اجتماعی و فرهنگی

ظرفیت اسکان و تغذیه‌ روزانه ۸۰۰ هزار زائر در عراق

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  قائم مقام رییس ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین گفت: تمام خدمات موکب‌های ایران در داخل کشور و همچنین عراق، رایگان است و نباید به ازای آن پولی دریافت شود.

وی افزود: درحال حاضر موکبی را سراغ نداریم که در مقابل ارائه‌ خدمات از زائران پول گرفته باشد، چون ستاد بازسازی عتبات چنین سیاستی ندارد. این کمک‌ها و خدمات براساس تَبرُع و کمک مردم تامین شده و نیت کاملا مشخصی دارند.

او سپس اظهار کرد: اگر گزارش‌هایی در این‌باره دریافت کنیم، بی‌تفاوت نخواهیم بود و حتما رسیدگی می‌کنیم.

ظرفیت اسکان و تغذیه‌ روزانه ۸۰۰ هزار زائر در عراق

قائم مقام رییس ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین ‌سپس به زیرساخت آماده شده در شهرهای زیارتی عراق و مرزهای دو کشور اشاره کرد، گفت:‌ با توجه به پیش‌بینی‌هایی که برای افزایش جمعیت زائران در اربعین امسال صورت گرفته، ظرفیت اسکان و تغذیه‌ی روزانه ۸۰۰ هزار زائر در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین فراهم شده است.

وی اضافه کرد: در کربلا بیش از یک هزار چشمه سرویس بهداشتی و دو هزار واحد حمام برای زائران ایجاد شده است.

شلمچه توان تردد روزانه ۱۰۰ هزار زائر را دارد

گودرزی که به تازگی بازدیدی از سه مرز خاکی مهران، شلمچه و چزابه داشته است، گفت: پایانه شلمچه که برای تردد اتباع خارجی نیز درنظر گرفته شده، با برپایی ۲۲۰ موکب (چادر) در نقطه‌ی صفر مرزی، آماده پذیرایی روزانه تا ۱۰ هزار زائر است. این مرز توان تردد روزانه تا ۱۰۰ هزار زائر را دارد.

به گفته‌ او، در مسیر منتهی به مرز شلمچه نیز ۵۰ موکب برپا شده که خدماتی برای اسکان و تغذیه‌ زائران ارائه می‌کند.

وی درباره‌ خدماتی که در آن سوی مرز برای پوششش دادن زائران تامین شده، توضیح داد: یکی از خادمان ایرانی در آن سوی مرز مستقر شده تا به امور زائران رسیدگی کند. علاوه‌بر اسکان و تغذیه، ‌ امکاناتی چون سرویس بهداشتی، آرایشگر، خیاطی و نانوایی در شلمچه‌ی عراق فراهم شده است.

قائم مقام رییس ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین ادامه داد: در چزابه نیز تا کنون  ۱۸۰ موکب برپا شده که آماده‌ پذیرایی روزانه تا ۱۰ هزار زائر است. در مسیر منتهی به چزابه نیز ۱۳۵ موکب برپا شده. آن طرف مرز هم اقوام عراقی امکاناتی را مستقر کرده‌اند.

تجهیز حداقلی مرز مقابل مهران در خاک عراق

او درباره وضعیت مرز مهران که هر سال محل تردد بیش از ۵۰ درصد زائران است، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی ستاد مرکزی اربعین، امسال حدود ۴۰ درصد زائران باید از این مرز تردد کنند که متناسب با آن زیرساخت‌هایی برای پوشش حداکثر جمعیت، ‌ ایجاد شده است.

به گفته‌ گودرزی، در این پایانه ۲۰۰ موکب درحال راه‌اندازی است و در آن سوی مرز هم که قبلا هیچ امکاناتی وجود نداشت، امسال یک موکب با ظرفیت خدمات‌دهی به ۳۰ هزار نفر در روز و چندین چشمه سرویس بهداشتی ایجاد شده است.

فرقی بین زائر ایرانی و خارجی نیست

او تاکید کرد: خدمات ستاد بازسازی عتبات که مسؤولیت اسکان و تغذیه زائران اربعین را به عهده دارد، مختص تمام زائران است و فرقی بین ایرانی و اتباع سایر کشورها وجود ندارد و به تمام موکب‌دارها نیز توصیه شده این خدمات را اعم از اسکان و پذیرایی، ۲۴ ساعته رایگان در اختیار همه زائران قرار دهند.

گودرزی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیش‌بینی برای حضور بیش از ۲ میلیون زائر ایرانی در اربعین و محدودیت خدمات در عراق، آیا امکاناتی که ستاد بازسازی فراهم کرده کفاف این جمعیت را می‌دهد، اظهار کرد: سیاست ستاد اربعین توزیع زمانی حرکت زائران است تا خدمات نیز متناسب با نیاز آن‌ها در اختیار قرار گیرد و محدودیت‌ها کمتر شود. طبیعی است شهری مثل کربلا ظرفیت این تعداد از زائر را ندارد برای همین ما امسال خدمات را تا شهر کاظمین و در طول مسیر منتهی به شهر کربلا گسترش دادیم تا تقسیم جمعیت به فراخور زمان و امکانات صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا