تاثیر خوبی بر عملکرد و نتایج تیم امید داشتند.

 

** تیم امید به هدفش رسید و عملکرد آن را رضایت‌بخش می‌دانید؟

هدف اول ما صعود بود که به آن رسیدیم. بالاخره در مسیر کسب یک سهمیه مهم، ممکن است نتایج مختلفی حاصل شود. تاریخ فوتبال نشان می‌دهد تیم‌هایی بوده‌اند که حتی به سختی از مرحله گروهی صعود کردند اما نهایتا قهرمان جهان هم شده‌اند. تیم ملی بزرگسالان هم در راه رسیدن به جام جهانی به لبنان باخت و کسی انتظارش را نداشت. مهم این است که الان تیم امید صعود کرده و از طرفی به درک بیشتر و بهتری از قدرت حریفانش در مرحله نهایی رسیده است. می دانیم چه کار سختی در پیش داریم و باید از الان برایش آماده شویم. یادمان نرود که تا همین چند ماه پیش تکلیف کادر تیم امید مشخص نبود و ما عهده‌دار مسوولیت تیمی شدیم که بازیکنانش انتخاب شده‌ بودند.

 

** البته شما بعد از حضورتان استعدادیابی هم کردید…

بله، وقتی کادر فعلی انتخاب شد بازیکنان چند جلسه زیر نظر مسعود مقیم مربی قبلی تیم امید، انتخاب شده و تمرین هم کرده بودند. بعد از آن احساس کردیم نفرات دیگری هم هستند که می توانیم از آنها استفاده کنیم. این را به سختی کار ما اضافه کنید که در همین فرصت کم، همزمان با تمرینات، استعدادیابی هم کردیم.

 

** بنابراین دغدغه‌ها و نگرانی‌های مطرح شده را منطقی نمی‌دانید؟!

نگرانی و انتقاد حق مسلم همه است و اتفاقا همه آنها را هشداردهنده می‌دانم. قبول دارم که دیدگاه‌ ما باید وسیع‌تر شود. در همین مسابقات تجربیات مهم زیادی کسب کردیم که باید در مرحله نهایی از آنها استفاده کنیم. حرفم این است که در مجموع با توجه به فرصت و بضاعتی که داشتیم، به هدف اصلی یعنی صعود، دست یافتیم و اکنون با تجربیات بیشتر، فرصت خوبی برای آماده‌سازی تیم داریم.

 

** یکی از انتقادهایی که به تیم امید می‌شود، همین موضوع تجربه کادرفنی یا در اصل سرمربی تیم است. حتما شنیده‌اید که بعضی مربیان و صاحب‌نظران گفته‌اند تیم امید جایی برای کسب تجربه نیست و مربیان این تیم باید تجربه کافی خود را در اختیار بازیکنان قرار دهند تا موفقیت حاصل شود؟

 

بله اما منظور من از کسب تجربه، پیدا کردن شناخت و درک واقعی‌تر از حریفان است. اینکه فهمیدیم حریفانی در چه سطحی داریم و چقدر باید کار کنیم تا موفق شویم. در این کادر مربیان با تجربه متعددی هستند که فکر می‌کنم در مجموع مشکل کم‌تجربگی نداشته باشیم. حریفان از جمله عربستان، در همین مرحله مقدماتی با ترکیب ثابت به میدان نرفتند و حدود ۱۹ بازیکن آماده و هماهنگ را مهیای این بازی‌ها کرده بودند. عربستان طی یک‌ونیم سال آینده در تورنمت‌های مختلفی شرکت کرده بود که یکی از آنها جام کشورهای عربی در رده امید پس از رده بزرگسالان بود. آنها قهرمان این رقابت‌ها هم شده بودند. عربستان برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای رده‌های پایه از جمله رده سنی امید داشته است و در مقابل ما با دغدغه داشتن تمام بازیکنان در اردوها یا گرفتن بازیکنان یک روز پس از بازی‌های لیگ و تحویل شان یک روز پیش از بازی بعدی مواجه بودیم.

 

** این برنامه‌ریزی را که نمی‌توانید تغییر دهید و تا برنامه‌های ما همیشه همین بوده است. می دانید که امسال هم قطعا برنامه همین است، پس با این حال می‌خواهید چه کنید؟

البته خوشبختانه شنیده‌ام که برای برنامه‌ریزی مسابقات لیگ در فصل آینده، این‌بار مهدی تاج رییس سازمان لیگ می‌خواهد در جلسه برنامه‌ریزی مسابقات، علاوه بر کادر فنی تیم ملی بزرگسالان از مربیان یا سرمربی تیم امید هم دعوت به حضور کند. به هر حال تیم امید سال سختی را پیش رو دارد و تکلیف سهمیه المپیک امسال مشخص می شود. ما باید در چندین تورنمت شرکت کنیم که با در نظر گرفتن شرایط بازیکنان، نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی داریم.

 

** با توجه به اینکه برنامه مسابقات تیم ملی در انتخابی جام جهانی و جام ملت‌ها مشخص است و به احتمال فراوان طبق روال گذشته، اردوهای تیم امید هم همزمان با اردوهای بزرگسالان برگزار می شود؛ بنابراین زمان‌بندی اردوهای امید حداقل تا پایان آبان‌ماه که مشخص است؟

 

هنوز جلسه‌ای در این‌باره برگزار نشده و مشخص نیست تکلیف چه می‌شود. تیم امید امسال نیاز به اردوهای تدارکاتی زیادی دارد و جلسه هم‌اندیشی برای برنامه‌ریزی‌ها هم قرار است بزودی برگزار شود. فعلا که فدراسیون درگیر مسایل تیم ملی بزرگسالان است و سازمان لیگ هم مسابقات باشگاهی را برگزار می‌کند. با توجه به اینکه در مسایل تیم امید کمیته ملی المپیک هم نقش دارد، در هر حال باید دید مسوولان چه دیدگاهی نسبت به فعالیت کادر فنی هم دارند.

 

** یعنی ممکن است کادر فنی تغییر کند؟

چنین برداشتی ندارم اما در هر حال ما از حدود ۴ ماه پیش که شروع بکار کردیم هنوز قراردادی نداریم. هیچ‌کدام از اعضای کادر فنی تیم، قرارداد ندارند و منتظر هستیم ببینیم فدراسیون و کمیته المپیک چه برنامه‌ای برای نحوه فعالیت تیم امید دارد. البته من همان مدت زمانی که کنار تیم بزرگسالان کار کردم هم قراردادی نداشتم.

 

** کیومرث هاشمی رییس کمیته المپیک در آخرین مصاحبه اش عنوان کرده که "عملکرد تیم امید مورد انتظار ما نبود " در این باره چه نظری دارید؟

طبیعتا ما هم فکر می‌کردیم، نتیجه بهتری کسب شود اما فوتبال همین است. شاید اگر توپ سردار آزمون در دقیقه ۱۶ وارد دروازه عربستان می‌شد، نتیجه دیگری می‌گرفتیم. آنها حرفه‌ای‌تر عمل کردند و ما می‌توانیم باتجربه‌تر باشیم. مهم این است که از اتفاقات گذشته درس بگیریم. به عنوان یک مربی تا آخر عمرم در هر مسوولیتی در مربیگری باشم آماده درس آموختن هستم. همانطور که گفتم با در نظر گرفتن همه شرایط، عملکرد تیم امید را رضایت‌بخش می‌دانم اما باید بهتر از این شویم و فرصت هم داریم.

 

** یعنی ممکن است باز هم برای تیم امید این‌بار در این مقطع زمان، فرصت سوزی شود؟ اگرچه به تاخیر انداختن برنامه‌ریزی‌ هم نوعی فرصت‌سوزی است!

ما منتظریم تا نظر رسمی مسوولان و در ادامه جلسه‌های برنامه ریزی برگزار شود. الان دیگر نمی‌شود گفت فرصت کمی داریم؛ زمان به اندازه کافی برای آماده‌سازی تیم امید وجود دارد. ما می‌توانیم در بازی‌های غرب آسیا شرکت کنیم و فکر می‌کنم این بحث هم وجود دارد. از طرفی تمام انتقادها را هم می‌پذیریم و باید ایرادها را برطرف کنیم. صحبت من با کیومرث هاشمی رییس کمیته المپیک این است که دیگر مشخص شده با چه حریفان قدرتمندی بازی داریم؛ با توجه به شکل برگزاری مرحله نهایی مسابقات و اینکه تنها سه تیم از آسیا به المپیک صعود می‌کنند، یعنی ما باید برای رویارویی با هر سبکی از فوتبال آسیا آماده باشیم. از الان کمیته می‌تواند به گونه‌ای به موضوع تیم امید ورود کند تا بتوانیم در بهترین وضعیت آماده سازی راهی قطر شویم.

 

** منظورتان از ورود کمیته ملی المپیک از "الان" چیست؟

فدراسیون درگیر مسایل تیم بزرگسالان است و در ادامه هم دغدغه‌های متعددی دارد. اینکه تکلیف کادر فنی و نحوه همکاری در بحث قراردادها مشخص شود، جلسه‌های برنامه‌ریزی و هماهنگی مسابقات باشگاهی را هرچه زودتر برگزار کنیم تا از الان حضورمان در تورنمت‌های تدارکاتی بین المللی را قطعی کنیم. معمولا این کار چندین ماه قبل از تورنمنت‌ها انجام می‌شود. همینطورمواردی مثل استفاده علیرضا جهانبخش و سردار آزمون و احتمالا ملی‌پوشان دیگری که شاید در لیست تیم ملی بزرگسالان باشد، می‌تواند از الان حل شود و به روزها و دقایق پایانی کشیده نشود.

 

** با شناخت بیشتری که از کادر فعلی بازیکنان بدست آوردید، چه تعداد از آنها ممکن است از تیم امید خط بخورند؟

فکر می‌کنم ۸۰ تا ۸۵ درصد بازیکنان تیم امید را همین نفرات مرحله مقدماتی تشکیل دهند. همینطور ممکن است پدید‌ه‌هایی را در مسابقات داخلی ببینیم یا اینکه خدای ناکرده بازیکنی در روزهای آخر مصدوم شود که همواره باید آماده جایگزین کردن نفراتی باشیم.

 

** یعنی تغییر ۱۵ تا ۲۰ درصدی لیست بازیکنان قطعی است؟

ما تقریبا از عملکرد همه بازیکنان رضایت داریم و این میزان درصد تغییرات هم احتمالی است؛ چون معتقدم بازیکنان دیگری هم هستند که می‌توانند در لیست نهایی تیم حضور داشته باشند. ضمن اینکه اردوها را معمولا با ۳۰ بازیکن برگزار می‌کنیم و نهایتا ۲۳ بازیکن به مسابقات رسمی اعزام می‌شوند، بنابراین ممکن است تغییرات محدودی در لیست داشته باشیم.

 

** پیش ازاین گفته بودید، زمانی درباره علت‌ قطع همکاری با تیم ملی و کارلوس‌ کی روش صحبت خواهید کرد. هنوز وقتش نرسیده است؟

خیر؛ هنوز هم ترجیح می‌دهم صحبتی در این‌باره نداشته باشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا