صفحه اصلیمدیریت شهری

تاکید بر استراتژی صحیح سرمایه گذاری بدون آزمون و خطا

یکی از مهم‌ترین اهداف صندوق‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بازنشستگی یا کارکنان هر سازمان و بنگاه اقتصادی در کشور، ایجاد ثروت‌سازی‌ واقعی و افزایش بازده حاصل از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای اعضای خود است.

دستیابی به این هدف تنها با دراختیار داشتن تیم تخصصی آگاه به مسائل سرمایه‌گذاری، مالی و اقتصادی برای تصمیم‌گیری و تشخیص ریسک و بازده فعالیت‌ها حاصل خواهد شد.

در بسیاری از کشورها، تعهد ضمنی برای تأمین حقوق بازنشستگی، مهم‌ترین تعهد شناسایی نشده در حساب‌های عمومی‌شان به شمار می‌رود. استانداردها حاکی از عملکرد ضعیف بسیاری از صندوق‌هاست زیرا تصمیمات تحمیل شده از طرف مقامات نهادهای تشکیل‌دهنده آنها بر سر تخصیص منابع، با هم در تضاد است.

طرفداران مدیریت متمرکز صندوق (به‌عنوان مخالفان مدیریت رقابتی و غیرمتمرکز) اعتقاد دارند که طرح‌های جدید راهبری و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند به‌عنوان سپری برای محافظت از صندوق‌های بازنشستگی به‌خصوص دولتی در مقابل مداخلات سیاسی آزاردهنده، عمل کنند. در این راستا، حتی در غیاب سیستم نظارتی مستقل و رقابتی نیز می‌توان به مباشران سرمایه‌گذاری در اتخاذ تصمیمات احتیاطی اعتماد کرد.

در این راستا، نهادهای این چنینی به عنوان بنگاه های اقتصادی شهر تهران در شرایط کنونی نیازمند تحولی جدی در نحوه خدمت رسانی به اعضا و ثروت سازی برای آنان است.

حال با توجه به عدم رعایت اصول اقتصادی و سرمایه گذاری در برخی مجموعه های این چنینی، توجه ویژه به شاخص امید به زندگی باید تناسب خاصی در آن سازمان ها پیدا کند.

برای حصول به هدفی مناسب در اینگونه مجموعه های سرمایه گذاری بایستی به درآمدهای مستمر تاکید ویژه ای داشته باشیم نه صرفا چشم امید به کسورات از شاغلین، کمک از شهرداری و درآمد از شهرداری!

با این تفاسیر، ضرورت نگاه ویژه به پس‌انداز کارکنان و بازنشستگان که اینگونه نهادهای مالی را امین خود در حوزه سرمایه‌گذاری دانسته از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با تقویت اعتماد اعضا به اینگونه نهادهای مالی می‌توان مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری منطقه‌ای و ملی و در نهایت ثروت‌سازی‌ برای آنان را فراهم کرد.

در نهایت امید می رود، متولیان امر با در نظر داشتن نگاه جدی در حوزه خدمت و همچنین بکارگیری نیروهای متخصص در بنگاه های مربوطه، از آزمون و خطایی که ضرر و زیان آن متوجه جمعی از افراد که بنگاه اقتصادی خود را امین خود دانسته، اقدامی شایسته انجام داده و با نتیجه مطلوب عملکردی، سابقه خدمتی مناسبی به سهامدار تحت پوشش خود ارایه دهند.

مهدی آزادواری
کارشناس ارشد بازار مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا