گزارش ایسنا از پشت پرده پروژه صدر
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین این اولین بار نیست که اعضای شورای شهر درباره هزینههای پروژههای شهرداری طرح سوال میکنند و واکنش نشان میدهند. پروژه پل صدر هم یکی از همین پروژههاست که درباره آن پرسش زیادی مطرح شد و حتی میتوان گفت که موضوع مشترک در بیشتر جلسات شورای شهر است به نحوی که در جلسه روز گذشته شورا، مختاباد رئیس کمیته هنری بار دیگر بحث هزینههای پل صدر را مطرح کرد و خواستار شفافسازی این شبهات از سوی مسئولان شهرداری شد و گفت: چرا باید ۴ سال از پروژهای بگذرد و هنوز هزینههای پروژه مشخص نباشد. آیا از اعضای شورا کسی از هزینههای این پروژه خبر دارد؟ در حالی که در همه جای دنیا مرسوم است که هزینههای پروژههای اینچنینی را در معرض دید شهروندان قرار میدهند اما در این جا هزینههای پل صدر حتی برای اعضای شورا نیز پوشیده است.
مختاباد با بیان اینکه آمارها در اعلام هزینههای اجرای پل طبقاتی صدر متناقض است، اضافه کرد: خواسته من از شهرداری این است که این آمارها در اختیار اعضای شورا قرار گیرد و باید شهرداری در گزارشی در صحن علنی شورا هزینههای این پروژه را اعلام کند.
همچنین مازیار حسینی، معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه من مسوول ارشد طراحی پل صدر از صفر تا صد بودهام، در پاسخ به منتقدان گفت: اگر واقعا پروژه عظیم صدر بدون مطالعات انجام شده، ما هنرمند هستیم. پل صدر جوایز و تقدیرنامههای زیادی از مراکز بزرگ علمی و مهندسی دارد و اگر واقعا پل صدر آبکی و دم دستی بوده، قطعا مورد تقدیر این همه مرکز علمی قرار نمیگرفت.
معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ممکن است در هر پروژهای منافع گروههای کوچک و برخی افراد تأمین نشود، گفت: طبیعی است که در هر پروژهای گروه کوچک نفع نبرند و تدبیر ما نیز نفع حداکثری به امور مردم بود.
حسینی در پاسخ به برخی سخنان مبنی بر اینکه ساخت پروژه صدر چهار برگ مطالعه هم ندارد، گفت: اگر این موضوع وجود داشته باشد این از کرامات ماست که توانستیم پل و تونلی بسازیم که جوایز بینالمللی زیادی برده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به برخی حواشی مبنی بر اینکه با پول پروژه صدر – نیایش میشد دو خط مترو ساخت، گفت: اگر هر خط مترو را ۲۰ کیلومتر در نظر بگیریم، ساخت هر کیلومتر بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه میشود و این در حالی است که پروژه صدر با ۶۴۰ میلیارد تومان ساخته شده است که با تعدیل هزینهها، حدودا بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان شده است و به نظر میرسد بیان این سخنان کارکرد فنی ندارد و کارکردهای دیگری دارد!
همچنین علیرضا جاوید، معاون فعلی فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در مورد ابهام هزینه ساخت پل صدر و تونل نیایش با بیان اینکه هزینه اجرای بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش مجموعا یک میلیارد دلار است،گفت: دو مگا پروژه شهری که افتخار مهندسی تهران و کشور است و در اجلاسهای جهانی عمرانی توانستهاند مدال نقره جهانی را به خود اختصاص دهند که هر ایرانی باید از نام بردن این پروژهها که به هم پیوسته هستند، افتخار کند.
وی افزود: پروژه های عمرانی شهرداری به نسبت موارد مشابه در کشور با قیمت بهینه و کمتری اجرا میشوند چراکه یک عامل تاثیرگذار در هزینههای تمام شده، تعدیل است. وقتی پروژههایی مثل تونل نیایش و پل صدر مشابه سایر پروژههای کشور دهها سال به طول نمیانجامد، قطعا شاهد کاهش هزینهها نسبت به پروژههای مشابه هستیم. آزادراهی در کشور در حال احداث است که پیشرفت فیزیکی آن در طول دو دهه به ۳۰ درصد هم نرسیده است. وقتی پروژهای در مقیاس یک میلیارد دلار طی دو سال به اتمام میرسد، در یک زمانبندی پنج ساله شاهد دو برابر شدن هزینههای آن خواهیم بود.
وی در ادامه به پروژه احداث تونل نیایش اشاره کرد و گفت: این تونل رفت و برگشت ۱۰ کیلومتر طول دارد که در مقیاس جهانی توانسته مدال نقره انجمن جهانی مدیریت پروژه را دریافت کند.
جاوید در ادامه به بزرگراه طبقاتی صدر که ۱۱ کیلومتر طول دارد نیز اشاره کرد و افزود: برای احداث این پروژه ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص چرایی احداث این بزرگراه طبقاتی با بیان اینکه انتقادات دلسوزانه را به جان میخریم، اما پل صدر یک پروژه مستقل نیست و این پل طبقاتی مکمل تونل نیایش است، گفت: تونل نیایش و پل صدر در کل یک پروژه هستند.
وی با بیان اینکه ما برای تعریض بزرگراه صدر سه راه داشتیم، گفت: ادامه تونل نیایش، تعریض سطح بزرگراه صدر و همچنین احداث پل طبقاتی از گزینههای پیش روی ما بود، اما ادامه تونل نیایش با توجه به طول زیاد تونل از نظر پدافند غیر عامل و تهویه گزینه درستی نبود و این در حالی بود که باید دسترسیهایی در خیابانهای قیطریه، بلوار کاوه و … ایجاد میکردیم، اما چالشهای فنی زیاد و حجم تملک زیاد در این مناطق باعث شد که گزینه امتداد تونل از دستور خارج شود و این در حالی بود که هزینه احداث تونل به جای پل طبقاتی صدر ۲.۵ برابر بیشتر از احداث پل طبقاتی بود.
وی با بیان اینکه گزینه تعریض سطح بزرگراه صدر نیز به دلیل همجواری این بزرگراه با املاک گرانقیمت الهیه، دروس، قیطریه و کامرانیه موجب شد که در انتخاب این گزینه نیز دقت بیشتری داشته باشیم گفت: تعریض دو طرفه بزرگراه صدر هزینه را تا پنج برابر و زمان احداث پروژه را نیز تا سه برابر افزایش میداد و سرانجام به دلیل اهمیت زمان احداث و چالشهای بافت مسکونی این گزینه نیز در مهندسی ارزش تایید نشد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه برخی منتقدان عنوان کردند که هزینه پل صدر ۷۰۰۰ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: با این حال باید بگویم تنها حدود 1300 میلیارد تومان تا به امروز برای احداث بزرگراه طبقاتی صدر هزینه کردهایم. هر چند که سعی داریم تا پایان امسال اسناد پل صدر را ببندیم تا عدد دقیق هزینهها مشخص شود، اما ممکن است در کل عدد ۱۳۰۰ میلیارد تومان تنها شاهد افزایش پنج تا ۱۰۰ میلیارد تومانی و نه بیشتر باشیم.
وی همچنین با بیان اینکه حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان نیز برای احداث تونل نیایش هزینه کردیم گفت: این پول برای دو پروژه مستقل، معقول است و از آنجایی که من به نیت منتقدان شکی ندارم احتمالا بیان این اعداد ناشی از بیاطلاعی آنها است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران مجموع هزینههای پروژه صدر – نیایش را بر اساس آخرین گزارش صورت وضعیتهای مالی ارائه شده شامل ۱۲۹۷ میلیارد تومان برای بزرگراه طبقاتی صدر و ۲۷۰۸ میلیارد تومان برای تونل نیایش اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، باید دید تناقضهای مطرح شده در مورد هرینه ساخت پل صدر و تونل نیایش بعد از اعلام رقم دقیق ساخت پروژه پل طبقاتی صدر و تونل نیایش از سوی مسئولان آیا جای خالی برای گلایه و بهانه باقی میگذارد؟