شورای شهر

عدم برخورد جدی با متخلفان عامل به خطر افتادن سلامت مردم

*بحث وجود نیترات درآب شرب تهران موضوعی بود که خود شما به آن اشاره داشتید، پیگیری این موضوع به کجا رسید؟

هدف من از طرح این مسئله این بود که حساسیت سیستمهای نظارتی بیشتر شود و قطعا کتمان این موضوع مشکلی را حل نخواهد کرد. استانداردی که محیط زیست آمریکا اعلام کرده ۱۰ پی پی ام است واستانداردی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده ۴۵. نیترات آب پشت سدهای کشور کمتر از ۱۰ است که آب بسیار با ارزشی است اما نیترات آب چاه ها حدود ۶۰ که مخلوط این دو آب شرایط خطرناکی را برای آب مصرفی بوجود می آورد.

 

*پیشنهاد شما برای رفع این مشکل چه بود؟

بجای اینکه روزانه ۳ میلیارد تومان بابت تصفیه آب تهران هزینه کنیم بخشی از آنرا هدایت کنیم به سمت تامین آب معدنی ارزان قیمت برای مردم و وقتی آب لوله کشی برای مصارف به دست مردم تصفیه نشود، هزینه کمتری در پی خواهد داشت. بطورمثال اگر ۲ میلیارد صرف تهیه آب معدنی شود، ۱میلیارد تومان هزینه آب شرب که به دست مردم می رسد صرفه جویی می شود هم به نفع مردم است هم سازمان آب.

 

*اخیرا مباحثی هم در رابطه با سلامت آب های معدنی مطرح شده بود؟

آب معدنی ها اغلب مشکلی ندارند اما بصورت موردی ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که وزارت بهداشت در حال نظارت است و این نظارت به صورت دوره ای انجام می شود.

 

*تب مربوط به پرونده روغن پالم بعد از جنجالی که به دنبال داشت، فروکش کرد.

هرچیزی که مصرف آن به اندازه و درحد استاندارد باشد  تهدیدی برای سلامت نخواهد بود. تخلفی که اتفاق افتاد این بود که چربی شیر که ماده با ارزشی است را جدا می کردند برای اینکه این شیر به نام شیر پرچرب مورد استفاده مصرف کننده قرار بگیرد به آن روغن پالم اضافه می شد تا قوام لازم را به دست بیاورد این تخلف و تقلب بود که برخورد شد.

 

*سرانجام شک و شبهاتی که در خصوص مصرف یا عدم مصرف پالم وجود داشت به کجا رسید؟

پالم هم مثل مواد افزودنی ونگه دارنده که به کنسروها افزوده می شود اگر دراندازه استاندارد مصرف شود، مشکلی ایجاد نمی کند. البته توصیه میشود که در محصولات لبنی به اندازه زیاد از این ماده مصرف نشود.

 

*با توجه به اتفاقات اخیر در خصوص روغن پالم، نیترات آب، خمیر مرغ و… به نظر می رسد که نظارت بر سلامت مواد غذایی باید جدی تر صورت بگیرد.

متاسفانه به خاطر عدم نظارت درست و دقیق و غفلتی که از سوی برخی مسئولان صورت گرفت، این مشکلات بوجود آمد اما نظارت و پیگیری بحث روغن پالم بارقه هایی از امید را برای بهبود کیفیت و بهداشت محصولات غذایی بوجود آورد تا درآینده مشکلی از این منظر سلامتی مردم را تهدید نکند.

 

*به نظر شما دلیل شکل گیری این تخلفات ریشه در کجا دارد؟

غفلت افرادی که باید بر سلامت مواد غذایی نظارت می کردند وعدم برخورد با افراد خاطی باعث  بوجود آمدن این مشکلات شده است و قطعا اگر باموارد گذشته برخورد جدی میشد این اتفاقات رخ نمی داد. به طور مثال اگر وزارت بهداشت اعلام می کرد که کدام شرکتها از پالم استفاده کردند، مشکلی نبود و مردم به طور خودجوش شرکتهای متخلف را تحریم می کردند. مردم می توانند خودشان قضاوت کنند و تصمیم بگیرند. آن موقع می بینیم که آیا شرکت ها جرات می کنند با جان مردم بازی کنند یا خیر!

 

*مشکل مگس سفید و اختلافاتی که بین سازمان محیط زیست و شهرداری وجود داشت، برطرف شد؟

 

مشکل خاصی وجود ندارد و همه چیز برطرف شد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا