سیاسی

موضوع موشکی جزئی از برجام نیست/فرانسه موافق ادامه و اجرای کامل برجام است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه فرانسه "ژان مارک ایرو" ضمن تبریک دهه فجر اظهار داشت: خوشحالیم که در سالروز ورود امام راحل (ره) از فرانسه میزبان وزیر امور خارجه این کشور هستیم.

 
وی گفت: بعد از ملاقات های دو رئیس جمهور نقشه راهی طراحی شد برای تبادلات دو جانبه و بعد از یکسال از این موضوع که ثمرات مثبتی هم برای هر دو طرف داشته و حجم تبادلات دو طرف را به سه برابر افزایش داده، امروز پیشرفت ها را در حوزه های مختلف این مسیر مشترک بررسی کردیم.
 
ظریف ادامه داد: صبح امروز با بخش خصوصی در رابطه با مسایل اقتصادی صحبت کردیم، مسایل مختلف مالی و بانکی که نیاز به حل و فصل دارد هم در جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه مطرح شد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه بعضی قرار دادها میان ایران و فرانسه نهایی شده و برخی دیگر هنوز جای کار دارد اظهار داشت: یکی از آن قراردادهایی که نهایی شده این است که  ماه آینده تولید خودرو مشترک ایران و فرانسه را داریم که از اولین دستاوردها در این راستا بوده و موجب تولید اشتغال در دو کشور می شود. همچنین همکاری در زمینه محیط زیست، فرودگاه ها، راه سازی، هواپیمای ایرباس، علم و فناوری و هسته ای و دیگر مسایل از جمله حوزه های همکاری میان ایران و فرانسه بوده و هست.
 
وی افزود: در حوزه سیاسی هم امروز بار دیگر اجرای کامل برجام مورد تاکید ایران و فرانسه قرار گرفت.
 
در ادامه این نشست، ظریف در پاسخ به این سوال که موضع شما در خصوص ادعای برخی رسانه ها و مقامات غربی مبنی بر آزمایش موشک های بالستیک توسط ایران که به تازگی صورت گرفته چیست؟، گفت: از پس از اجرایی شدن مسئله برجام آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر طرف های مشارکت کننده در مذاکرات هسته ای در این موضوع که ایران نسبت به تعهدات خودش پایبند بوده، تاکید کردند ولی از طرف های دیگر برجام به ویژه ایالات متحده آمریکا به همان میزان که ایران به برجام متعهد بوده، تعهدی ندیدیم و مجبور بودیم برای اعمال و اجرای برجام تلاش کنیم و از فشار سیاسی بهره برداری نمائیم.
 
وزیر امور خارجه افزود: تا به امروز توانسته ایم تا حد زیادی علی رغم کارشکنی های آمریکا برجام را اجرایی کنیم ولی متاسفانه برخی از اقدامات کارشکنانه طرف مقابل کماکان مانع اجرای کامل برجام هست.
 
وی با بیان اینکه همه طرف های مشارکت کننده در مذاکرات هسته ای اعلام کرده اند که موضوع موشکی ایران جزو مسئله برجام نیست، اظهار داشت: دولت فرانسه و دولت قبلی آمریکا هر دو این مسئله را رسما مورد تایید و تاکید قرار دادند.
 
ظریف ادامه داد: در قطع نامه ۲۲۳۱ عبارتی وجود دارد در زمینه موشک های بالستیک که در آن گفته شده این قبیل موشک ها که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند، ممنوع است و ایران هم در این زمینه به صراحت اعلام کرده که هیچ یک از موشک های بالستیک جمهوری اسلامی ایران برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده و صرفا قابلیت حمل کلاهک های متعارف را آن هم در حوزه مشروع دفاعی دارد.
 
وزیر امور خارجه اضافه کرد: ایران بیشترین هزینه را از تروریست بین الملل و از تجاوزات خارجی پرداخت کرده لذا مردم ایران هیچ گاه دفاع از خودشان را موکول به اجازه طرف های دیگر نمی کنند.
 
وی با اشاره به اینکه ما هیچ گاه از سلاح های خود جز برای دفاع از خودمان استفاده نمی کنیم، توضیح داد: این مسئله را ما در ۲۵۰ سال گذشته اثبات کردیم که هیچ گاه آغازگر جنگ نبودیم و در برابر تهاجم و تعرض خارجی از حیثیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور با شجاعت و با اتکاء به مردم بزرگ ایران دفاع می کنیم.
 
ظریف در پایان گفت: ما امیدواریم که موضوع برنامه های دفاعی ایران که خارج از حوزه قطع نامه ۲۲۳۱ و همچنین خارج از حوزه برجام هست، بهانه ای برای بازی های سیاسی دولت جدید آمریکا نشود و دولتی که متاسفانه سابقه ننگین مانع شدن از ورود کسانی که ویزای قانونی ورود به آن کشور را دارد، نتواند از این موضوع هم بهره برداری سیاسی کند.
 
نگران مواضع ترامپ هستیم/ با هراقدامی خلاف روح برجام مخالفیم
 
ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه در این نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، گفت: برجام نشان داد که دیپلماسی و راهکارهای آن موفق است و فرانسه موافق ادامه و اجرای کامل برجام است و ما امیدوارم راهکارهایی پیدا کنیم جهت مبارزه با آنچه که برجام را زیر سوال می برد.
 
آیرو تصریح کرد: ایران و فرانسه می توانند در خصوص مسایل امنیتی و منطقه ای که همگرایی دارند با یکدیگر همکاری داشته باشند و وقت آن است که کشورهای بزرگ منطقه برای مشکلات راه حل هایی پیدا کنند. باید بدانیم که تنها راهکارهایی که در جهت حفظ و توسعه ثبات آرامش با رعایت تنوع قومی و مذهبی است می تواند موثر باشد و امروز دیگر راه حل نظامی کارایی ندارد.
 
وی در خصوص مساله برجام با بیان اینکه ما با هرگونه اقدامی که خلاف روح برجام است به خصوص اگر به مذاکرات مجدد بیانجامد مخالفیم گفت: ما نگران مواضع ترامپ هستیم و منتظریم که در آینده چه پیش می آید.
 
آیرو ادامه داد: مواضع یک جانبه در خصوص ویزا به بهانه مبارزه با تروریسم نگران کننده است و عقل سلیم حکم می کند که مقامات آمریکایی به عقب بازگردند، نباید کاری کرد که به اصول و تعهدات بین المللی درباره پناهندگان خدشه وارد شود.
 
وزیر امور خارجه فرانسه در پایان در خصوص دستور ترامپ نسبت به منع ورود مردم هفت کشور دنیا از جمله ایران به آمریکا خاطرنشان کرد: این اقدام آمریکا تبعیض آشکار علیه برخی کشورهای دنیا است و بسیاری از کشورهای دنیا هم در اتخاذ این رویکرد با دولت فرانسه هم عقیده هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا