سیاسی

مذاکرات هسته‌ای پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر سیدحسن روحانی با مورد توجه قرار دادن ایام فاطمیه و ولادت حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: امروز روزی است که در خاطره تاریخی ملت ایران خواهد ماند و روزی است که از دیدگاه بنده روز تشکر و سپاس از ملت ایران قلمداد می‌شود و مردم با ایستادگی استقامت و مقاومت خودشان گام دیگری در مسیر دستیابی به اهداف بلند ملی‌شان برداشتند و من باید از همه مردم ایران که در طول سالیان گذشته برای حراست از منافع ملی و حقوق ملی خودشان ایستادگی کردند و امروز هم همچنان مقاوم خواهند بود و در آینده نیز این مسیر را ادامه می‌دهند، تشکر کنم.

 

روحانی ادامه داد: دولت از آغاز وعده‌هایی به مردم داده بود و ما همواره به دنبال اجرای آن وعده‌ها در چارچوب خاص و منافع ملی هستیم. در این راستا یکی از وعده‌های دولت این بود که سانتریفیوژ بچرخد اما زندگی مردم هم بچرخد و چرخش سانتریفیوژها زمانی برای ما ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم در چرخش باشد و این کار و این هدف را امروز از ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای قبل نزدیک‌تر می‌بینیم.

 

وی یادآور شد: دولت در ۱۰۰ روز اول اولین گام‌ها را برداشت و به توافق موقت با طرف مذاکره دست یافت و از آن زمان تا امروز در تلاش بودیم تا گام دوم برداشته شود و این گام دیشب به سرانجام رسید و ما گام دوم را برداشتیم و حفظ حقوق هسته‌ای‌مان را که برای‌مان اهمیت داشت در چارچوب موردنظر مورد توجه قرار دادیم و تلاش کردیم و همه امیدها این است که تا اوایل تیرماه گام سوم یعنی توافق نهایی را برداریم و گام چهارم که گام اجرای توافقات نهایی است پس از آن برداشته شود.

 

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ۱+۵ پذیرفته است که ایران دارای غنی‌سازی در خاک خود باشد و اگرچه تا دیروز می‌گفتند ایران تهدیدی برای منطقه و جهان است اما امروز همه قبول کردند که غنی‌سازی در ایران برای هیچ‌کس تهدید نیست و من در این‌جا به صراحت می‌گویم که غنی‌سازی و همه فناوری‌های هسته‌ای ما صرفاً برای توسعه ایران است. این غنی‌سازی و این فناوری علیه هیچ کشوری از جمله کشورهای منطقه و جهان نخواهد بود و امروز هم دنیا به خوبی به این موضوع اذعان کرده است که ایران به دنبال اهداف صلح‌آمیز خود است.

 

وی با بیان این‌که «در این چارچوب اراک فعال خواهد شد» گفت: با فناوری مدرن‌تر فردو که بعضی فکر می‌کردند بسته می‌شود برای همیشه باز می‌ماند. در فردو بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ مستقر خواهد بود و فعالیت و فناوری‌های دیگر هسته‌ای و فیزیکی در آن‌جا انجام خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که «طبق این چارچوب همه تحریم‌ها لغو خواهد شد»، گفت: همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی. در همان روز اجرای توافق همه قطعنامه‌های علیه ایران که ۶ قطعنامه است لغو می‌شود و از روز توافق همکاری‌های جدید هم در بخش هسته‌ای و هم دیگر بخش‌ها با دنیا صفحه جدید خود را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین در چارچوبی که پیش رو داریم می‌بینیم که رویکرد این دولت پاسخ داده است.

 

رییس‌جمهور گفت: رویکرد ما این بود که در دنیای امروز تهدید و فشار بر دیگران بی‌ارزش است و همه باید دنبال برد- برد باشیم. یک توافقی که به نفع همه باشد. احترام متقابل، منافع مشترک و دستیابی به اهداف مشترک همه مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی افزود: برخی فکر می‌کنند که ما یا باید با دنیا بجنگیم یا باید تسلیم قدرت‌ها شویم، در حالی که ما معتقدیم راه سومی وجود دارد و ما می‌توانیم با دنیا همکاری داشته باشیم. البته آن‌ها می‌گویند مذاکره در سایه فشار تحریم بود، خودشان هم می‌دانند که این حرف پایه‌ای ندارد و تحریم آن‌ها برای مذاکره نبود.

 

وی ادامه داد: آن‌ها تحریم کردند تا ما تسلیم شویم. اما وقتی دیدند که تسلیم امکان‌ناپذیر است و در برابر یک ملت متحد منسجم شجاع قرار دارند آن وقت گفتند تحریم برای مذاکره بوده است. ما قبل از تحریم هم با دنیا مذاکره می‌کردیم. حین تحریم هم مذاکره می‌کردیم. پس رویکرد دولت این بود که اگر دیگران به ما تکریم کنند و تهدید نکنند پاسخ تکریم خود را با تکریم خواهند گرفت و امروز به این واقعیت دست یافته‌اند که تکریم در برابر تکریم و نه تهدید و تحریم و فشار. این موفقیت بزرگ این رویکرد است و نشان می‌دهد که این رویکرد درست بوده است.

 

روحانی گفت: نکته دیگر این است که همین گامی که امروز به آن دست یافته‌ایم در سایه همدلی، همزبانی و انسجام بوده است. ما در تمام مراحل قدم به قدم با دیگر مسئولین مشورت کرده‌ایم. ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری بهره برده‌ایم و ایشان هم سخاوتمندانه ارشادات خود را در اختیار دولت و تیم مذاکره کننده قرار داده‌اند.

 

وی اظهار کرد: من در اینجا لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری، روسای قوه مقننه و قضائیه و همه مسئولینی که در این راستا به ما کمک کردند تا این گام را برداریم تشکر کنم و در گام بعدی نیز ما نیازمند همکاری آن‌ها نه تنها در بحث هسته‌ای بلکه در همه مسائل کشور هستیم.

 

وی با بیان این‌که «مسیر ما مسیر درستی است»، افزود: امروز ملت ما به دنیا نشان داده که علی‌رغم فشارها در انتخابات ۹۲ حضور و ایستادگی خود را نشان دادند و پس از انتخابات نیز در همه عرصه‌ها با حضور منسجم خود کاری کردند که از مسیرهای دشوار عبور کنیم.

 

رییس‌جمهور تصریح کرد: ما در مذاکرات هسته‌ای هر آن‌چه به دنیا گفته‌ایم، وعده داده یا خواهیم داد پای قول خود ایستاده‌ایم. دنیا بداند ما اهل فریب و دورویی نیستیم و اگر وعده‌ای داده‌ایم به آن عمل خواهیم کرد منتها مشروط بر آن‌که طرف مقابل نیز به وعده‌هایی خود عمل کند.

 

وی گفت: هم تا این‌جا و هم در توافق نهایی توافق ما متوازن خواهد بود و اگر آن‌ها روزی بخواهند مسیر دیگری انتخاب کنند راه انتخاب همواره پیش روی ملت ما نیز باز خواهد بود.

 

وی با بیان این‌که «مذاکرات هسته‌ای پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است»، گفت: در دنیای امروز پیشرفت و ثبات در منطقه و جهان بدون همکاری و هماهنگی امکان‌پذیر نیست. ما به سوی همه کشورهایی که می‌خواهند به ملت ایران احترام بگذارند دست دوستی را دراز می‌کنیم. با کشورهایی که رابطه خوب داریم، رابطه صمیمانه‌تر می‌خواهیم. با کشورهایی که رابطه سرد داریم رابطه بهتر می‌خواهیم و اگر با کشورهایی دارای تنش یا احیاناً دارای خصومت هستیم پایان خصومت و تنش را می‌خواهیم؛ چراکه بی‌تردید همکاری و تعامل به نفع همه خواهد بود.

 

روحانی با بیان این‌که «ما باید در همه زمینه‌ها یک گام جدید برداریم»، گفت: امروز روزی است که دولت دستش را به سوی فعالان اقتصادی و همه مردم ایران دراز می‌کند. ما به رونق اقتصادی، اشتغال جوانان و توسعه صادرات غیرنفتی نیاز داریم تا مردم شاهد بهبود در زندگی مادی و معنوی خود باشند.

 

وی گفت: امروز پیام من به ملت ایران پیام تشکر و درخواست است برای همدلی بیشتر، رونق اقتصادی، روابط نزدیک‌تر اجتماعی و همدلی در رقابت‌های سالم سیاسی؛ چراکه امسال سال انتخابات خواهد بود.

 

روحانی افزود: امیدواریم همه ما بتوانیم در شرایط امروز و امسال که به حول و قوه الهی بهتر از سال گذشته خواهد بود برای پیشرفت و سربلندی ملت و کشورمان بیش از پیش تلاش کنیم.

 

وی گفت: من لازم می‌دانم از همه کسانی که در برداشتن این گام تلاش کرده‌اند به ویژه وزیر امور خارجه، تیم مذاکره کننده، رئیس سازمان انرژی اتمی، تیم حقوقی و همه کسانی که از آغاز دولت تاکنون در این راستا تلاش کرده‌اند از طرف خودم و ملت بزرگوار ایران تشکر کنم و امیدوارم حمایت ملت و رهبری معظم همواره پشتیبان این مسیر و راه تا موفقیت نهایی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا