مدیریت شهری

حرکت تهران در مسیر جایگزینی حمل و نقل پاک

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهندس علی فغانی افزود: ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام سفرهای شهری با استفاده از انواع سیستم‌های پاک حمل و نقلی از جمله حمل و نقل همگانی نظیر مترو و اتوبوس‌های تندرو (بی‌آرتی) و همچنین دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و افزایش مطلوبیت این سیستم‌ها برای شهروندان، ‌آن‌ها را به عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی، تشویق و ترغیب می‌نماید.

 

وی با تأکید بر این که ترویج استفاده از سیستم‌های پاک حمل و نقلی، نیازمند انجام اقدامات گسترده‌ای در دو بُعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، اعلام کرد: از یک طرف، زیرساخت‌های مورد نیاز و امکانات تسهیلات متناسب برای هر یک از این سیستم‌ها نظیر خطوط، ایستگاه‌ها و تجهیزات مورد نظر باید فراهم شود و از طرف دیگر، به موازات این اقدامات باید فرهنگ‌سازی مناسب و تشویق و ترغیب اقشار مختلف مردم به استفاده از سیستم‌های پاک انجام شود.

 

مترو ایمن‌ترین سیستم حمل و نقلی است

 

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که بسیاری از شهرهای دنیا به جای استفاده از خودروهای شخصی به سمت استفاده از سایر سیستم‌های حمل و نقلی از مترو و بی‌آرتی تا دوچرخه و پیاده حرکت نموده‌اند، اظهار کرد: به منظور توسعه حمل و نقل همگانی، گسترش و ایمن‌سازی مسیرها و ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، ایجاد ارتباط و اتصال بین ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی با سایر امکانات و تسهیلات نظیر ایستگاه‌های تاکسی و مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و همچنین ترویج استفاده از خودروهای پاک برای حمل و نقل همگانی باید در دستور کار قرار گیرد.

فغانی با بیان این که یکی از عوامل مهم در میزان استقبال مسافران از یک سیستم حمل و نقلی، ایمنی آن است، تصریح کرد: مترو از ایمن‌ترین سیستم‌های حمل و نقلی است که با توجه به تکنولوژی پیشرفته، مسیر مجزا، محدود بودن مسیر و تقاطع‌های کنترل شده، آن، احتمال وقوع حوادث در آن بسیار کم است، ضمن این که استفاده از تجهیزات هوشمند و تکنولوژی‌های به روز در سیستم مترو نقش مؤثری در افزایش مطلوبیت و میزان استفاده شهروندان از این سیستم دارد که نمونه‌ این موضوع، اطلاع‌ر‌سانی در طول مسیر است.

وی با تأکید بر این که به منظور توسعه دوچرخه‌سواری، ایجاد مسیرهای مجزا و ایمن‌سازی این مسیرها،‌ اولویت‌دهی به حق تقدم دوچرخه‌سواران در تقاطع‌ها و ایجاد فضاهای مناسب و کافی برای پارک دوچرخه‌ باید در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: در جهت توسعه پیاده‌روی نیز ‌باید ایجاد پیاده‌روهای طولی در راستای خیابان، ایمن‌سازی و هم‌سطح‌سازی گذرگاه‌های عرضی عابر پیاده، دسترسی عابران پیاده به ایستگاه‌ها و آرام‌سازی و کنترل ترافیک به نفع عابران پیاده مورد توجه قرار گیرد.

 

پیاده‌روی در هر سفر شهری وجود دارد

 

 

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که پیاده‌روی یکی از شیوهای مهم جابه‌جایی‌های شهری است که معمولاً کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در صورتی که بخشی از سفر با هر مُد حمل و نقلی حتماً به صورت پیاده انجام می‌شود و پیاده‌روی در هر سفر شهری وجود دارد، اظهار کرد: توجه به نیازهای عابران پیاده و فراهم کردن امکان پیاده‌روی ایمن و راحت برای تمام شهروندان، یکی از مسئولیت‌های جدی مدیریت شهری است.

 

فغانی با بیان این که مسیرهای پیاده باید دارای پیوستگی، ایمنی، زیبایی،‌ آسایش و راحتی باشند و در نقاطی به سایر سیستم‌های جابه‌جایی متصل باشند، تصریح کرد: یکی از الزامات پیوستگی و یکپارچگی سفرهای پیاده، حذف موانع و هم‌سطح‌سازی مسیر تردد عابران پیاده است، ضمن این که تغییر کاربری معابر از سواره‌رو به پیاده‌رو که نمونه آن در محدوده بازار به مورد اجرا در آمده، از جمله اقداماتی است در بسیاری از شهرهای دنیا که به منظور توسعه پیاده روی اجرا شده است.

بناراعلام شایت شهرداری، وی در پایان با تأکید بر این که حرکت از سفرهای شهری با خودروی شخصی به سمت سیستم‌های حمل و نقل پاک یک ضرورت مهم در کلان‌شهرهای ایران و جهان و از جمله تهران است، خاطرنشان کرد: توسعه استفاده از سیستم‌های حمل و نقل همگانی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از جمله راهبردهایی است که شهرهای پیشرفته دنیا و تهران به سمت آن حرکت کرده‌اند و پیاده‌سازی این سیستم‌ها می‌تواند مسائل و مشکلاتی نظیر تأخیر و تراکم ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی، تصادفات رانندگی و آثار و عوارض ناشی از آن و همچنین بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی و روحی را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا