اجتماعی و فرهنگی

ساخت ۱۰۰ مخزن بتنی برای آبیاری پارک‌ها در سال ۹۴

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مجتبی عبداللهی با اشاره به اینکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران دنبال می‌شود، گفت: معاونت خدمات شهری برای تامین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهری به صورت کامل از آب خام و به شکل مکانیزه استفاده می‌کند، بنابراین ساخت مخازن بتنی یکی از موضوعاتی است که می‌تواند مشکل تامین آب برای آبیاری را حل کند.

 

وی با بیان اینکه موضوع ساخت مخازن بتنی در مناطق ۲۲ گانه سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در دستورکار قرار گرفته است، گفت: تلاش ما این است که بتوانیم حجم ذخیره‌سازی مخازن در فصل زمستان را پر کنیم و در تابستان بتوانیم از آب‌های جاری برای مقابله با کمبود آب استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه در سطح شهر ۵۵۰ هزار متر مکعب گنجایش مخازن بتنی است، گفت: ما باید این حجم را به ۹۰۰ هزار متر مکعب برسانیم تا پاسخگوی نیازهای ما باشد. در این راستا در سال ۹۴ نیز موضوع ساخت مخازن را در دستور کار قرار دادیم حتی اعتبارات لازم را برای ادامه موضوع ساخت مخازن در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران پیش‌بینی کردیم.

 

عبداللهی با تاکید بر اینکه شهر تهران نیاز به بیش از ۱۰۰ مخزن بتنی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی دارد، گفت: هر منطقه در سال آینده ۳ الی ۴ مخزن خواهند ساخت.

 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه توسعه فضای سبز با تمام توان در شهر تهران پیگیری می‌شود، گفت: تعدادی باغ تملک کردیم و از باغات شهر تهران حمایت می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر باغ‌های تهران شناسایی شده و همگی دارای دفترچه هستند. براین اساس آمار و تعداد باغ‌ها مشخص شده است و کمیسیون ماده ۷ نیز که مسوول رسیدگی به تخلفات و قطع احتمالی درختان در سطح شهر است، مرتبا برگزار می‌شود.

 

عبداللهی در پایان تاکید کرد: دوره جدید شورا تمهیداتی در این حوزه داشته است. جریمه‌ها چند برابر شده است و تلاش می‌کنیم در کمیسیون ماده ۷ پیگیری‌های لازم برای حفاظت از باغات انجام شود.

 

 

 

نصب نوار جاذب آب در پیاده روهای سطح شهر

 

از سوی دیگر منصوریان نویریان مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در راستای توجه بیشتر به وضعیت سفره های آب زیرزمینی، از ابلاغ یک بخشنامه جدید به منظور تامین حداقل میزان نفوذپذیری آب در پروژه های پیاده رو سازی خبر داد و گفت: استفاده از روکش های نفوذپذیر در سطح پیاده روها با توجه به رویکرد جدید مدیریت آب های سطحی در نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران و با هدف کاهش سطح رواناب ها، تغذیه آبخوان ها و بهبود کیفیت آب های زیرزمینی مورد تاکید قرار گرفته است. بخشنامه جدید کمک خواهد کرد تا محدودیت های اجرایی، مانع از کاهش تراوایی سطح پیاده روها نشوند.

 

نویریان نیاز به تامین حداقل عرض پیاده رو، جانمایی مبلمان و تجهیزات شهری را از جمله این محدودیت ها دانست و افزود: چنین عواملی بعضا منجر به کاهش سطح یا حذف باغچه ها از سطح پیاده روها شده و در نتیجه باعث کاهش میزان نفوذپذیری معبر می شوند.

 

وی راهکار بخشنامه جدید به منظور تامین حداقل میزان نفوذپذیری در پروژه های پیاده رو سازی را، اجرای نوار جاذب آب ذکر و اضافه کرد: اجرای نوار جاذب آب از این پس در پیاده روهای فاقد باغچه و یا پیاده روهایی که به دلیل محدودیت های اجرایی نیاز به کاهش سطح باغچه یا جوی باغچه دارند، الزامی خواهد بود.

 

گفتنی است نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران در دستورالعملی با عنوان "مشخصات فنی و مقاطع همسان پیاده روسازی" 4 الگوی همسان را برای اجرای چنین پروژه هایی در سطح معابر شهر تهران تعیین کرده است؛ الگوهایی که ضمن استانداردسازی رویه های اجرایی، از تنوع های غیرضروری و پرهزینه در اجرای چنین طرح هایی جلوگیری می کنند. اجرای کفپوش های بتنی به روش خشکه چینی با زیرسازی شنی، یکی از الگوهای یادشده است که به منظور افزایش سطح تراوایی زمین و تغذیه سفره های آب زیرزمینی طراحی شده است. از آنجایی که پیش بینی می شود سال آتی تهران با بحران آب مواجه باشد و از طرفی کاهش بارندگی و برداشت بیش از حد مجاز از سفره های آب زیرزمینی موجب کاهش کمی و کیفی آب شود، لذا شهرداری تهران بر اجرای طرح های سازگار با محیط زیست و در راستای تقویت سفره های آب زیرزمینی اهتمام ویژه ای دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا