شورای شهر

پشت پرده حذف لحظه آخری حناچی از دو کاندیدای نهایی شهرداری چه بود؟

به گزارش شورا‌آنلاین، راه‌یافتگان به مرحله نهایی انتخاب شهردار تهران مشخص شدند تا یکشنبه هفته آینده شهردار هفدهم پایتخت مشخص شود؛ ۲۱عضو شورا در این مرحله و با رأی خود کلید مدیریت تهران را در اختیار معاون فعلی وزیر کشور یا سرپرست کنونی شهرداری تهران قرار خواهند داد. دیروز و پیش از جلسه علنی شورا، اعضای این پارلمان به سنت دیگر جلسات مهم، یک نشست هم‌اندیشی برگزار کردند تا درباره شیوه رأی‌گیری همفکری کنند. در نهایت، نخستین دستور جلسه علنی دیروز به رأی‌گیری اختصاص داشت که هر کدام از ۲۱عضو شورا می‌توانستند نام دو نفر را روی برگه‌های خود بنویسند. این رأی‌گیری به‌صورت مخفی انجام شد و پس از شمارش هم تعداد آرای هر نامزد به‌طور رسمی اعلام نشد تا بازار گمانه‌زنی‌ها داغ شود.

پیش از آغاز جلسه، «حجت‌الله میرزایی» جوان‌ترین نامزد تصدی شهرداری در نوشته‌ای کوتاه از انصراف خود خبر داد تا رقابت بین چهار کاندیدای دیگر شکل بگیرد. «محمدعلی افشانی»، «سمیع‌الله حسینی‌مکارم»، «سیدمحمود حسینی» و «پیروز حناچی» چهار گزینه باقیمانده بودند که درنهایت بخت با دو نفر اول یار بود. دقایقی پس از اعلام نتیجه آرای حاضران، تعداد آرا هم مشخص شد، هرچند که این نتیجه هیچ‌گاه به‌صورت رسمی از تریبون شورا اعلام نشد. آن‌طور که بعضی از اعضای شورا خبر دادند، افشانی با ۱۵رأی در صدر این فهرست قرار گرفت و پس از آن حسینی‌مکارم هم با ۱۱رأی همچنان در کورس رقابت باقی ماند، اما شوک اصلی جلسه دیروز حذف پیروز حناچی بود. روزهای گذشته بسیاری از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی دو گزینه نهایی را افشانی و حناچی اعلام کرده‌ بودند و همین موضوع باعث شد که نتیجه رأی‌گیری دیروز برای بسیاری از مردم عجیب به نظر برسد و کار تا جایی پیش رفت که حتی چند عضو شورا هم نتیجه این انتخاب را عجیب و شوک‌آور دانستند. حالا نوبت رقابت سیاستمداری کهنه‌کار و مدیری غیرسیاسی است؛ افشانی باید به انتقادات درباره «انتصابات خاص و قومی» در دوران مدیریتش پاسخ دهد و حسینی‌مکارم هم باید دنبال راهی برای اقناع مردم و نمایندگان شورا درباره شائبه دریافت «املاک نجومی» باشد. این دو کاندیدای شهرداری روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت، هرچند که یکشنبه هفته آینده تکلیف این ماجرا مشخص خواهد شد و شاید بتوانند نفس راحتی پس از این روزهای پرکار بکشند.

 چطور حناچی حذف شد؟ شانس چه کسی بیشتر است؟
نتیجه رأی‌گیری مخفی دیروز شورای شهر تهران، بسیاری از کارشناسان سیاسی و فعالان حوزه شهری را غافلگیر کرد، چرا که گمانه‌زنی‌ها از انتخاب افشانی و حناچی حکایت داشت، اما درنهایت این حسینی‌مکارم بود که با اختلاف یک رأی در کنار افشانی قرار گرفت. این غافلگیری را رئیس شورای شهر در پایان جلسه هم تلویحا تأیید کرد. «محسن‌ هاشمی» در پاسخ به این پرسش که بعضی اعضا در مورد انتخاب این دو نفر ابراز شگفتی کرده‌اند، گفت: «بعید می‌دانم، با این‌حال شاید در مورد یک گزینه دچار شگفتی شده باشند.» گزینه‌ای که از نظر ‌هاشمی باعث شگفتی تعدادی از اعضای شورا شد، حسینی‌مکارم است که البته‌ هاشمی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که درباره رأی خود شفاف‌سازی نخواهد کرد و به نظر هم نمی‌آید این انتخاب، او و دیگر کارگزارانی‌های شورا را غافلگیر کرده باشد. در این بین اما اعضای نزدیک به حزب «اتحاد ملت» به‌طور شفاف از غافلگیری خود نوشتند یا این‌که ناراحتی خود را از نتیجه آرا نشان دادند. «ناهید خداکرمی» در این‌باره نوشت: «با شگفتى بسیار حسینی‌مکارم و افشانی نامزد نهایی شهرداری تهران شدند.» او در توییتی دیگر نوشت که به پیروز حناچی و سیدمحمودحسینی رأی داده است. «زهرا صدراعظم‌نوری» هم در متنی مشابه نوشت که «در کمال ناباوری افشانی و مکارم به‌عنوان گزینه‌های نهایی انتخاب شده‌اند.» نوری هم در کانالش اعلام کرد که در برگه رأی خود نام‌های محمود حسینی و حناچی را نوشته است. این بحث از این جهت مهم است که حزب اتحاد ملت، قدرتمند‌ترین حزب در شورای پنجم تهران است و بیشترین اعضا را نسبت به دیگر احزاب اصلاح‌طلب دارد. یکی از اعضای این حزب دیروز به «شهروند» گفت که پیش از این جلسه و براساس هماهنگی‌ها، ۱۲نفر اعلام کردند که به حناچی رأی خواهند داد اما دو نفر خلف وعده کردند. در نخستین مرحله انتخاب شهردار، ۲۸گزینه معرفی شدند که با رأی اعضا این فهرست به ۷نفر کاهش یافت و از این هفت نفر، ۵نفر نزدیک به حزب اتحاد ملت بودند ولی این حزب اکنون کاندیدایی در بین دو گزینه نهایی ندارد. افشانی، نامزد اصلی حزب اعتماد ملی است که به نظر می‌آید در جلسه دیروز، در کنار اعضای این حزب‌، کارگزارانی‌ها و اعضای غیرحزبی شورا هم نام او را روی برگه نوشتند.

بحث مهم دیگر، اما شانس دو گزینه نهایی است؛ برخی ناظران این رأی‌گیری معتقدند که حسینی‌مکارم به این دلیل انتخاب شد تا حناچی حذف شود و در مرحله بعد، افشانی به‌راحتی شهردار شود، اما بعید نیست که در این روزها حسینی‌مکارم بتواند رضایت تعداد بیشتری از اعضا را جلب کند. مکارم گزینه اصلی هیچ‌کدام از احزاب صاحب فراکسیون در شورای شهر نیست، اما ممکن است بتوانند حمایت اعضای حزب اتحاد ملت و تعدادی از دیگر اعضای منفرد را جلب کند، هرچند که قطعا در رقابت با افشانی باسابقه و مورد حمایت دولت و حزب اعتماد ملی، کار دشواری پیش‌رو خواهد داشت. 

محمدعلی افشانی  

  کسی که از عدالت کمترین بهره را برده باشد از رفتار نژادپرستانه پرهیز می‌کند و من شائبه انتصابات قومی را در مورد انتصابات تکذیب می‌کنم.
  اگر بین شورا و شهرداری اختلافی باشد به شرط نبود فساد، من طرف شورا هستم.
  ارکان نظام با حضور من در شهرداری موافق هستند.
  امروز بهترین ارتباط ممکن بین سازمان برنامه و بودجه، سازمان مالیاتی و بنده وجود دارد.
  تاکنون طرحی ارایه نکرده‌ام که دولت با آن مخالف باشد. این فرصتی برای تهران است.
  در استانداری استان فارس سعی کردم زنان در جلسات باشند و حالا دو مدیرکل قوی زن در استانداری فعالیت می‌کنند.

سمیع‌الله حسینی‌مکارم 

   در پرونده املاک نجومی تبرئه شدم.
  باید شهری انسانی، مدرن و اسلامی برای زندگی بسازیم.
  برنامه من همان پیغام آقای نجفی است.
  اگر من شهردار شوم به هیچ‌عنوان در مورد قطع درختان اغماض نخواهم کرد، هر چند نمی‌توانم بگویم اجازه نخواهم داد حتی یک درخت قطع شود، چراکه دست من نیست.
  من اصلاح‌طلب هستم و در این حوزه ۳۰‌سال سابقه کار دارم.
  پول شهرداری حق‌الناس است و ما یک ریال از پول شهرداری را در محلی که خارج از منافع شهرداری باشد، خرج نمی‌کنیم.
/منبع:روزنامه شهروند/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا