اجتماعی و فرهنگی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار خبر داد: جریمه ۹۰ هزارتومانی برای ورود به طرح ترافیک

به گزارش شورا‌آنلاین، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز در نشست خبری با بیان اینکه نکته اساسی طرح جدید ترافیک، حذف صدور صدهزار آرم و طرح ترافیک شناور است، گفت: باید همه مردم در مقابل امتیازها برابر باشند و اگر استثنایی هم وجود دارد براساس ضابطه و برای همه روشن باشد. سهمیه طرح ترافیک مهمترین ابزار لابی قدرت شهرداری بوده و ۴۴۱ مرکز از ما سهمیه می‌گیرند.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه این سهمیه متعلق به همه مردم است ادامه داد: هر جا می‌رویم قیافه ما را شبیه طرح ترافیک می‌بینند و از ما تقاضای سهمیه می‌کنند. کلیت موضوع همین است. بقیه نهادها هم که مجوزهایی را می‌دهند باید دست از این کار بردارند. اینکه بنده سلیقه‌ای تصمیم بگیرم که به چه کسی مجوز بدهم یا ندهم باید از میان برود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه جرائم ورود به طرح ترافیک در روز بیش از ۱۴ هزار تخلف نیست، گفت:‌ سیستم‌ دوربین‌های ما همه پلاک را ثبت می‌کنند و بعد از آن چک می‌کنیم که آیا خودرو معاینه فنی دارد یا نه اما در دوربین‌های قدیمی قدرت تشخیص پلاک کمتر بود بر اساس طرح جدید زمان خروج از طرح نیز ثبت می‌شود. همچنین اطلاعات ساکنان محدوده‌ها ثبت خواهد شد و پس از مرحله راستی‌آزمایی برای ساکنان محدوده این اختیار را دارند که تا ساعت ۸:۳۰ صبح بدون اینکه پولی پرداخت کنند از محدود خارج شوند.

معاون شهردار با بیان اینکه بر اساس طرح جدید تخلفات صورت گرفته برای ورود به طرح از طرقی همچون مخدوش کردن پلاک کاهش خواهد یافت، ادامه داد: بر اساس آمار ورود خودروهای غیرمجاز به داخل طرح روزانه ۴ هزار خودرو است اما اینکه روزانه چند پلاک مخدوش می‌شوند تا وارد طرح شوند آمار مشخصی نداریم.

معاون شهردار تهران در واکنش به این انتقاد که در طرح جدید عدالت اجتماعی در نظر گرفته نشده گفت: در طرح قدیمی هم افراد پولدار می‌توانند وارد طرح شوند در حقیقت برای ورود به طرح ترافیک در حال حاضر دو مسیر وجود دارد یکی خرید طرح ترافیک روزانه ۴۰ هزار تومان است که بعضی روزها حتی به سقف هم نمی‌رسد. سال گذشته فقط دو روز در کل سال تمام طرح‌های ترافیک روزانه فروخته شد. راه دیگر استفاده از صد هزار طرح ترافیک و آرم طرح ترافیک و … است که سالیانه بین صد هزار نفر و به صورت سهمیه‌ای تقسیم می‌شود. خودروهای افراد متمول نیز وارد می‌شود و جریمه‌اش را پرداخت می‌کنند به نظر من طرح قدیم است که بی‌عدالتی محسوب می‌شود نه طرح جدید.

او ادامه داد: شهرداری بنا دارد تعداد خودروهای ورودی به محدوده طرح از میزان متوسط قبلی بیشتر نشود که در گذشته سقف آن ۱۱۸ هزار خودرو بوده است.

معاون شهردار با تاکید بر اینکه این طرح فقط در راستای ضابطه‌مندی عمل می‌کند ادامه داد:‌ چرا می خواهید واقعیات را پنهان کنید چرا یک وزارتخانه باید یک جا صد سهمیه طرح ترافیک و دیگری ۱۸۶ عدد سهمیه داشته باشد. در گذشته برای خبرگزاری‌ها سهمیه می‌فرستادند و به عنوان ابزار قدرت برای آنکه خبری کار شود یا کار نشود از آن استفاده می‌شد در حقیقت این سهمیه به قدرت تعامل شهرداری با نهادهای دیگر تبدیل شده است اما من چرا باید امضا کنم. بگذارید یک بار هم که شده ضابطه‌مند عمل کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سه ماه است روی این طرح مطالعه می‌کنند افزود: کلیات موضوع به تصویب همه جا رسیده است و شورای ترافیک تهران است که می‌تواند محدوده را تغییر دهد و محدوده تعیین کند اما امکان دارد ضرایب تعیین قیمت طرح ترافیک روزانه تغییر کند اما شورای شهر نمی‌تواند در کل طرح را لغو کند.

او ادامه داد:‌در سه ماهه اول امکان دارد اجرای طرح بار روانی داشته باشد و تقاضا را افزایش دهد اما دوباره کاهش خواهد یافت.

او درباره جریمه ورود به طرح ترافیک هم گفت: جریمه ورود به طرح ۲۰ هزار تومان بوده که به ۹۰ هزار تومان خواهد رسید تکلیف حمل و نقل عمومی در این میان حکایت مرغ و تخم مرغ را دارد اما صد در صد درآمدهای حاصل از طرح جدید ترافیک برای شهرداری صرف توسعه حمل و نقل عمومی خواهد شد. یعنی عده‌ای که از ماشین شخصی استفاده می‌کنند باید هزینه حمل و نقل عمومی را بدهند از همین الان بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است هزار اتوبوس جدید و ۲۰ قطار جدید با درآمدهای حاصل از این طرح در سال آینده خریداری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن