اجتماعی و فرهنگی

استخدام ۱۱۶ هزار نیروی انسانی در دولت دهم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین گردهمایی نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استان‌ها امروز با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استان‌ها در باشگاه فرهنگیان برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در سخنانی با طرح این پرسش که مأموریت شورای عالی آموزش و پرورش چیست، اظهار داشت: اینکه در بحث‌های مدیریتی صحبت از مأموریت می‌کنیم، یعنی فلسفه وجودی آن است.

فانی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش از بدو تأسیس ماموریتش این است که سیاست‌گذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاست‌های نظام و قوانین و مقررات موضوعه را داشته باشد.

وی یادآور شد: باید این ماموریت را در شورای عالی آموزش و پرورش دنبال کنیم و بحث سیاست‌گذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه بحث مهمی است که در قالب سیاست‌های کلان نظام به عنوان سند بالادستی تبیین و عملیاتی می‌شود و هر شورایی نیاز به پشتیبان دارد که آن دبیرخانه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وظایف دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در قانون وظایفی برای دبیرخانه شورا تعیین کرده‌اند که شامل نظارت بر حسن اجرای مصوبات، توسعه ارتباطات با مردم و پشتوانه علمی پژوهشی و خدماتی که این کار را در سال‌های اخیر دبیرخانه انجام می‌دهد و محتوا و پژوهش‌های خوبی صورت گرفته است.

فانی ادامه داد: توسعه ارتباط با مردم و مجریان از وظایف دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش است و شما نمایندگان این شورا در استان‌ها در بحث نظارت بر اجرا و توسعه ارتباط با مردم و مجریان وظایف مهمی دارید.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه چه اتفاقی در مصوبات در بستر عمل می‌افتد، افزود: به نظر می‌رسد شما نمایندگان در استان‌ها با تکیه بر ساختار ماتریسی بتوانید این دو وظیفه دبیرخانه را در حوزه اجرا و استان‌ها انجام دهید.

وی درتوضیح ساختار ماتریسی گفت:  این ساتخار از ساختار مدیریتی است که یک مدیر پروژه دارد و از افرادی که در آن مسئولیت دارند، استفاده می‌کند و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش فرآیند خوبی در شورا و کمیسیون‌ها طی می‌کند اما باید یک بازخوردهایی از آن داشته باشیم.

فانی تصریح کرد: بازخورد گرفتن مشکل شناسی و مسئله کار مهمی است که باید به طور مرتب در فرآیند تعلیم و تربیت دنبال کنیم و شما به دلیل اینکه ارتباط نزدیک‌تری در مناطق دارید می‌توانید این بازخوردشناسی را داشته و از معلمان و خبرگان بهره‌مند شوید و نسبت به ارائه پیشنهادات در شورا ما را یاری کنید.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شناسایی خلأ‌های قانونی در مجموع آموزش و پرورش وجود داشته و شما در استان‌ها می‌توانید با تعملات با اداره کل و مناطق، آن را شناسایی و به دبیرخانه شورای عالی انتقال دهید تا ما آن خلأ‌ها را پر کنیم.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم استراتژی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است، افزود: بارها اعلام کرده‌ایم در فرآیند تعلیم و تربیت، ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش حاصل شود و شورای عالی آموزش و پرورش می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها، تدوین آئین‌نامه‌ها و مقررات به ما کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش با طرح سؤالات مهمی در خصوص برنامه‌های نظام آموزشی خاطرنشان کرد: آیا تنوع مدارس در راستای ارتقای کیفیت است یا خیر؛ اینکه مدارس متنوع داریم به نفع ماست یا خیر و این پرسش وجود دارد که جداسازی دانش‌آموزان تیزهوش، دولتی و غیردولتی و شاهد به نفع ارتقای کیفیت است؟ و این کاری است که باید در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش و واحدهای استانی به آن پرداخته شود تا ببینیم در مجموع مصلحت دانش آموزان چیست.

وی با اشاره به مجتمع‌های آموزشی گفت:‌ آیا ما به اهدافمان در این خصوص رسیده‌ایم و یا به درستی اجرا شده است و یقینا دارای نقاط قوت و ضعفی است.

فانی با اشاره به ارزش‌یابی توصیفی دانش‌آموزان، افزود: آیا در هر ۶ پایه مقطع ابتدایی این ارزشیابی باشد یا در بخشی از این مقطع که موضوعی است که باید بررسی شود. وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که در متوسطه دوم آیا حذف مردودی از پایه اول به مصلحت است، افزود: آیا نباید بررسی مجدد شود و اینها از جمله مثال‌هایی است که جا دارد پس از چندین سالی که این اقدامات را در آموزش و پرورش انجام داده‌ایم بررسی شده و باید کارمان متکی بر پژوهش و عقل جمعی بوده و حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت سند تحول آموزش و پرورش یادآور شد: تدوین این سند از سال ۸۲ آغاز شد و در سال ۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و امسال نیز از ۱۳۱ راهکار به ۴۰ راهکار ورود پیدا کرده‌ایم و در قالب ۹۹ برنامه انجام داده‌ایم.

فانی با اشاره به لایحه رتبه‌بندی معلمان افزود: لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است و امیدواریم تا پایان امسال تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کار نقشه راه سند تحول بنیادین نهایی شده است و این نقشه راه بیان می‌کند که می‌توانیم از سال ۹۴ با یک برنامه‌ریزی نظامند کار اجرای سند تحول را اجرایی کنیم و برنامه ششم توسعه‌ که در راه است، سند تحول مبنای تدوین برنامه ششم توسعه خواهد بود.

وی تصریح کرد: اقتصاد آموزش و پرورش در این دوره مورد توجه قرار گرفته است و برای نخستین بار است که در آموزش و پرورش بنده به عنوان وزیر یک مشاور اقتصادی منصوب کرده‌ام و آثاری نیز داشته است.

فانی یادآور شد: افزایش بودجه آموزش و پرورش لازم است اما کافی نیست و گام دیگری که برداشته‌ایم افزایش بهره‌وری از بودجه آموزش و پرورش است تا از همین بودجه استفاده بهتری داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به نظر می‌رسد اگر افزایش بودجه آموزش و پرورش و افزایش بهره‌وری از منابع موجود صورت گیرد مانند ساماندهی نیروی انسانی و بسته حمایتی، بهره‌وری افزایش می‌یابد؛ معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است اما با شعار نمی‌شود آنرا جلو برد. رتبه‌بندی معلمان گام مؤثری برای بالا بردن انگیزه و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان است.

فانی خاطرنشان کرد:‌ در دولت دهم ۱۱۶ هزار نیروی انسانی به استخدام آموزش و پرورش درآمد که یکبار سنگینی به بودجه آموزش و پرورش وارد کرده است و تمام تلاش ما این است تا بهره‌وری را افزایش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای هر ۱۱.۵ دانش‌آموز یک نیروی انسانی در آموزش و پرورش است که نسبت مناسبی نیست و باید به عدد ۱۵ برسد که این طول می‌کشد و باید بهره‌وری نیروی استخدام شده را بالا ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا