شورای شهر

حوزه های علمیه از شهرداری چه بودجه ای می گیرند؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حبیب کاشانی در دویست و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه صحن علنی شورا که در نوبت امروز عصر برگزار شد؛ به بند باقی مانده تبصره بیست و سوم اشاره کرد و گفت: مبلغ درخواستی برای این بند ۴۰۰ میلیارد تومان جهت راه‌اندازی موسسه فرهنگی شهیدان شاطری،شوکت‌پور و تهرانی مقدم بوده و باید یکی از نمایندگان شهرداری در این باره توضیح بدهد.

حیدریان، نماینده شهرداری تهران در جلسه شورا در این باره گفت: این پروژه بین مجموعه شهرداری تهران؛ حوزه علمیه قم و تهران و سپاه انجام شده و موضوع آن تقویت حوزه‌های علمیه شهر تهران و موضوعات فرهنگی و مذهبی است. 

وی تاکید کرد: شهرداری پشتیبانی ابنیه‌ای این پروژه؛ سپاه امکانات و تجهیزات آن و حوزه علمیه کار فرهنگی این پروژه را انجام می دهد.

غلامرضا انصاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مخالف این پروژه اظهار داشت: طبیعی است همه باید با انجام کار فرهنگی موافق باشند اما در شرایطی که تامین منابع مالی شهرداری دچار مشکل است و حمل و نقل عمومی مشکلات عدیده‌ای دارد به نظر می‌رسد اختصاص این رقم به مصلحت نیست و نباید از منابع عمومی شهر به این پروژه اعتباری اختصاصی داده شود.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های مختلف مثل سپاه برای انجام کارهای فرهنگی از دولت بودجه خاص دریافت می‌کند و اختصاص منابع شهرداری به این موضوع به صلاح شهر نیست.

پیرهادی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در دفاع از این پروژه گفت: ما مدعی این هستیم که تهران ام القرای جهان اسلام است و این کار مبنای و مقدماتی را نیاز دارد. در سالهای بعد از انقلاب بیشتر در راستای حفظ و نگهداشت حوزه‌های علمیه کار شده و برای توسعه حوزه‌های علمیه اقدامات زیادی انجام نشده؛ بنابراین هرقدر پایه‌ها و منابع دینی مردم را در حوزه‌های علمیه ببریم بازهم کم است چرا که مبانی اداری و سیاسی ما بر مبنای فقه و اصول است.

وی اضافه کرد: ما بدهی چندین ساله به حوزه‌های علمیه تهران داریم. دین مدیریت شهری به دانشگاه ادا شده اما به حوزه‌های علمیه خیر.

مختاباد،عضو شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این پروژه اظهار داشت: حیدریان، نماینده شهرداری تهران بسیار سربسته این طرح را توضیح داد. شهرداری تهران دولت جمهوری اسلامی نیست که برای همه چیز بودجه بگذارد. در حال حاضر اگر در این شهر یک زلزله ۵ ریشتری بیاید یک میلیون نفر زیرخاک می‌روند. من مخلص حوزه‌های علمیه هستم اما این پول مردم تهران است. یا ما نمی دانیم ۴۰۰ میلیاردتومان چقدر است و یا داریم با کلمات بازی می‌کنیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: ما برای مساجد بودجه خوبی قائل شده‌ایم و حالا یک نهادی که شاید در ایران عزیز چندین قرن توسط مردم اداره شده دوباره نباید سیستم آن را دولتی کنیم.

وی با مطرح کردن این سوال که آیا پشت حوزه علیمه قم دولت قرار دارد یا توسط مردم اداره می‌شود؟ بیان داشت: ما سقف بودجه را همین طور بالا می‌بریم و این طور که پیش می‌رویم بودجه شهرداری بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

ناصحی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: آنچه در تبصره‌ها آمده اسمی از حوزه علمیه در آن به کار نرفته. دراینجا اسامی شهدای عزیزمان قید شده و می‌گوییم این بودجه برای حوزه‌های علیمه است. 

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: دو سال قبل یکی از اعضای دولت در مصاحبه‌ای گفت ما اینقدر به حوزه علیمه قم کمک می‌کنیم و این خبر آثار منفی در روحیه مردم گذاشت و وجوهاتی که به حوزه می‌رسید کاهش یافت. 

ناصحی در پایان گفت: من از بحث حوزه‌های علمیه دفاع می‌کنم اما باید مشخص شود کدام حوزه؟

پیرهادی،عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه پول مردم تنها برای حفظ وضع موجود کفایت می‌کند؛ بیان داشت: برای ایجاد حوزه‌های جدید به انجام کارهای زیربنایی نیاز داریم.

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت:‌ ما نباید دو گانه تصمیم بگیریم. همانطور که در مترو اجازه دادیم مطالعات را انجام بدهند در این مورد نیز می‌توانیم بخواهیم طرح آن برای تصویب در شورا ارائه شود.

مقرر شد بعد از رسیدن تعداد اعضا به حد نصاب این بند تبصره بیست و سوم به رای گذاشته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا