مدیریت شهری

مرمت دارالفنون تا ۲ سال آینده

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش امروز در مراسم افتتاح «خانه امیرکبیر، خانه شهدای دانش‌آموز و خانه شهدای معلم» که در مدرسه دارالفنون برگزار شد با تبریک ایام ولادت پیامبر اسلام اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته نسبت به مرمت دار‌الفنون کم‌توجهی شده است و طبق برنامه پیش نرفته است.

وی با بیان اینکه مدرسه دار‌الفنون از ۳ سال پیش تحویل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شده است، گفت: در سند آموزش و پرورش مراکز اسناد یکی از منابع یادگیری است و ما با میراث فرهنگی و سازمان نوسازی مدارس کشور برای مرمت دار‌الفنون هماهنگی‌هایی را آغاز کردیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با بیان اینکه امروز ۲ جلسه در خصوص دار‌الفنون برگزار شد، افزود: امیدوارم بتوانیم درالفنون را قدبرافراشته و فعال ببینیم.

وی با بیان اینکه نیازمند این هستیم که طرح جامعی را برای دار‌الفنون داشته باشیم، ادامه داد: دار‌الفنون ثبت آثار فرهنگی شده است و برای هر نوع فعالیت مرمتی در آن باید امضا توشیح از سازمان میراث فرهنگی را داشته باشد و این در حالی است که بین دریافت از مرمت و مقاوم‌سازی بین سازمان نوسازی مدارس و میراث فرهنگی توافق کاملی وجود نداشت.

معاون پژوهشی سازمان آموزش و پرورش بیان داشت: سازمان نوسازی مدارس کشور معتقد است که مرمت بدون مقاوم‌سازی می‌تواند خطرناک باشد و میراث به حفظ کالبد بنا توجه دارد که در نتیجه امروز مقرر شد طرح‌ها در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی بررسی شود و نتیجه نهایی در شورای فنی باشد.

وی با بیان اینکه در جلسات امروز از کلی‌گویی‌ها دور شدیم و به میدان اقدام آمدیم، گفت: نزدیک به ۶ میلیارد تومان برآورد اولیه طرح بود که حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیارد تومان برای مرمت نهایی دار‌الفنون نیاز داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان در خصوص طولانی شدن مرمت دارالفنون اظهار داشت: جلسات کارشناسی زمان می‌برد اما اکنون از مفاهیم نظری فاصله گرفتیم و امیدواریم همان طور که میراث فرهنگی وعده کرده است در جلسه آینده شورای فنی که ۲ هفته دیگر برگزار می‌شود نظر نهایی را بدهند.

وی با تأکید بر اینکه در مدت زمانی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدرسه‌ دارالفنون را تحویل گرفته است اقدامات متعددی انجام شده است، گفت: چند سال قبل اینجا خیلی ریخت و پاش بود و شاهد حضور حیوانات موذی بودیم حتی حیاط شمالی انبار بود اما از زمانی که دار‌الفنون را تحویل گرفتیم قدم به قدم در احیای آن جلو می‌رویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: ۴ ضلع دار‌الفنون مورد توجه ماست که مرمت ضلع جنوبی آن در حال اتمام است و این در شرایطی است که باید هویت تاریخی دار‌الفنون و اصل بنا لطمه نبیند.

وی اظهار امیدواری کرد که مرمت دار‌الفنون تا ۲ سال آینده به اتمام برسد و از ایجاد یک سازمان مردم‌نهاد برای حمایت از دار‌الفنون خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا