اجتماعی و فرهنگی

گفته‎ها و ناگفته‎های تخریب طاق یک پل تاریخی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  این پل در شهرستان دوره چگنی و بر روی رودخانه‌ای با همین نام یعنی رود کشکان ساخته شده است. کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه بوده است.

 

در متون تاریخی به این پل اشاره شده و از آن با نام کژکی یاد شده است. پل دارای ۱۲ طاق بوده که سه دهنه از آنها تخریب شده بود. متاسفانه بر اثر بارندگی‎های شدید اخیر در منطقه خبر تخریب یکی دیگر از این طاق‎ها رسانه‎ای شد.

 

افراد زیادی در کسوت کارشناس و آشنای به کار مطالبی را ایراد کردند و متاسفانه طبق روال همیشگی هرکس بهتان تخریب پل را بر دوش دیگری انداخت و در فضای مجازی نیز خوراک خیلی افراد شد.

 

بر حسب وظیفه  پیگیر دلیل واقعی تخریب پل و پایان دادن به شایعات شد که در این بین به نکات قابل تاملی رسیدیم…

 

داربست‎ها، علت ترک برداشتن طاق پل بودند

 

عطا حسن‎پور، کارشناس میراث فرهنگی و یکی از باستان‌شناسان لرستانی در این باره گفت: داربست‎هایی که برخی دوستان مدعی هستند نگه‎دارنده پل بودند بزرگترین دروغ تاریخ است چون به اذعان تمام کارشناسان میراث فرهنگی زمانی که آقای مهاجری نژاد، مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان دستور برداشتن داربست‎ها را از زیر این طاق(طاق تخریب شده) داد، زیرا آنها خطری برای این طاق محسوب می‎شدند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه داربست‎های پایینی به سرقت رفته بودند و از بالا نیز حداقل نیم متر قوس طاق با نوک داربست فاصله داشت. این داربست‎ها نه تنها نگه‎دارنده نبودند، بلکه خود باری آویزان بر دوش آن بودند که چندین تن بار را بر طاق وارد می‎کردند، همین باعث ترک برداشتن آن شده بود.

 

حسن‎پور اضافه کرد: برای همین با هماهنگی مدیر پایگاه‎های پل‎های تاریخی کشور این داربست‎ها برداشته شدند و حتی بعد از یک سال و نیم پس از برداشت آنها طاق پابرجا بود. تمام ترک‎های به وجود آمده در طاق بعد از نصب داربست بوده است و تصاویر قبل از بستن داربست گواه این مدعاست و کسی نمی‎تواند آن را انکار کند.

 

این باستان‌شناس اظهار کرد: دوستانی که حال کاسه داغ‎تر از آش شده‎اند با نصب داربست در نیمه دوم دهه ۸۰ بزرگترین خطا را در شیوه صحیح حفاظت از این پل به عمل آوردند و حال آنها باید پاسخگوی این موضوع باشند.

 

حسن‌پور تصریح کرد: طاق تخریب شده این پل الحاقی بوده و با طاق اصلی تفاوت زیادی دارد، سبک معماری آن با طاق‌های دیگر هیچ سنخیتی ندارد، نمی‌دانم، چرا برخی افراد می‌خواهند این طاق را اصلی جلوه دهند.

 

وی بیان کرد: به عنوان یک باستان شناس علت ترک برداشتن طاق الحاقی را به طور صددرصد داربست می‎دانم و نه چیز دیگر. حاضرم حتی تکه‎ای از بدنم را بدهم، اما هیچ یک از آثار تاریخی استان صدمه نبینند.

 

تخریب طاق کشکان فاجعه نیست

 

محمدرضا اسدی، معاون میراث فرهنگی لرستان در این خصوص نیز به ایسنا می‌گوید: سال ۸۸ اسکن لیزر۶ مورد از پل‎های تاریخی استان شامل کشکان، شکسته، کلهر، گاومیشان، پل‎دختر و زال برای ثبت جهانی آنها انجام شد.

 

وی با بیان اینکه با اسکن لیزر اطلاعات جامع و کامل بنا و اثر تاریخی به دست آمد و این کار برای مواقع این چنینی کاربرد دارد، افزود: هم اکنون ۹۷ پل در استان ثبت شده است، پل‎های تاریخی عظیمی در استان وجود دارند که مرمت آنها زمان‎بر و هزینه‎بر است، چراکه در نقاط مختلف استان و بعضاً در مناطق صعب‎العبور قرار دارند و این مهم کار را برای مرمت سخت می‌کند.

 

اسدی با بیان اینکه پل‎های استان باید ثبت جهانی شوند، اظهار کرد: ۹۰ میلیون تومان کل بودجه پل‎های تاریخی استان است، البته قول‎هایی داده شده که آن را افزایش دهند.

 

معاون میراث فرهنگی لرستان با اشاره به طاق تخریب شده پل کشکان خاطرنشان کرد: این طاق الحاقی دوره قاجاریه بوده است و با طاق اصلی تفاوت اساسی دارد. این طاق در دوره قاجار با مصالح نامرغوب تعمیر شده که الان به علت شدت بارش‎ها متاسفانه تخریب شده است. با توجه به اسکن لیزر می‎توانیم به صورت جامع و کامل مرمت پل را آغاز کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای مرمت طبق منشور بین‎الملل ونیز و آتن عمل خواهیم کرد، ادامه داد: اطلاعات و مستندنگاری‌های کاملی از ۶ پل استان داریم.

 

اسدی، خسارت بارندگی به میراث فرهنگی استان را حدود ۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای مرمت و حفاظت پل کشکان به شکل کنونی ۲ میلیارد تومان نیاز داریم و اگر می‎خواهیم به صورت جامع این کار را انجام دهیم، ۵ میلیارد تومان نیاز داریم. البته برای مرمت کامل و جامع تمام پل‎ها رقمی بالاتر از این‎ها لازم است.

 

معاون میراث فرهنگی لرستان یادآور شد: هم اکنون ۵ هزار اثر تاریخی در استان شناسایی شده که حدود ۵۰ درصد آنها ثبت شده‎اند. ما رتبه دوم را در ثبت آثار تاریخی در کشور داریم و اعتبارات تناسبی با رتبه و جایگاه ما ندارند.

 

به گفته وی، این اتفاق فاجعه نیست و تماماً فرافکنی و حاشیه‎سازی برخی افراد است. برخی کارشناسان معتقدند داربست‎ها را که در آورده‎اند باعث ریزش طاق شده است که این قضیه جای سوال دارد و این حرف غیر کارشناسی است.

 

و اما حرف آخر این که متاسفانه نمی‎دانیم چرا هرگاه حادثه‎ای رخ می‎دهد تنها به دنبال مقصر می‎گردیم؟ نمی‎گوییم که کار بدی است، اما چرا فقط و فقط به دنبال یافتن مجرم هستیم؟ چرا بعد از یافتن به اصطلاح مقصر کار ما تمام شده و دیگر حالمان خوب می‎شود؟ یعنی همین کافیست؟ آیا نباید به دنبال راهی برای پایان این وقایع بود؟ قضاوت با شما…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا