اجتماعی و فرهنگی

بهره برداری از ۹۷ بیمارستان ظرف ۶ ماه

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  دکتر سید حسن هاشمی در جلسه اصلاحات در برنامه پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران افزود: هدف قانون گذار از اجرای برنامه پزشک خانواده، شکل گیری نظام ارجاع در کشور، دسترسی بیشتر مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش هزینه های سلامت و توجه جدی به بهداشت و اجرای دقیق راهنماهای بالینی است.

 

وی با بیان این که دستیابی به این هدف در کوتاه مدت میسر نیست، گفت: در نظام های پیشرفته سلامت، استقرار کامل برنامه پزشک خانواده ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می برد.

 

وزیر بهداشت با بیان این که در حال حاضر برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران در حال اجرا می باشد، گفت: با توجه به اعتبارات محدود و تعداد پزشکان عمومی، اجرای مدل برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران برای جمعیت ۸۰ میلیون نفری کل کشور میسر نیست.

 

دکتر هاشمی گفت: مدل کشوری اجرای برنامه پزشک خانواده ایجاد پایگاه های سلامت در قالب جمعیت تحت پوشش ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفری و به کار گیری کارشناس سلامت است و در صورت تامین اعتبارات، به کار گیری روانشناس و کارشناس تغذیه در پایگاه های سلامت است.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه نباید وعده های اجرای برنامه هایی را به مردم بدهیم و بعد مجبور به متوقف کردن آن شویم، گفت: متوقف کردن برنامه ها و وعده های داده شده به مصلحت نظام نیست و به اعتماد مردم خدشه وارد می کند.

 

 

 

اهمیت مدیریت منابع در اجرا کردن برنامه ها

 

 

دکتر هاشمی با تاکید بر این که اقتصادی اجرا کردن طرح ها مهم است، تصریح کرد: مهم این است که با حداقل هزینه ها بتوانیم به نتایج بهتری برسیم.

 

وزیر بهداشت با تاکید بر ادامه جلسات ستاد کشوری برنامه پزشک خانواده گفت: این ستاد باید به طور منظم جلسات را تشکیل دهد و برنامه ها را عملیاتی نماید.

 

وی با بیان این که تربیت کارشناس سلامت برای اجرای برنامه پزشک خانواده ضرورت دارد، گفت: هرچه سریع تر باید نیازسنجی های لازم به منظور تربیت کارشناس سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود و همچنین در مهارت و دانش پزشکان عمومی نیز باید تغییراتی ایجاد شود.

 

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه ما بیشتر از همه مصمم به اجرای برنامه پزشک خانواده هستیم، خطاب به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی مستقر در استان فارس و مازندران گفت: به جای اجبار در برخی از بخش های این برنامه، باید از اهرم های تشویقی استفاده نماییم.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای اجرای موفق برنامه پزشک خانواده تشکیل ستاد و نیز کارگروه های آموزش، نیروی انسانی، منابع و فن آوری اطلاعات ضروری است و باید با برگزاری جلسات مستمر در این کمیته ها، نتایج و بازخوردها بررسی و گزارش شود و در عین حال می توان از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود و از آنها خرید خدمت کرد.

 

 

 

بهره برداری از ۹۷ بیمارستان ظرف ۶ ماه آینده

 

 

دکتر هاشمی در ادامه از بهره برداری ۹۷ بیمارستان ظرف ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: برای راه اندازی این بیمارستان ها نیاز به ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی داریم که بر اساس مذاکراتی که با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری داشتیم، تنها با استخدام ۴۰۰ نیرو موافقت شده است بنابراین ناگزیر به استفاده از ظرفیت ها و توان بخش خصوصی هستیم و در صورت استفاده از توان بخش خصوصی، ما باید وظیفه سیاستگذاری و نظارت داشته باشیم.

 

وزیر بهداشت با بیان این که برای تحقق اهداف خود باید از حاشیه ها به دور باشیم، گفت: مردم از ما و نظام انتظار دارند و باید با مغتنم شمردن زمان، هرچه سریع تر کارها را به پیش ببریم.

 

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: باید در دوره باقیمانده با کمک معاونت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، کل کشور را تحت پوشش شبکه بهداشتی و درمانی قرار دهیم و اگر به این هدف معتقد هستید، مسئولیت سنگینی بر عهده داریدو در غیر این صورت، راه را به بیراهه رفته اید و همان مسیر قبلی را ادامه داده اید.

 

براساس گزارش وبدا، جلسه اصلاحات در برنامه پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران با حضور وزیر بهداشت، قائم مقام وزیر، معاون بهداشت، قائم مقام معاون بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه و روسا و معاونین بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، فسا جهرم، گراش، لارستان، مازندران و بابل برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا